Kodėl susidaro eilės pasienyje?
Baltarusijos atstovai teigia, kad eilėms susidaryti yra pakankamai objektyvių priežasčių.
Visų pirma, pastaraisiais metais automobilių srautas išaugo apie 10 proc. Remontuojamas Grigorovčinos punktas ir čia šiuo metu sunkiasvorės transporto priemonės kirsti sienos negali. Kotlovkoje galioja transporto priemonių masės apribojimai taikomi vienai ašiai, tad ir čia ne visi norintys gali kirsti sieną. Automatiškai per šiuos punktus anksčiau vykę vilkikai pasuko į kitus.
Kita svarbi priežastis yra Lenkijos draudimas išvežti daugiau nei 600 litrų degalų. Nemaža dalis vežėjų, norintys sutaupyti pirkdami pigesnius degalus, ryžtasi ilgiau pastovėti eilėse ir išvažiuoti iš Baltarusijos į Lietuvą ar Latviją. Pastebėta tendencija, kad po tokio Lenkijos apribojimų įvedimo, prie Lietuvos sienos padaugėjo Ukrainos ir Moldavijos vežėjų.
Tokių problemų nėra Baltarusijos ir Lenkijos pasienyje. Jei Lenkija panaikintų apribojimus, arba Lietuva įsivestų panašius, tuomet dalis sunkvežimių nuo mūsų šalies postų į Europą pasuktų tiesiausiu keliu per Lenkiją. Kol kas, galime tik perfrazuoti posakį: tiesiai arčiau ir pigiau, aplinkui – pelningiau.
Ir Baltarusijos, ir Lietuvos pusės sutinka, kad reikia atidaryti naujus sienos kirtimo punktus
Lietuvos Pasienio kontrolės punkto direkcijos direktorius Arnoldas Tvaranavičius konstatavo, kad Lietuvos pasienio kontrolės punktuose yra labai netolygus apkrovimas, tačiau tikslių priežasčių, kodėl, neatskleidė: „Šias priežastis žino tik patys vežėjai.“ Kaip galimą priežastį įvardino ir transporto priemonių masės apribojimus, taikomus iš Baltarusijos pusės.
Ir Baltarusijos, ir Lietuvos pusės sutinka, kad reikia atidaryti naujus sienos kirtimo punktus, tačiau norint tai įgyvendinti, reikia nueiti nemažą biurokratinį kelią, o galiausiai ir sulaukti statybinių darbų pabaigos. Tie postai pradės veikti tik po metų ar net vėliau.
Pkpd.lt skelbiama informacija apie eiles neatitinka realybės
Portalo Cargonews.lt redakcija kovo 21 d. rytą sulaukė kelių Lietuvos vežėjų skambučių, kurie teigė, kad Pasienio kontrolės punktų interneto tainėje www.pkpd.lt informacija apie eiles pasienio punktuose neatitinka realybės, todėl nusprendė tuo pasidomėti.
Likus kelioms minutėms iki 9 val. ryto, kai www.pkpd.lt atnaujinama informacija apie vilkikų eiles Medininkų, Lavoriškių, Raigardo, Šalčininkų ir Nidos pasienio punktuose, radome informaciją, kad Lavoriškių punkte – nei vieno laukiančio automobilio, Medininkų punkte lūkuriuoja 60. Iš karto po 9 val. rytinio informacijos atnaujinimo, paaiškėjo, kad Lavoriškių poste atsirado 35, o Medininkų – 100 automobilių eilė. Skambinę vežėjai mus informavo, kad reali situacija pasienyje iš Lietuvos pusės – apie 600 laukiančių vilkikų eilė. Direkcijos vadovas A.Tvaranavičius, paklaustas apie šią situaciją, sakė: „Jie gali nemeluoti, kad yra 600 automobilių eilė. Tiek būna tik prieš šv. Kalėdas.“ Anot jo, galėjo susidaryti gal kiek didesnės eilės, tačiau tikrai ne 600.
Informacija apie vienuose punktuose esančias eiles atnaujinama kas 15 minučių, o kituose tik du kartus per parą. Kaip pasakojo direkcijos vadovas, Ramoniškių ir Panemunės punktuose buvo pasamdyta saugos tarnyba, kuri pritaikė programinę įrangą, atnaujinančią duomenis apie eiles kas 15 minučių. Tai labai patogu, bet brangu. Be to, kai buvo pasirengta tą patį padaryti Baltarusijos pasienyje, direkcijos atstovai pastebėjo, kad eilės išnyko dėl Baltarusijos sugriežtinto įvažiavimų skaičiaus reglamentavimo ir pabrangusių degalų. Buvo nuspręsta šį klausimą atidėti. „Dar viena atidėjimo priežastis – šiuo metu vykstantis transporto priemonių, laukiančių kirsti LR sieną, eilių valdymo informacinės sistemos pirkimo konkursas, kuris įgalins skaičiuoti eiles 5 tarptautiniuose didžiausiuose pasienio punktuose“, – dėstė A. Tvaranavičius.
Informacijos netikslumu apie eiles Baltarusijos pasienyje, skelbiamoje pkpd.lt, įsitikinome patys. Kovo 22 d. vakarą nuvykę prie Baltarusijos sienos, nežinodami, kiek vilkikų stovi viename kilometre, nepatingėjome ir suskaičiavome jų 624. Nors ir ne kalėdinis periodas, kaip sakė A. Tvaranavičius, bet pasienyje vilkikų eilės tokios. Lieka tikėtis, kad realūs skaičiai greitu metu atsiras ir direkcijos svetainėje.
Eilės pasienyje gali dar labiau ilgėti
Lietuvoje įvestas naujas reikalavimas, kad dyzeline būtų ne mažiau kaip 7 proc. biopriedų, gali tapti dar viena priežastimi važiuoti pirkti degalų į kaimynines šalis, kur jis žymiai pigesnis ir su mažesniu kiekiu biopriedų. Galima kalbėti apie tai, kad tuomet sutaupoma nemažai lėšų, tačiau brangios technikos savininkams kur kas svarbesnis aspektas gali būti tai, kad tradicinis dyzelinas be biopriedų tikrai nekenks jo transportui. Kaip teigė Lietuvos naftos produktų prekybos įmonių asociacijos vadovas Lukas Vosylius: „Net įsivedę akcizo minimumą degalams, niekada nesusilyginsime su degalų kainomis Rusijoje ir Baltarusijoje, nepaisant to, kad šiose šalyse jau keletą kartų degalai brango, jis čia vis tiek kainuoja žymiai mažiau.“ Kita vertus, dyzelinas rytuose niekada nebuvo labai giriamas. Jo kokybe dažnai buvo abejojama, o ypač šaltuoju metų periodu, todėl L.Vosylius pastebi, kad vairuotojai, baimindamiesi rytuose įsigyti vasarinių degalų, žiemą sugrįžo į mūsų degalines. Tai tik parodo, kad šešėlinis verslas klesti.
Atnaujinta 16 h
15min.lt kalbintas vienas eilėle laukiančių vilkikų vairuotojų Vydūnas teigė, kad visa vilkikų eilė nusidriekė jau 20 km, o kada reikalai pajudės – nežinia. Visą kaltę, anot jo, turi prisiimti Lietuvos muitininkai – baltarusiai „praleidžia“ vilkikus kur kas greičiau, nors tikrinimo procedūros pas juos sudėtingesnės. Vairuotojas teigė girdėjęs, kad lietuviams yra sugedusios kažkurios kompiuterinės sistemos, todėl tikrinimas užtrunka gerokai ilgiau nei paprastai.