Vievio seniūnijoje, Balceriškių kaime, kitų metų pirmą ketvirtį turėtų būti pabaigtas tunelis po geležinkeliu. Jo įrengimo darbai pradėti geležinkelio Lentvaris-Vievis ir valstybinės reikšmės krašto kelio Vievis-Maišiagala-Nemenčinė sankirtoje. Iki šiol čia buvo pervaža, tad kartais vairuotojams tekdavo palūkėti, kol pravažiuos traukinys. Įrengus tunelį, kaip sako projekto rengėjai, bus saugiau, pralaidumas pagerės, o kelionė automobilių sutrumpės.
Pravažiuoti iš vienos Vievio pusės, kur daugiausia gyvena žmonės, į kitą, kur geležinkelio stotis ir daugybė įmonių su darbo vietomis, galimybių nėra.
Pernai lapkričio pradžioje Vievyje pradėtas ir dar vienas projektas – išardytas Paparčių viadukas virš autostrados. Dabar ten vyksta naujojo statybos darbai, tad pravažiuoti iš vienos Vievio pusės, kur daugiausia gyvena žmonės, į kitą, kur geležinkelio stotis ir daugybė įmonių su darbo vietomis, galimybių nėra. Žadama, kad pastačius naują viaduką, eismo sąlygos pagerės tiek tranzitiniam, tiek vietiniam transportui.
Tačiau kol kas būsimieji patogumai ne itin guodžia čia nuolat važinėjančius, aplink gyvenančius žmones.
Laukė išankstinės informacijos, bet nesulaukė
Kasdien šiuo keliu į Trakus iš Vilniaus rajono važinėjantis Jonas pasakoja, kad apie būsimą geležinkelio pervažos remontą ties Vieviu buvo girdėjęs jau senokai. Labiau tuo pasidomėjo prieš kiek daugiau nei pusmetį, kai buvo nugriautas Paparčių viadukas, taip pat jungęs skirtingas Vievio seniūnijos puses.
„Supratau, kokie nepatogumai laukia, tad jau dėliojausi alternatyvų maršrutą, stebėjau ženklus, kada atsiras informacija apie pervažos uždarymą, tačiau sulaukiau tik staigmenos – dar sekmadienį aplink pervažą stovėjo juoda plėvele uždengti ženklai, o pirmadienį jau teko pastovėjus spūstyje sukti aplinkkeliu. Ilgu, nelabai patogiu aplinkkeliu, kadangi artimiausias apsisukimas autostradoje tik ties Abromiškėmis.
Gal kažką ir pražiopsojau, bet jeigu prieš kelias dienas šalia pervažos stovėtų informacinė lenta su išsamiu paaiškinimu, kaip man dabar pasiekti Trakus, tikrai būčiau važiavęs per Vilnių. Va tik tos lentos ir dabar nėra“, – sakė vairuotojas.
Išties – važiuodami keliu Nemenčinė-Maišiagala-Vievis bent jau nuo Maišiagalos nepamatysite nė vieno ženklo, įspėjančio, kad priekyje laukia rimti eismo pakeitimai ir nemenki nepatogumai. Likus maždaug kilometrui iki Balceriškių kaimo, šalia kurio ir prasidėjo sankryžos rekonstrukcija, stovi kelio ženklas, įspėjantis, kad netrukus – kelio darbai.
Privažiavus dar arčiau (paprastai pastovėjus spūstyje, ji čia kartais nutįsta ir iki kelių kilometrų) priešais pirmiausia pamatai didžiulį informacinį stendą su pažymėtomis kryptimis į Vilnių ir Trakus (tiesiai), Kauną (į dešinę) ir Pilypiškes (irgi į dešinę). Jame įspėjimų apie pokyčius neatsirado.
Apie juos informuoja toliau stovinti geltona informacinė lenta, kurioje jau pažymėta, kad norint pasiekti Vilnių, Kauną ar Trakus, reikia sukti į dešinę naujai išlietu vienos juostos keliu – čia pasitinka šviesoforas ir ženklas „Apylanka“. Kur ta apylanka veda, kaip pasiekti, tarkim, Paparčius, jau nekalbant apie mažesnius apylinkių kaimus, nenurodyta niekur.
Nepatogumų įžvelgia ne vieną
„Šiuo metu įgyvendinamas projektas „Skirtingų lygių geležinkelio kelio ir automobilių kelio sankirtos Lentvaris–Vievis 38+855 km pervažoje tunelio statyba“ (Balceriškių kaimas, Vievio seniūnija, Elektrėnų savivaldybė). 2023 metų pirmąjį ketvirtį bus įrengtas automobilių tunelis geležinkelio kelio Lentvaris–Vievis 38+855 km pervažos ir valstybinės reikšmės krašto kelio Nr. 108 Vievis–Maišiagala–Nemenčinė sankirtoje.
Dviejų lygių sankirtos įrengimas leis didinti eismo saugumą, pralaidumą ir sutrumpinti kelionės automobiliu laiką. Taip pat planuojamas ir teigiamas aplinkosauginis efektas.
Nuo šių metų gegužės 2 d. iki 2023 m. sausio 5 d. visas transporto eismas, judantis per pervažą valstybinės reikšmės krašto keliu Nr. 108 Vievis–Maišiagala–Nemenčinė bus nukreipiamas apylankomis, kuriomis bus galima saugiai aplenkti darbų zoną“, – rašė Elektrėnų savivaldybė savo puslapyje ir feisbuke balandžio pabaigoje, kviesdama vadovautis kelio ženklais ir informacija apie eismo ribojimus, maršrutų pasikeitimus informaciniuose stenduose.
Nuo gegužės 2 d. iki 2023 m. sausio 5 d. visas transporto eismas bus nukreipiamas apylankomis, kuriomis bus galima saugiai aplenkti darbų zoną.
O žinutę komentavę žmonės dėstė būsimus nepatogumus.
„Dabar jei greitajai reiks vežti į Vilnių, o tai insultas ar infarktas, tai kiek praras laiko. O dirbantieji, kiek jiems kainuos šis labirintų kelias ir dar mašinų srautas. Svarstė ilgai, rezultatas nulis. (...) Atsiprašo už laikinus nepatogumus, deja, laikini tai daugiau nei metai“, – rašė viena moteris.
„Saugiai aplenkti darbų zoną. Pamiršot paminėt ilgai ir brangiai“. „Viena Vievio pusė izoliacijoje, naujas karantinas“. „Puikus darbų planavimas“. „Kad tomis apylankomis butų galima SAUGIAI aplenkti darbų zoną, reikėtų bent jau duobes užlyginti“.
„O ko čia būti patenkintiems, kai važiavai į darbą 10 km pirmyn atgal. O reikės važiuoti 30 km... Ir padidėjusias degalų sąnaudas padengti turėsiu pati. Man asmeniškai paskaičiavus, kiek padidės išlaidos per mėnesį, darosi pikta ir liūdna! Ir viskas tik dėl prasto darbų suplanavimo...“.
Tokie buvo permainas tiesiogiai pajusiančių žmonių komentarai.
Pervažą uždarius vietos gyventojai suskubo ieškoti alternatyvių oficialiam aplinkkeliui maršrutų, nors pasirinkimo mažoka. Gali nebent kokį kampą nukirsti rinkdamasis prastos būklės lauko keliuką.
O ko čia būti patenkintiems, kai važiavai į darbą 10 km pirmyn atgal. O reikės važiuoti 30 km...
Kritikuoja koordinavimą
Elektrėnų savivaldybės administracijos direktorius Gediminas Ratkevičius sako, kad informacijos tikrai per mažai, ji ne visada pasiekė žmones laiku.
„Yra ir nepatogumų. Mes jau daugybę kartų bandėme atkreipti ir Susisiekimo ministerijos dėmesį į tai, kad yra bloga komunikacija, per vėlai žmonės gavo informaciją, ir kad yra bloga koordinacija, kadangi du objektai statomi vienu metu panašioje teritorijoje, tai dvigubai trikdo eismą.
Nepatogumų patiria ir žmonės, ir tarnybos – policija, medicinos pagalba, gaisrinė, savivaldybės tarnybos, mūsų Autobusų parkas, kurio maršrutai labai smarkiai išilgėja. Nuostoliai nusimato nemaži“, – kalbėjo G.Ratkevičius.
Jo teigimu, savivaldybės įtaka šiuose procesuose buvusi minimali, nes tai valstybiniai projektai: „Savivaldybė galėjo prisidėti tik tuo, kad turėjo kažkokį balsą parenkant aplinkkelius, tačiau pasirinkimas jų nėra didelis ir labai patogus žmonėms, pasirinkimas yra toks, koks yra. Kokie tie aplinkkeliai bebūtų, jie vis tiek yra nepatogūs. Labai gero varianto čia surasti, ko gero, nebuvo galimybių.
Bet vis tiek, manau, pristigo ir tos koordinacijos tarp tų dviejų projektų, ir viešinimo. Savivaldybė, kai tik gaudavo informaciją iš rangovų apie darbų pradžią, ją nedelsiant paskelbdavo tiek dėl vieno, tiek dėl kito objekto. Dėl koordinacijos prašėme Susisiekimo ministerijos, kad paskirtų koordinatorių, bet ministerija nepatenkino mūsų prašymo, mano, kad yra tinkamai koordinuojami objektai ir informacija gyventojams pateikiama taip pat tinkamai įstatymų nustatyta tvarka.
Galbūt ir įstatymo nustatyta tvarka, bet be įstatymo dar yra ir žmogiškumas, reikėjo ir į tai atsižvelgti.“
Jeigu objektai būtų daromi vienas po kito, o ne vienu metu, žmonėms būtų buvę kur kas patogiau. Tačiau administracijos direktorius sako suprantantis, kodėl nė vienas iš jų nebuvo atidėtas vėlesniam laikui – esą tuomet grėstų netekti finansavimo.
Galbūt ir įstatymo nustatyta tvarka, bet be įstatymo dar yra ir žmogiškumas, reikėjo ir į tai atsižvelgti.
Derino trys pusės
AB „LTG Infra“, kuri įgyvendina pervažos rekonstrukcijos projektą, teigimu, abiejų projektų vykdymas buvo suderintas ir visos pusės žinojo apie tai.
„Dar 2019 metais „LTG Infra“, Elektrėnų savivaldybės administracija, Lietuvos automobilių kelių direkcija (LAKD) ir Elektrėnų savivaldybės administracija pasirašė bendradarbiavimo susitarimą. Remdamiesi juo pradėjome viešąjį pirkimą rangos darbams, kurių metu būtų pastatytas automobilių eismui skirtas tunelis Lentvaris–Vievis pervažoje.
Projekto rangos darbų sutartis buvo pasirašyta 2020 m. liepos mėn. Per tą laiką nuo sutarties pasirašymo iki dabar buvo atliekami projektavimo darbai, su LAKD derinamos eismo organizavimui reikalingos apylankos ir atliekami kiti paruošiamieji darbai.
Tiek prieš pradėdami organizuoti viešąjį pirkimą, tiek jau pradėjus vykdyti paruošiamuosius darbus aktyviai bendravome su tiek su LAKD, tiek su Elektrėnų savivaldybe. Mes iš savo pusės atsakingai planuojame darbus ir siekiame, kad gyventojai dėl jų patirtų kuo mažiau nepatogumų“, – taip situaciją komentavo bendrovės komunikacijos partneris Gediminas Petrauskas.
„LTG Infra“ tvirtina, kad automobilių eismas per geležinkelio pervažą buvo nutrauktas, nes kitų alternatyvų įgyvendinti numatytus darbus esą nėra.
„LTG Infra“ užtikrindama saugų geležinkelio pervažų kirtimą automobiliams, dviratininkams ir pėstiesiems įgyvendina įvairios apimties projektus. Šiuo metu pradėta įrengti dviejų lygių pervaža Balceriškių kaime, Vievio seniūnijoje, Elektrėnų savivaldybėje. Ši pervaža atrinkta atsižvelgiant į traukinių eismo intensyvumą ir saugumo rizikų valdymą.
Tiek prieš pradėdami organizuoti viešąjį pirkimą, tiek jau pradėjus vykdyti paruošiamuosius darbus aktyviai bendravome su tiek su LAKD, tiek su Elektrėnų savivaldybe.
Rekonstrukcijos metu numatoma vietoje vieno lygio automobilių kelio su geležinkeliu sankirtos įrengti požeminį tunelį, atlikti reikalingą kelių sujungimą, įrengiant dvi žiedines sankryžas ir kitus mažesnės apimties darbus.
Automobilių eismas per minėtą geležinkelio pervažą nutrauktas, nes kitų alternatyvų įgyvendinti numatytus darbus šiuo metu nematome. Daliai gyventojų norint patekti į Vievį reikės važiuoti apylankomis iki Abromiškių. Taip pat įrengtas naujas laikinas kelias šalia Balceriškių gyvenvietės, kad būtų išvengtas intensyvus eismas per pačią gyvenvietę, kas kėlė grėsmė gyvenvietės gyventojams“, – teigiama bendrovės komunikacijos partnerio Gedimino Petrausko pateiktame komentare.
Informacijos trūkumo neįžvelgia
Kaip ir savivaldybė, „LTG Infra“ nukreipia į svetainę eismoinfo.lt, kur susiradus eismo ribojimus dėl darbų galima pamatyti ir aplinkkelio schemą. Taip pat esą informacija platinama ir projekto įgyvendintojo ir partnerių informavimo kanaluose.
„Iš Vievio seniūnijos gyventojų sulaukėme klausimų apie eismo pokyčius, todėl atnaujintą informaciją artimiausiu metu paskelbsime įmonės tinklalapyje, pasidalinsime su Elektrėnų savivaldybe“, – teigia įmonės atstovas.
Savo ruožtu Lietuvos automobilių kelių direkcija (LAKD) pabrėžia, kad šioje vietoje vykdomi du projektai: vienas yra LAKD, kitas AB „LTG Infra“, tad Kelių direkcija galinti kalbėti tik apie savo projektą.
„LAKD įgyvendinta sutartį dėl valstybinės reikšmės magistralinio kelio A1 Vilnius–Kaunas–Klaipėda 39,110 km esančios skirtingų lygių sankryžos (Paparčių viaduko) ir aplinkinių kelių rekonstravimo. Informacija apie LAKD užsakymu vykdomus darbus yra skelbiama eismoinfo.lt, taip pat informuojama vietoje eismo dalyvius, kokia yra eismo organizavimo schema (kelio ženklais) statybos darbų metu.
Be to, eismoinfo.lt skelbiama informacija ir apie „LTG Infra“ vykdomą projektą, tiek kiek jis susijęs su eismo ribojimu valstybinės reikšmės keliais.
Eismoinfo.lt svetainėje esančiame žemėlapyje (pasirinkus žemėlapyje sluoksnį „Eismo ribojimai dėl darbų“ ) yra pažymėta apylanka, nurodyta kaip važiuoti, kas vykdo darbus. Žemėlapį galima sumažinti arba padidinti iki patogaus skaityti dydžio. Informaciją iš svetainės eismoinfo.lt taip pat skelbia ir navigacinė programėlė Waze“, – teigiama LAKD pateiktame komentare.
Vis dėlto Kelių direkcijos specialistai pripažįsta, kad galbūt kas nors ir pasigenda papildomai žinių apie eismo organizavimo pokyčius, todėl esą bus vertinamos galimybės dėl informacijos viešinimo papildomai.