Kiek anksčiau su e-mobilumo ekspertu Justu Nekrošiumi kalbėjome, ar tiesa, kad elektromobilių rinka sustojo.
Technologijų svetainės NODUM.lt redaktorius Povilas Mažeika socialinėje paskyroje publikavo gana kategorišką nuomonę apie elektromobilius. Povilas neslepia, kad rėmėsi žinomo žurnalisto Harry Metcalfe'o nuomone (čia rasite filmuotą jo siužetą). Povilui oponavo tinklaraščio „100 proc. elektrinis“ redaktorius Dainius Jakas – vienas geriausių Lietuvoje elektromobilių ekspertų. Žemiau pateikiame abi nuomones.
P.Mažeika: o kas verčia pirkti elektromobilius?
„Mėgstu senienas, bet nesu prieš elektromobilius. Tyliai važiuoja, yra greiti ir veržlūs. Nesmirda. Jo, jie neturi sielos, bet daugelis automobilių gatvėse yra nuobodžios korporacinės kopijos – nėra didelio skirtumo dyzelis, benzinas, kebabinės aliejus ar elektra. Tik dyzelistai kažkaip labai pyksta ant elektromobilių ir apipina juos visokiais nesąmoningais mitais. Su kuo kovojat? Kas jus verčia ką pirkti ir vairuoti?“, – pradeda traktatą Povilas Mažeika.
Tačiau čia pat pastebi, kad elektromobilių rinkoje vyksta įdomūs dalykai – Vakaruose dėvėti elektromobiliai greitai pinga. Vidutinė apynaujų elektromobilių kaina dabar krenta kaip nuo uolos, nes jiems sunku rasti pirkėjų.
P.Mažeikos teigimu, rinkoje nutiko štai kas:
1. Politikai, kurie išmetimo vamzdžio nuo radiatoriaus neatskirtų, prikūrė visokių brangių schemų elektromobilių populiarumui skatinti. Baudos už parduotų automobilių emisijų vidurkį, mokesčių lengvatos, parama ir t. t. Gamintojai privalo parduoti kuo daugiau elektromobilių ir kuo mažiau burzgiančių mašinų.
2. Visuose kampuose kalbama apie būsimą vidaus degimo variklių uždraudimą. Gamintojai vienas per kitą skelbia, kad tuoj taps 100 proc. elektriniais, nes valdžia verčia. Visi – LABAI greitai.
3. Gamintojai investuoja į elektromobilius, perka technologijas, stato gamyklas, greitai kuria naujas modelių gamas. Viskas brangu, nes visiems reikia skubėti, varžytis dėl ribotų resursų toje politikų nupieštoje laiko juostoje. Pinigai, pinigai, pinigai.
Atsitiktinumas, kad elektrifikacija prasideda nuo visureigių ir limuzinų?
4. Staiga – ups! Elektromobiliai dėl investicijų, medžiagų ir jaunų technologijų yra labai brangūs! Vienintelė išeitis – paversti juos labai prabangiais, dideliais ir galingais, kad ta kaina būtų bent prisimerkus pateisinama. Manėte, kad atsitiktinumas, kad elektrifikacija prasideda nuo visureigių ir limuzinų?
5. Elektromobilius daugiausia perka kompanijos ir labai turtingi dėdės, kurie nori dar daugiau prabangos.
6. Kompanijos ir turtingi dėdės automobilių ilgai nelaiko ir parduoda juos apynaujus. Bet kas pirks? Dėvėtas „Škoda“ ir „Mercedes-Benz“ nupirkdavo, o kas pirks „Taycan“? Salonai jų nenori, nes PRIVALO skatinti naujų pardavimą (žr. 1-ą punktą). Žmonės jų neperka – didelė kaina, baimė dėl senstančios baterijos, žiemos, ne visi turi galimybę įkrauti namie ir t. t.
7. Ups! Elektromobilių draudimas yra baisiai brangus, nes jie yra perdėtai galingi. Nemalonu. Ir energijos jiems reikia daugiau nei gamintojai žadėjo. Ir baterijos sensta. Elektromobilių mėgėjai sakys, kad baterijos beveik nesensta, bet jei kas sulankstytų mano automobilio baką taip, kad jis prarastų 15 proc. talpos, pakeisčiau jį iš karto. Ir pigiai. Visa tai – pinigai.
8. Visi mato, kad iškišti dėvėtus elektromobilius yra sunku, jų kainos krenta, ir naujų elektromobilių pardavimai lėtėja. Be to, gamintojai patys sau nepadeda, nes vis žada technologijų revoliuciją ir naujas baterijas (pavyzdžiui, kietojo būvio), todėl daug kas renkasi palaukti, kol technologijos subręs ir atpigs.
Visa tai labiausiai liečia tuos neprotingai brangius elektromobilius, kurių tiesiog prikurta daugiau nei kam nors gali reikėti. Jie yra tokie brangūs, kad jų nuvertėjimas sukuria pastebimą duobelę visoje elektromobilių rinkoje. Jei turėtumėte „Golf“ ir „Ferrari SF90 Stradale“, „Ferrari“ nuvertėjimas 10 proc. jūsų autoparko vertę sumažintų 8-9 proc., net jei „Golf“ būtų šiek tiek pabrangęs. Skirtumas tas, kad vietoje „Ferrari“ stovi 3 tonų BMW i7, kuris jums jau nusibodo ir sunku rasti, kam jį parduoti.
Kaimietis mes vadeles iš rankų ir sakys „žmonės atsikando elektromobilių, mato, kad jie blogi“, bet yra ne taip. Politikai sukūrė tokią kvailą situaciją. Politikai privertė gamintojus investuoti į elektromobilių gamybą ir juos kepti labai greitai ir dėl to prikurta daug brangių mašinų. Įprasti pirkėjai jų neprašė ir nenori. Pasiūla padidinta nesant paklausos. Jei procesas būtų buvęs organiškas, elektromobilių gamyba būtų augusi lėčiau, bet užtikrinčiau ilgalaikėje perspektyvoje.
Pigesnių elektromobilių tai taip stipriai neliečia. Jie geriau išlaiko savo vertę. Bet aukštesnės klasės elektromobilių gamintojai darė tai, kas jiems buvo liepta, ir dabar toliau kuria naujus elektromobilių modelius, o norinčių ir galinčių pirkėjų mažėja.
„100 proc. elektrinis“ redaktorius D.Jakas: čia ne viskas yra tiesa
Dainius Jakas pripažįsta, kad P.Mažeikos požiūris į tai, kas vyksta rinkoje – įdomus. Tačiau ne viskas, kas išsakyta, yra tiesa.
„Elektromobilių draudimas brangus? Lyginkime Apple su Apple – galingą EV su galingu VDV. Ir negalingą EV (pvz. Dacia Spring su 35 kW) su negalingu vidaus degimo varikliu varomu automobiliu. Pamatysite, kad draudimas nėra brangesnis. Lietuvoje Tesla yra iškreipta draudimo rinka dėl objektyvių priežasčių – nėra oficialaus serviso, visi kiti EV draudžiami už tiek pat, kaip atitinkami VDV“, – argumentavo D.Jakas.
Dainius Jakas laisvalaikiu ir pats parduoda vieną kitą elektromobilį, todėl nuolat stebi kainas antrinėje rinkoje.
„Iš vienos pusės, parašyta daug tiesos – antrinėje rinkoje ypač brangių EV kainos krenta kirviu žemyn. Iš kitos – aš jau turėčiau Taycan, jei tai, kas parašyta apie Taycan būtų tiesa. Tai turbūt vienintelis brangus EV, puikiai laikantis savo vertę. Dėl BMW i7 ar EQS absoliučiai sutinku, bet pažiūrėkite į S klasės ir BMW 7 nuvertėjimą. Jie visada yra labai dideli, nes, kaip teisingai paminėta, turtingi dėdės juos keičia gan greitai. Visai kitaip yra su pigesniais EV. Pavyzdys – 2020 metų Tesla Model S, naujas kainavęs 100 tūkst. EUR, po 4 metų kainuoja mažiausiai 50 tūkst.
Deja, 2020 m. Audi e-tron, naujas kainavęs taip pat 100 tūkst., dabar kainuoja 35-45 tūkst. Nes tiesiog kaip EV jis yra nelabai geras, nors yra labai geras automobilis.
Jaguar iPace yra toks pavyzdys, kuris Povilo tekstą puikiai atitinka – nauji kainavo daug, naudotų nieks nenori. Kodėl? Nes yra problematiškos baterijos, brangus remontas ir šiaip, nėra geras EV (baisiai neekonomiškas). Bet teigti, kad visų EV kainos krenta kirviu yra nesąmonė. Pabandykite pigiai nupirkti Hyundai Kona“, – dėsto D.Jakas.
Dainiaus argumentas apie 15 proc. sumažėjusį degalų baką – taip pat iš asmeninės patirties:
„Toks palyginimas nelabai teisingas. Kaip manote, po kiek km/metų bus tas 15 proc. (baterijos talpos sumažėjimas – red. past.)? Konkretus mano pavyzdys – Tesla Model S po 285 000 km ir 8 metų baterijos degradavimas – 10 proc. O iš VDV variklio po 8 metų ir tokios ridos joks arklys nepabėgo? Ir dėl to to keisite automobilį?“.
D.Jakas priduria, kad ir blogo naudoto VDV automobilio su problematišku varikliu/dėže/elektronika, ypač Premium klasės, vertė taip pat kris kirviu žemyn. O draudimo kaina priklausys nuo to, kaip lengvai išsiima žibintai, kaip lengva jį pavogti ir kaip labai jo ar jo komponentų nori antrinė rinka. Lygiai taip ir su EV.
„Nesakau, kad visi EV sprendimai yra teisingi. Bet man asmeniškai svarbiau ne ekologinis, o ekonominis ir politinis klausimas. Dyzelino ar benzino kieme mes išsikasti negalime, o elektros pasigaminti ant stogo ar nutolusiose saulės elektrinėse galime. Tad, bent teorinė galimybė nepriklausyti ar mažiau priklausyti nuo neaiškų valdymą turinčių nafta turtingų valstybių politiškai man atrodo labai patrauklu. O asmeniškai ekonomiškai man labai patrauklu važinėti naudojant ant stogo esančios saulės elektrinės energiją, nes energijos kaina tada 100 nuvažiuotų kilometrų kaina mažina iki 2-4 eur. O kur dar malonus ir tylus pagreitėjimas?“, – apibendrino D.Jakas.