Seimas pagal pagal dviratininko Mariaus Kučinsko peticiją sudarė darbo grupę, kuri parengė Saugaus eismo automobilių keliais (SEAKĮ) pataisų projektą dėl liemenių.
KET ir įstatymo nesutapimai
Svarbu paminėti, kad remiantis Kelių eismo taisyklėmis (KET), dieną važiuojant dviračių takais arba šaligatviu nei dėvėti šviesą atspindinčios liemenės, nei važiuoti įjungus šviesas šviesiuoju paros metu neprivaloma. O pagal Saugaus eismo automobilių keliais įstatymą (SEAKĮ) važiuojamajai daliai priskiriami ir dviračių takai bei juostos. Gaunasi prieštara.
Štai kokie reikalavimai šiuo metu galioja pagal SEAKĮ ir kokie galiotų Seimui pakeitus įstatymą:
Taigi siūloma pakeisti SEAKĮ 17 straipsnio antrą dalį taip, jog „ne gyvenvietėje važiuodamas važiuojamąja kelio dalimi (išskyrus dviračių takus, pėsčiųjų ir dviračių takus, dviračių juostas), dviračio vairuotojas privalo dėvėti ryškiaspalvę liemenę su šviesą atspindinčiais elementais arba dviračio priekyje turi degti baltas šviesos žibintas, o gale – raudonas šviesos žibintas“.
Aprangos reguliavimas nereikalingas
L.Vainius įsitikinęs, kad reguliuoti, kokius ir kokios spalvos rūbus turi dėvėti dviratininkai, nereikia.
„Lietuvos dviratininkų bendrija jau seniai ragina LR Susisiekimo ministeriją atsisakyti perteklinio reguliavimo, kaip turi rengtis dviratininkai. Nes dabartinės nuostatos dėl privalomų liemenių dviratininkams primena Hitlerio reikalavimą žydams nešioti geltonas šešiakampes žvaigždes ar pagal rusiškas „poniatkes“ surašytą baudžiauninko kodeksą, o ne europietiškas KET", – teigia L.Vainius.
„Įlindo“ į spintą
Tačiau, jo teigimu, Europos valstybėse dviratininkų nereikalaujama dėvėti tam tikrų spalvų drabužių – tiesiog nurodoma, jog jie turėtų būti ryškūs.
„Įstatymai ir KET neturi reguliuoti, kaip paprasti piliečiai turi rengtis, sėdę ant dviračio. Pavyzdžiui, išeinate po darbo iš biuro, norite sėsti ant nuomojamo miesto dviračio ar paspirtuko, ir vualia, turite KET nurodytą aprangos kodą. O jei jūsų švarkas mėlynas ir neatitinka liemenės apibrėžimo? Dešimtys tūkstančių sveiko proto nepraradusių Lietuvos piliečių nekreipia dėmesio į valdžios reikalaujamą aprangos kodą ir yra tarsi įstatymų pažeidėjai. Šiais pakeitimais norima panaikinti absurdiškus įstatymo reikalavimus, ir nuimti „be kaltės kaltų“ kaltę nuo žmonių“, – teigia L.Vainius.
Pasak jo, įstatymus galima interpretuoti, todėl gausu diskusijų ir aiškinimų, kaip derėtų rengtis sėdant ant dviračio. Nors dabar SEAKĮ 2 straipsnio 60 punkte nurodoma, kad „ryškiaspalvė liemenė su šviesą atspindinčiais elementais – geltonos, oranžinės ar raudonos spalvos liemenė arba kitas viršutinės kūno dalies (nuo kaklo iki juosmens) drabužis su iš visų pusių kitiems eismo dalyviams matomais šviesą atspindinčiais elementais". Ir iš tokio apibrėžimo galima suprasti, jog rūbas nebūtinai turi būti minima ryškiaspalvė liemenė.
„Važiavimas dviračiu nėra kažkokia ypatinga veikla, kad reikia nurodyti aprangos kodą. Todėl liemenės, kaip dabar apibrėžta įstatyme, neturi būti privalomos. Pramonė siuva milijonus įvairiausių aprangų dviratininkams, aksesuarų didinančių matomumą kelyje ir žmonės patys nusprendžia, kas jiems tinka ir patogu.
Jei sugalvosite važiuoti dviračiu, savo garderobe privalote turėti šios spalvos rūbą ir jį dėvėti. Vadžia „įlindo“ į jūsų rūbų spintą. Drįstu teigti, kad reikalavimas dėvėti liemenes ir to nauda nėra pagrįsta jokiais išsamiais ir patikimais tyrimais“, – kategoriškai sako L.Vainius.
Liemenės reikalingos
Kiek kitokios nuomonės yra Lietuvos kelių policijos tarnyba. Atstovės Marijos Kazanovič teigimu, nereikėtų atsisakyti liemenių, kurios padeda pastebėti dviratininkus.
„Pastaraisiais metus Lietuva pasiekė didelės pažangos eismo saugumo srityje. Eismo įvykių informacinės sistemos duomenimis, po Lietuvos Respublikos saugaus eismo automobilių keliais įstatymo pakeitimų, nustatančių prievolę dviratininkams dėvėti ryškiaspalvę liemenę su šviesą atspindinčiais elementais ar naudoti žibintus įsigaliojimo 2014 m. liepos 1 d., ir nepaisant sparčiai populiarėjančio dviračių transporto ir kiekvienais metais augančio dviratininkų skaičiaus, eismo įvykiuose žuvusių dviratininkų skaičius kasmet mažėja“, – teigia M.Kazanovič.
Pateiktais duomenimis, 2012 m. eismo įvykiuose žuvo 32 dviračių vairuotojai, 2013 m. – 18, 2014 m. – 19, 2015 m. – 22; 2016 m. – 17; 2017 m. – 13; 2018 m. – 9, šiais metais – 7 dviračių vairuotojai.
M.Kazanovič atkreipia dėmesį, kad šiuo metu galiojantis teisinis reglamentavimas yra gana lankstus ir dviračių vairuotojai, važiuodami važiuojamąja kelio dalimi, gali pasirinkti jiems tinkamą variantą eismo saugai šviesiuoju paros metu užtikrinti – dėvėti ryškiaspalvę liemenę su šviesą atspindinčiais elementais arba dviračio priekyje turėti degantį baltos šviesos žibintą, o gale – raudonos šviesos žibintą.
Galima dėvėti ne tik liemenes
Nors norima atsisakyti privalomo liemenių dėvėjimo dieną gyvenvietėse, M.Kazanovič atkreipia dėmesį, kad matomumą gerina ne tik šviesą atspindinčios liemenės.
„Pareigūnai, patruliuojantys keliuose, pastebi, kad kad dviračių vairuotojai vis daugiau dėmesio skiria efektyvių ir tinkamų saugos priemonių naudojimui.
Sparčiai populiarėja įstatymo sąvoką „Ryškiaspalvė liemenė su šviesą atspindinčiais elementais“ atitinkantys geltonos, oranžinės ar raudonos spalvos diržai su šviesą atspindinčiais elementais, dviratininkų matomumą gerina ir ryškiaspalvės kuprinės su šviesą atspindinčiais elementais, netradiciniai ir gerai matomi aprangos elementai“, – atkreipia dėmesį M.Kazanovič.
Gyvybė – svarbiausia
„Manome, kad eismo dalyvių sveikatos ir gyvybės užtikrinimas svarbiau nei tam tikri suvaržymai ar nepatogumai. Bet kokių papildomų saugos priemonių, gerinančių pažeidžiamiausių eismo dalyvių matomumą naudojimas, prisideda prie bendros saugaus eismo situacijos gerinimo mūsų šalies keliuose.
Esminis vaidmuo, kuriant saugumą kelyje, vis dėlto tenka patiems eismo dalyviams – dviratininkams, pėstiesiems, vadeliotojams, kurie, suvokdami savo drausmingo elgesio kelyje svarbą, sąmoningai laikosi nustatytų reikalavimų ir rūpinasi savo ir kitų saugumu keliuose“, –sako M.Kazanovič.
Tačiau, kiek įtakos dviratininkų pateikimui į eismo įvykius turi liemenės dėvėjimas – neaišku. Tokia statistika nėra kaupiama.