1600 km elektromobiliu neprailgo
Prieš septynerius metus, kai elektromobilių krovimo stotelių tinklas ne tik Lietuvoje, bet ir kaimyninėse šalyse buvo gerokai retesnis, žinomas Lietuvos verslininkas Vladas Lašas pasiūlė iš „Tesla“ gamyklos Tilburge (Nyderlandai) parvaryti jo naujutėlaitę „Tesla Model X P 100D“.
Akimirką suabejojau: 1600 km elektromobiliu? Ar bus patogu ne tik įkrauti elektromobilį, bet ir rasti, kur pavalgyti, nakvynę šalia įkrovimo taškų? Kiek laiko sugaišime?
Šiais laikais tokie klausimai nebekiltų, bet 2017 m. gavome neįtikėtinos patirties, matydami, kaip Nyderlanduose, Belgijoje, Vokietijoje auga greitojo įkrovimo stotelių tinklas. Ir kokios vietos parenkamos stotelėms.
Tuos 1600 km įveikėme be jokio vargo. Ir ne tik todėl, kad „Tesla“ baterija leisdavo automagistralės režimu be jokio vargo lėkti 300–400 km. Svarbiausia yra tai, ką su bendrakeleiviais veikdavome, kol įkraudavome bateriją. Dažniausiai pietaudavome/vakarieniaudavome ne bet kur, o restoranuose, nuo stotelių nutolusiuose vos per kelis žingsnius.
Patogiai išdėstytos stotelės taupo laiką
Reikia pripažinti, kad tiek minėtose šalyse, tiek Skandinavijoje (ypač greito įkrovimo stotelių plėtroje lyderiaujančioje Suomijoje) EV greito įkrovimo stotelės (angl. Supercharger) išdėstytos be galo patogiai.
Norintys patogiai apsipirkti, kol įkraunama baterija, tai gali padaryti didžiuliuose prekybos centruose netoli greitkelių ar miestų aplinkkelių.
Norintys skaniai pavalgyti gali rinktis stoteles šalia restoranų – dažniausiai net keleto. Tiek žinomų pasaulinių tinklų, tiek mažų šeimyninių restoranėlių. Štai kodėl EV savininkai ir skaniai maitinasi, ir sutaupo laiko.
Lietuvoje pastaruoju metu – akivaizdus proveržis. Įkrovimo stotelės (dauguma jų – Supercharger tipo) dygsta viena po kitos. Ir greitkeliuose bei automagistralėse, ir miestuose.
Drįstu teigti, kad netrukus susiformuos tradicija šiose stotelėse stoti ne tik elektros. Juk verslui (restoranams ar parduotuvėms) tokiu būdu garantuojamas klientų srautas. Tai reiškia, kad plėsis paslaugų spektras ir netgi atsiras konkurencija, siekiant privilioti elektromobiliais važiuojančius keliautojus.
Lietuva ima puikų pavyzdį iš patirties turinčių Vakarų Europos, Skandinavijos šalių.
„Ignitis“ elektromobilių tinklo plėtros skyriaus vadovas vadovas Andrius Šeršniovas sako, kad įmonė yra apklaususi elektromobilių vairuotojus, kas juos labiausiai erzina.
Pirmas, ir svarbiausias dalykas – erzina, jei sunku rasti laisvų vietų. Svarbu, kad jos būtų lengvai randamos. Antra, kad patogiai privažiuojamos (kad nereikėtų važinėti ratais). Trečias niuansas – sugaišti kuo mažiau laiko įsikraunant tiek, kiek reikia energijos.
Todėl prie prekybos centrų ir statome greito, o ne lėto įkrovimo stoteles – tam, kad žmogaus praleistas laikas (dažniausiai – 20–30 min.) parduotuvėje, kiek ilgiau restorane ar kirpykloje būtų efektyviai išnaudojamas elektromobilio baterijos įkrovimui. Ir kad tos įkrovos pakaktų visai savaitei keliauti kasdieniu miesto maršrutu.
Iliustruodamas, kad Lietuva ima puikų pavyzdį iš patirties turinčių Vakarų Europos, Skandinavijos šalių, siūlau pažvelgti į dvi populiarias vietas Lietuvoje, kuriose veikia „Ignitis“ greitojo įkrovimo stotelės. Tai – NØRDIKA prekybos slėnis šalia Vilniaus oro uosto (su prekybos centrais, restoranais ir kavinėmis) ir „Hesburger“ restoranų tinklas.
Stotelės prie NØRDIKA – labai populiarios
„Ignitis ON“ elektromobilių įkrovimo stotelė prie prekybos slėnio NØRDIKA gali įkrauti elektromobilį iki 150 kW galia. Taigi visiškai pakanka 30-ties minučių, baterijai įkrauti iki 80 proc. ir daugiau. Ši greito įkrovimo stotelė turi dvi jungtis – CCS ir CHADEMO. O neskubantiems šalia įrengta ir lėto įkrovimo stotelė 2 x 22 kW su TYPE2 jungtimis.
„Stotelės tinka visiems Europos šalių rinkoms pagamintiems elektromobilių modeliams“, – sako Andrius Šeršniovas, „Ignitis“ elektromobilių tinklo plėtros skyriaus vadovas.
Jurgita Viršilienė, NØRDIKA Turto valdytoja paaiškino, kad EV stotelių pastatymas buvo strateginis tikslas, nes įmonė skatina tvarumą.
„„Ignitis“ stotelės pas mus atsirado todėl, kad tuo metu sugebėjo pasiūlyti didžiausią krovimo galią. Su „Ignitis“ bendradarbiaujame abipusiai sėkmingai. Šiuo metu pastatytos EV stotelės jau pilnai apkrautos, todėl kartu su „Ignitis“ turime tikslą tiek plėsti įkrovimo vietas, tiek didinti jų galią“, – dalijasi planais J.Viršilienė.
Kokia iš to nauda verslui?
„Iš atsiliepimų matome, kad elektromobilių vairuotojai labai dažnai renkasi NØRDIKA būtent dėl patogaus ir spartaus įkrovimo. EV stotelės NØRDIKA prekybos slėnyje stovi puikiai matomoje vietoje, labai patogu privažiuoti, prisiparkuoti ir krauti, nereikia nieko papildomai ieškoti, sukinėtis. Aišku, paprasta, patogu ir greita – turbūt tas „arkliukas“, kuris skatina atvykti būtent į šią vietą.
Be to, įkraunant automobilį prekybos slėnyje NØRDIKA, galima prasmingai išnaudoti laiką: apsipirkti būtiniausių maisto, buities, laisvalaikio, sporto, vaikų prekių, taip pat išgerti kavos su desertu ar tiesiog skaniai papietauti. Dviguba nauda, kuri vairuotojui taupo laiką“, – sako J.Viršilienė.
Kiekvienam „Hesburger“ – po EV įkrovimo stotelę
Ieva Salmela, „Hesburger“ tarptautinės plėtros direktorė, teigia, kad kiekvienas „Hesburger“ restoranas, kur tik yra galimybė, privalo turėti ir greitojo elektromobilių įkrovimo stotelę.
„Tai naudinga mums visiems, taip pat ir klientams. Atvažiavęs žmogus gali įkrauti elektromobilio bateriją ir tuo tarpu pavalgyti, taip taupydamas savo laiką. Kol kas elektromobilių atvyksta mažiau, nei įprastų automobilių.
Tikime, kad elektromobilių įkrovimo taškai taps kasdienio vairuotojų gyvenimo dalimi.
Bet tikime, kad situacija keisis kintant Lietuvos automobilių rinkai. Ji augs, tad tikime, kad elektromobilių įkrovimo taškai taps kasdienio vairuotojų gyvenimo dalimi. O tai bus naudinga mūsų verslui“, – sako Ieva Salmela.
Šiuo metu, bendradarbiaujant „Ignitis“ ir „Hesburger“, prie šio tinklo restoranų Lietuvoje įrengta 17 įkrovimo stotelių, kuriose – 34 elektromobilių įkrovimo taškai.
„Mūsų ilgalaikis tikslas – įrengti įkrovimo stoteles visur, kur įmanoma, kiekvienoje šalyje, kurioje dirbame“, – apibendrino „Hesburger“ tarptautinės plėtros direktorė I.Salmela.
„eJudėjimo“ festivalis – rugpjūčio 22 d.
Plačiau šia ir kitomis temomis apie elektromobilius diskutuosime Vilniuje, „eJudėjimo“ festivalyje rugpjūčio 22 d.
Ne taip seniai elektromobiliai buvo fantastinių filmų rekvizitai, o dabar jų vis daugiau rieda mūsų šalies keliuose. Tiesa, apie tokias transporto priemones dar sklando nemažai mitų ir ne vienas vairuotojas susimąsto, ar jomis važiuoti apskritai apsimoka. Sužinoti, kaip yra iš tiesų, vilniečius ir miesto svečius jau netrukus pakvies išskirtinis renginys – „eJudėjimo“ festivalis.
Naujienų portalo 15min ir „Ignitis“ organizuojamas „eJudėjimo“ festivalis vyks rugpjūčio 22 d.
Festivalio metu elektromobilių naudotojai dalinsis savo patirtimi, ekonomistai skaičiuos, ar elektromobilis apsimoka, o ekspertai, automobilių bandytojai ir žinomi žmonės diskutuos apie šios transporto rūšies praktiškumą ir ekologiškumą.
Suprasti akimirksniu
- Kas? „eJudėjimo“ festivalis
- Kada? Rugpjūčio 22 d., nuo 13 val.
- Kur? Lukiškių aikštėje, Vilniuje
- Daugiau informacijos paspaudus – ČIA
Besidominčių lauks naudingi pranešimai apie paramos priemones, kuriomis galima pasinaudoti, bei patarimai, ką svarbu žinoti perkant nenaują elektromobilį.
Kad viskas neliktų tik kalbomis, atėję į renginį galėsite vienoje vietoje išvysti visą būrį skirtingų gamintojų elektromobilių. Taip pat bus galimybė gyvai pabendrauti su juos parduodančiais atstovais bei susitarti dėl bandomųjų važiavimų.
Jau dabar galime pasakyti, kad renginyje pamatysite ne tik labiausiai prieinamus elektromobilius, kainuojančius nuo 20 tūkstančių eurų, bet ir tikras „bombas“, kurios išvysto net 650 arklio galių ir šimtą kilometrų pasiekia per 3,4 sekundės!