Kas yra „AdBlue“?
Tai yra skystis – labai grynas 32,5 proc. karbamido tirpalas, naudojamas lengvuosiuose automobiliuose su dyzeliniais varikliais arba sunkvežimiuose. Skystis yra įpurškiamas į išmetamąjį vamzdį prieš SCR katalizatorių ir dėl „AdBlue“ bei azoto oksido dujų, kartu patenkančių ant katalizatoriaus, reakcijos jie paverčiami nekenksmingu vandens garų ir azoto mišiniu.
Ekologiniai reikalavimai vidaus degimo varikliams griežtėja greičiau, nei gamintojai sugeba tinkamai pasivyti tuos reikalavimus.
Skamba labai gerai, ar ne? Žinoma, išmetamasis vamzdis levandų kvapo neišmeta, tačiau didelė dalis teršalų per reakciją su „AdBlue“ išnyksta. Tačiau kaip ir visos sistemos, taip ir ši, yra linkusi gesti, o jos taisymo kaina gali siekti penkiaženklį skaičių.
Nuolat gendanti sistema
Automobilių galios didinimu užsiimančios įmonės „Galingas LT“ direktorius Mykolas Straviskas teigia, kad klientams dažnai pabosta remontuoti nuolat gendančią „AdBlue“ sistemą sunkvežimiuose, todėl ji būna paprasčiausiai išjungiama:
„Visų pirma, pagrindinė dalis interesantų, kuriems „pabodo kariauti“ su nepatikima „AdBlue“ sistema, skundžiasi įvairių daviklių gedimais: skysčio lygio bake, NOx (azoto oksido), temperatūrinių daviklių. Dažnai streikuoja ir pats SCR skysčio siurblys. Taip pat dažnoki skysčio kristalizacijos vamzdeliuose atvejai, taip klaidinami slėgio daviklio parodymai bei gadinamas siurblio tarnavimo laikas. Verta pridurti, kad „AdBlue“ sistemų naudojimas yra ypač probleminis šalto klimato šalyse, – sako Mykolas Straviskas. – Pagrindinė priežastis, mano galva, kodėl vartotojus nuolat lydi „AdBlue“ sistemų problemos (kaip ir su kitomis su ekologija siejamomis sistemomis) – jų nepakankamas bandymo gamykloje laikas bei investicijos, panaudojant tinkamos kokybės medžiagas bei komponentus. Ekologiniai reikalavimai vidaus degimo varikliams griežtėja greičiau, nei gamintojai sugeba tinkamai pasivyti tuos reikalavimus.
Tai kainuoja milžiniškus pinigus, o ekologija jau senokai transformavosi į multimilijardinį verslą, kuris tuo pačiu metu nukreipia dėmesį nuo kitų veiksnių, dar labiau nei žemės transportas darančių įtaką taršai planetoje bei veikiančių globalinį atšilimą.
Kita vertus, negalime būti tikri, kad minėti komponentai tyčia yra pagaminami taip, kad galutinis vartotojas būtų priverstas juos keisti ir remontuoti po tam tikro, paskaičiuoto laikotarpio, taip gamintojams užtikrinant nuolatines, stabilias pajamas iš pogarantinio remonto.
Pabrėžiu, kad jei išmontuotume visą naujo lengvojo automobilio „AdBlue“ ekologijos kontrolės sistemą ir tektų viską supirkti iš naujo, gamintojams sumokėtume 7000–14000 eurų. Kalbu apie EGR vožtuvo, DPF suodžių filtro, oro įsiurbimo kolektoriaus sklendžių ir kitų sistemos komponentų kainą. Sunkvežimiams ši suma – atitinkamai gerokai didesnė“, – tikina specialistas.
Ar tai reiškia, kad panašių bėdų gali tikėtis ir lengvuosius dyzelinius automobilius pasiryžę pirkti klientai? Mykolas Stravinskas tikina, kad šios žaliosios technologijos gedimai lengvuosiuose automobiliuose yra analogiški sunkvežimių sutrikimams. Su jais įmonės meistrai „kankinasi“ jau nuo tada, kai Lietuvą pasiekė pirmieji lengvieji automobiliai, atitinkantys EURO6 taršos normas.
Išjungti sistemą jau nelegalu
„Su „AdBlue“ sistemos problema lengvuosiuose automobiliuose susiduriame ir dirbame nuo 2010 metų pradžios, kai į Lietuvą plūstelėjo pirmieji dyzeliniai automobiliai su šia sistema, pagaminti 2009 metais ir vėliau.
Mūsų šalyje tiems patiems varikliams „AdBlue“ nėra privalomas dėl skirtingų ES bei JAV vidaus degimo variklių taršos standartų, todėl netrukdomai galėjome deaktyvuoti minėtas sistemas, vienu metu ir padėdami žmonėms, ir uždirbdami duonai.
Šiandien situacija rinkoje kiek pasikeitė ir oficialiai šių sistemų vietinei rinkai neišjungiame. Jei ir tenka deaktyvuoti kokį nors sistemos komponentą, klientas pasirašo dokumentą, atleidžiantį mus nuo bet kokios teisinės atsakomybės, formaliai įpareigojant automobilį eksploatuoti bekelės sąlygomis arba eksportuoti į užsienį.
Kita vertus, minėti automobiliai legaliai atlieka techninę apžiūrą bei teoriškai galbūt lieka važinėti čia, Lietuvoje, faktiškai nepažeisdami įstatymų. Juk jeigu automobilis turi galiojančią TA – nelieka pagrindo kelti problemos, sunkinant ir taip nelengvą galutinio vartotojo dalią“, – svarsto M.Stravinskas.
Naujų automobilių pardavimu ir remontu užsiimančios įmonės „Fakto Auto“ specialistas Jonas Baronas teigia priešingai. Sako, kad jo įmonės parduodamuose lengvuosiuose automobiliuose „AdBlue“ sistemos gedimai sutinkami ypač retai. Šiek tiek dažniau, tačiau irgi ganėtinai retai, genda lengvųjų komercinių automobilių „AdBlue“ sistemos:
„Gedimai ganėtinai reti, bet pasitaiko siurblių (dažniausiai jie tiekiami kartu su baku) problemų, retkarčiais kristalizuojasi vamzdeliai, šiek tiek rečiau streikuoja davikliai.“
Ar esate turėję bėdų dėl jūsų sunkvežimyje ar lengvajame automobilyje sumontuotos „AdBlue“ sistemos? Pasidalykite savo patirtimi su mumis, parašykite adresu gazas@15min.lt.