Kas yra brokeris?
Visais atvejais, ar tai būtų paskola, ar draudimas ar dar kokie nors su pinigais susiję veiksmai, brokeris yra tarpininkas tarp jūsų ir trečiosios šalies.
Vienas pagrindinių pliusų, renkantis draudimą atstovaujant brokeriui – brokeris pasiūlo praktiškai visų draudimo įmonių pasiūlymus. Taip yra lengviausia sužinoti, kuri draudimo įmonė pasiūlys jums geresnį draudimą. Kitaip sakant, matant brokerio atsiųstus skaičius galima nustatyti, kurios įmonės tikslinė auditorija esate jūs.
Viskas skamba ganėtinai painiai, bet iš tikro yra paprasta – kiekviena draudimo bendrovė turi savo tikslinę auditoriją, su kurios atstovais mieliau sukirs rankom dėl draudimo. Viena bendrovė mieliau draus senolių transportą, kiti mieliau kurs verslo ryšius su įmonėmis, treti mieliau apdraus mieste gyvenančio žmogaus automobilį ir t.t. Tokių sąlygų yra dešimtys.
Tai yra bene pagrindinė priežastis, kodėl, draudžiantis tarpininkaujant brokeriui, gali būti pigiau. Rimvydas Pocius – draudimo įmonės ERGO Transporto priemonių draudimo skyriaus vadovas – teigia, kad būtent dėl šios priežasties gali pasirodyti, kad brokeris siūlo pigesnę kainą:
„Kadangi ne visada klientai įsitikina, kokios draudimo įmonės sutartis yra sudaroma, gali atrodyti, kad brokerio pasiūlymas palankesnis“, – teigia ERGO atstovas, kuris pabrėžia, kad visais atvejais jo atstovaujama įmonė ir brokeriai pasiūlys analogišką kainą draudimui.
Vieno atsakymo kaip bus pigiau nėra.
Lietuvos draudimo brokerių įmonių asociacijos prezidentas Robertas Šaltis tikina, kad renkantis draudimą tarpininkaujant brokeriui, galima sutaupyti, tačiau taip nebus visada:
„Dažniausiai, norint apsidrausti automobilį, pigiausia kaina bus draudžiantis internetu – elektroninėje erdvėje yra pigesni kaštai, dėl to draudimas gali būti pigesnis. Taip pat kaip brokeris, palaikydamas gerus ryšius su kokios nors draudimo įmonės agentu gali gauti nuolaidą, taip pat tokią pačią nuolaidą gali padaryti ir pati įmonė. Čia yra viena didelė mozaika, kurią sudaro daug elementų, ir vieno atsakymo kaip bus pigiau nėra“, – tikina Robertas Šaltis.
Brokerių asociacijos prezidentas taip pat tikina, kad už tą pačią įmokos sumą, vairuotojas gauna ir „advokatą“, kurio vaidmenį suvaidina brokeris. R. Šaltis tikina, kad Lietuvoje dirba tik licencijuoti ir savo darbą išmanantys brokeriai, todėl ginčo atveju jie visada galės kompetetingai ir profesionaliai atstovauti klientui.
Robertas Šaltis taip pat tikina, kad dauguma draudimo įmonių turi įvairių užslėptų mokesčių, apie kuriuos klientai ne visada sužino. Todėl jo teigimu ir tuo atveju gelbsti brokeris, kuris atstovauja klientui kaip advokatas:
„Būna atvejų, kai dėl vieno ar kito neatitikimo draudiminio įvykio atveju, draudimo bendrovė gali nuskaičiuoti tam tikrą procentą išmokos sumos. Ir klientai dažniausiai susimoka viską ką reikia, net nesigilindami, nes neturi atstovų, koks gali būti brokeris“, – teigia pašnekovas.
„Draudimo kompanijų statistika rodo, kad klientai, apsidraudę tarpininkaujant brokeriams, yra nuostolingesni, negu tie, kurie draudžiasi tiesiogiai per draudimo kompanijas. Tai – paprasčiausia pardavimų konkurencija.“
Brokerių triukai: slepia klientų duomenis nuo draudimo bendrovių
Žinoma, konkurencija yra visur, ne išimtis ir draudimo srityje. Brokeriai nenori atiduoti savo klientų tiesiogiai draudikams. Taip pat kaip draudikai nenori, kad atsirastų tarpininkas – brokeris.
Neretai atsitinka taip, kad draudimo polisuose, kuriuos atsiunčia brokeris, atsiranda netikri ir neegzistuojantys kliento duomenys, pavyzdžiui telefono numeris 860000000 ar netikras elektroninio pašto adresas.
Kaip teigia „If“ draudimo Transporto priemonių civilinės atsakomybės draudimo produkto vadovas Aleksas Načajevas, tenka susidurti su netikrais kliento duomenimis, kai susisiekti su pačiu klientu tampa neįmanoma:
„Neretai pasitaiko, kad sutartyse, kurias tarpininkaudami sudarė draudimo brokeriai būna nurodytas neteisingas arba iš vis nenurodytas elektroninio pašto adresas ar telefonas. Mūsų pareiga – suteikti klientams kokybišką paslaugą ir laiku pasirūpinti priminimu apie draudimo sutarties pabaigą ir apie artėjantį įmokos mokėjimo terminą“, – teigia „If“ draudimo atstovas.
Galima tik spėlioti, kiek nepatenkintų ir pasipiktinusių klientų skambučių, kiekvieną dieną pasiekia įvairių draudimo įmonių klientų aptarnavimo centrus, dėl to, kad draudimo įmonės esą nesirūpina savo klientais:
„Deja, neturint reikiamų kontaktų, negalime įvykdyti šios pareigos (pranešti svarbią informaciją klientui apie draudimą – aut. past.), o klientas rizikuoja dėl susidariusios skolos prarasti draudimo apsaugą“, – tikina Aleksas Načajevas.
Draudimo brokerių asociacijos prezidentas Robertas Šaltis net nebando neigti, kad taip yra daroma dėl konkurencijos:
„Nesakau, kad visos draudimo įmonės taip elgiasi, tačiau yra nemažai tokių, kurios susisiekusios su klientu tiesiogiai siūlo jiems pigesnį draudimą, tačiau sąlygose kur nors kitur uždeda kablelį, apie kurį klientas sužino tik atsitikus įvykiui“, – metaforiškai kalba R. Šaltis.
Robertas Šaltis tikina, kad draudimo įmonės nuvilioti klientus nuo brokerio stengiasi ne tik dėl konkurencijos, tačiau ir dėl kitos priežasties:
„Draudimo kompanijų statistika rodo, kad klientai, apsidraudę tarpininkaujant brokeriams yra nuostolingesni, negu tie, kurie draudžiasi tiesiogiai per draudimo kompanijas. Tai - paprasčiausia pardavimų konkurencija“, – tikina Robertas Šaltis.
Palyginimas
Kaip kitaip išsiaiškinti ir sudėlioti visus taškus ant i, jeigu ne patiems pasidomėti ką siūlo draudimo brokeriai, ir ką siūlo įmonės tiesiogiai, be tarpininkų.
Pabandėme „apdrausti“ tris žurnalistų automobilius abiem būdais. Pirmasis automobilis tai „Volkswagen Golf“, pagamintas 2007 metais ir vairuojamas Dainiaus, turinčio kiek daugiau nei 4 metų vairavimo stažą ir deklaravusio savo gyvenamąją vietą ne Vilniuje, o mažame Žemaitijos miestelyje.
Antrasis automobilis – „Hyundai Santa Fe“, pagamintas 2006 metais, vairuojamas vilniečio Žilvino, kuris automobilius vairuoja nuo 1989 metų. Trečiasis automobilis, kurį norime apdrausti – Dariaus „Volvo V70“, kuris iš gamyklos išriedėjo 2002 metais. Darius teisę vairuoti automobilį įgijo tais pačiais metais, kai Lietuva tapo nepriklausoma. Tiesa, Darius yra turėjęs vieną eismo įvykį – nestipriai atsirėmė į kaimynės automobilį kieme.
Taigi, kokias draudimo įmokos sumas už privalomąjį civilinį draudimą tektų atseikėti draudžiantis tiesiogiai per įmones ir tarpininkaujant brokeriams, galite pamatyti lentelėje žemiau.
Vairuotojo duomenys | Automobilio duomenys | Gyvenamoji vieta | Pirmasis draudimo pasiūlymas* | Antrasis draudimo pasiūlymas | Trečiasis draudimo pasiūlymas | Ketvirtasis draudimo pasiūlymas |
Dainius | „Volkswagen Golf“ 2007 m. | Skuodas | „Compensa“ – 248 Eur / 248 Eur | „If“ – 337 Eur / 340 Eur | „Gjensidige“ – 152,90 Eur / 152,90 Eur“ | - |
Žilvinas | „Hyundai Santa-Fe“ 2006 m. | Vilnius | „Seesam“ – 83 Eur / 87 Eur | „If“ – 96 Eur / 96,18 Eur | „Gjensidige“ – 117,97 Eur / 117,97 Eur | „ERGO“ – 113,11 Eur / 113,11 Eur |
Darius | „Volvo V70“ 2002 m. | Vilnius | - | „If“ – 103 Eur / 103,03 Eur | „Gjensidige“ – 104,48 Eur / 108,48 Eur | - |
Brangiausiai už civilinės atsakomybės draudimą, žinoma, mokės Dainius, kadangi turi mažiausią vairavimo stažą. Pigiausiai automobilį apdraus Žilvinas, kuriam draudimo kompanija „Seesam“ apdraus „Hyundai Santa Fe“ metams už 87 eurus. Beje, brokeriai analogišką draudimą Žilvinui suteiks 4 eurais pigiau. Tai bene vienintelis didesnis kainos skirtumas tarp pasiūlymų. Kaip matome iš lentelės pateiktų duomenų, kiti pasiūlymai arba vienodi, arba vos keliais centais pigesni arba brangesni.