Eksperimentas: ar galima su „Tesla“ be sustojimų iš Varšuvos pasiekti Kauną?

15min jau rašė apie verslininko Vlado Lašo naujausią pirkinį – technologiškai pažangiausią elektromobilį, greičiausią pasaulyje krosoverį „Tesla Model X P100D“ (iki 100 km/val. – per 2,9 sek Ludicrous režimu). Su šiuo automobiliu atlikome eksperimentą: išvažiavę iš Varšuvos bandėme be papildomų įkrovų pasiekti Kauną ir įrodyti, kad ir elektromobiliu galima laisvai keliauti per Europą.
Kelionė „Tesla Model X“
Kelionė „Tesla Model X“ / Žilvino Pekarsko / 15min nuotr.

Šis automobilis, pasak projekto GigafactoryLT įkvėpėjo Vlado Lašo bus naudojamas ne tik kelionėms, bet ir Lietuvos reprezentacijai. Jau kitą savaitę jis bus apklijuotas Tesla Gigafactory simbolika.

Liudviko Dicevičiaus projektas/Vlado Lašo „Tesla Model X P100D“ reklaminis maketas
Liudviko Dicevičiaus projektas/Vlado Lašo „Tesla Model X P100D“ reklaminis maketas

Turtingiausios komplektacijos „Model X“ su autonominio valdymo funkcija V.Lašas įsigijo Tesla gamykloje Tilburge (Nyderlandai). O parvairuoti šią brangenybę ant ratų patikėjo Lietuvos elektromobilių asociacijos vadovui, Laurynui Jokužiui, kibernetinio projekto GigafactoryLT vienam įkvėpėjų Žilvinui Lešinskui ir 15min žurnalistui Žilvinui Pekarskui.

Žilvino Pekarsko / 15min nuotr./Kelionė „Tesla Model X“
Žilvino Pekarsko / 15min nuotr./Kelionė „Tesla Model X“

Spūstys kelyje į Varšuvą

Kaip šiai trijulei, ketvirtadienį startavusiai iš Nyderlandų, sekėsi pasiekti Varšuvą, jau rašėme: dėl spūsčių kelyje A2 teko smarkiai vėluoti. Tad Lenkijos sostinę ši Tesla gerbėjų komanda pasiekė penktadienį jau 23 val., kai neveikė dauguma greito krovimo stotelių. Paaiškinsime, kad Varšuvoje nėra itin greito įkrovimo stotelių „Supercharger“, vystomų Tesla (jose 500 km keliui įveikti reikalinga energija į baterijas įkraunama per 50 min.). Todėl keliautojams reikia kliautis du ar net keturis kartus lėtesnėmis. Žinoma, jei jos veikia...

Tad pabandė laimę programėlės PlugShare pasiūlytoje įkrovos stotelėje prekybos centro Galeria Mokotow automobilių aikštelėje. Ši stotelė ir pačių elektromobilių savininkų internete vertinama teigiamai. Tačiau vėlų penktadienio vakarą ji ėmė spyriotis. Galiausiai, keletą kartų perkrovus programą, ji pradėjo maitinti „Tesla“ per Type2 jungtį, 22 kW įkrovos galia.

Varšuvos prekybos centro „Galeria Mokotów“ įkrovimo stotelė
Varšuvos prekybos centro „Galeria Mokotów“ įkrovimo stotelė

Stendas rodė, kad iki pilno „Tesla“ baterijos įkrovimo liko 5 val. Tai yra lygiai tiek, kiek keliauninkams pakaktų susirasti padorų viešbutį ir kelias valandas numigti prieš paskutinį kelionės etapą į Lietuvą.

Kuo ypatingas etapas Varšuva–Kaunas

Šis etapas Varšuva–Kaunas ypatingas tuo, kad 390 km atstumą reikia įveikti be papildomos įkrovos. Kaune planavome įsikrauti įmonės „Elinta“ (jos akcininkas ir yra V.Lašas) stotelėje. Tiesa, už Varšuvos pakeliui į Lietuvą galima rasti keletą ne itin greito įkrovimo stotelių, bet jų darbo laikas ribotas, savaitgaliais jos nedirba. Be to, tektų sugaišti ir daug laiko kelionėje. Štai kodėl buvo labai svarbu Lenkijos sostinėje įkrauti akumuliatorių baterijas 100 proc. ir laikytis protingos važiavimo strategijos.

Hypermiling – tai tokia važiavimo taktika, kai stengiamasi lėtai įsibėgėti ir regeneruoti kuo daugiau energijos stabdymo varikliu metu (Tesla tą daro nuostabiai įspūdingai). Vienas iš būdų, nustačius adaptyvinės traukos kontrolės sistemą laikytis saugaus atstumo iki priekyje važiuojančio autobuso arba vilkiko, sekti jam iš paskos, iš dalies pasinaudojant oro maišu. Taip išvengiama ir staigios akceleracijos, nes didelės transporto priemonės ir stabdo, ir įsibėgėja lėčiau, o Tesla prisitaiko prie jų važiavimo ritmo.

Pagunda aplenkti

Tokiu būdu energijos sąnaudas, judant 90–100 km/val. greičiu galima sumažinti iki 150 kWh. Važiuojant neefektyviai jos gali didėti iki 250–280 kWh. Neslėpsiu, vairuojant tokią galingą Tesla, sunku susilaikyti nuo pagundų lenkti fūras. Bet, kol Lenkijoje ir Lietuvoje neišplėtota Supercharger stotelių infrastruktūra tenka ieškoti kompromiso, norint iš taško A pasiekti už 390 km esantį tašką B. Tiesa, valdininkai žada, kad greitojo įkrovimo stotelių tinklas Lietuvoje, pradedant nuo pasienio su Lenkija, sparčiai plėsis jau 2018 m.

Nulūžusios įkrovimo stotelės

Beje, Varšuvoje patirti nuotykiai parodė, kad tiesiog būtina išsaugoti energijos atsargas netgi žinant, kad priešaky laukia įkrovimo stotelė. O buvo taip.

Taigi, palikę naujutėlaitę Tesla saugomoje prekybos centro automobilių aikštelėje, išsikvietėme Uber ir išvykome trumpam numigti prieš paskutinį kelionės etapą. Kaip jau minėjau, stotelė žadėjo įkrauti bateriją per 5 valandas.

„PlugShare“ iliustr.
„PlugShare“ iliustr.

Tačiau šeštadienį, 5 val. ryto grįžę į Mokotow centrą, radome įkrautus tik 100 km vietoje 400 km – stotelė buvo nulūžusi ir nepataisoma. O kur rasti kitą veikiančią pusę šešių ryto? Nes be pilnai įkrautos baterijos Kauną arba Vilnių (abiejuose miestuose yra 50 kW galingumo greito įkrovimo stotelių) matysime kaip savo ausis be veidrodžio.

Vėl panirome į PlugShare ir kitas panašias programėles. Vieną 22 kW stotelę radome netoliese esančiame universitete. Nuvažiavome, radome, nusivylėme. Ji užpilta žemėmis – vyksta statybos.

Kita buvusi pakeliui į Lietuvą – ties „Lidl“ prekybos centru Modlino gatvėje.

Žilvino Pekarsko / 15min nuotr./Kelionė „Tesla Model X“
Žilvino Pekarsko / 15min nuotr./Kelionė „Tesla Model X“

Ją pasiekėme 6.30 val. ryto. Žinia, „Lidl“ įkrovos stotelės dirba tik tuomet, kai dirba ir pats prekybos centras. Todėl teko tuščiai gaišti dar pusvalandį.
Galiausiai, ačiū „Lidl“, stotelė nubudo po nakties miego ir pranešė, kad baterijas (per du kartus) įkraus iki 100 proc. per pusantros valandos. Puiku: pakankamai laiko vėlyviems pusryčiams ir saldainių paieškai (juk žmona ir vaikai, nesulaukę grįžusio penktadienį, kaip žadėjau, laukia saldžios kompensacijos).

Nuo Varšuvos įveikę lygiai 412 km, turėjome energijos teoriniam 90 km atstumui arba garantuotai 68 km ridai.

Pagaliau, apie 9 val. ryto, paliekame Varšuvą ir, laikydamiesi efektyvaus važiavimo taktikos, startuojame.

Hypermilingo (nuvažiuoto nuotolio padidinimo) siekius kiek gadina aibė kelio remonto atkarpų tarp Varšuvos ir Lomžos. Laimei, kartais pavyksta pakibti kokiam vilkikui ant uodegos ir sumažinti pakilusį sąnaudų vidurkį.

Nuo Marijampolės – laisvu režimu

Vos įvažiavę į Lietuvą, matome, kad energijos tikrai pakaks. Tad nuo Marijampolės vilkikų nemedžiojame, mėgaujamės efektyviais lenkimais. Patikėkite, įsijungus Ludicrous važiavimo režimą ir turint pakankamai vairavimo patirties, lenkimai yra neįtikėtinai saugūs ir efektyvūs. Šis automobilis tiesiog daro viską, ko užsimano vairuotojas.

Šis automobilis tiesiog daro viską, ko užsimano vairuotojas.

Bet apie tai ir apie autonominio vairavimo sistemą, kurią išbandėme – jau kitame straipsnyje.

O tuo tarpu skubu pranešti, kad misija įvykdyta sėkmingai. Su Tesla tikrai be ypatingo vargo, net ir naudojant kondicionierių bei klausantis muzikos, galima pervažiuoti visa Olandiją, Vokietiją, Lenkiją ir Lietuvą.

Tik prieš tai reikia atlikti namų darbus ir susižiūrėti, kur išdėliotos įkrovimo stotelės.

Žilvino Pekarsko / 15min nuotr./„Tesla Model X“ bandomieji važiavimai, įkrovimo stotelių žemėlapis
Žilvino Pekarsko / 15min nuotr./„Tesla Model X“ bandomieji važiavimai, įkrovimo stotelių žemėlapis

Paskutinio kelionės etapo Varšuva–Kaunas rezultatas teigiamas – sustoję Elintos aikštelėje Kauno LEZ, nuo Varšuvos įveikę lygiai 412 km, turėjome energijos teoriniam 90 km atstumui arba garantuotai 68 km ridai.

Išvada paprasta: jei Lietuvos Vyriausybė ir privatus verslas bent šiek tiek praplės greitojo įkrovimo stotelių tinklą, po visą Lietuvą ir kaimynines šalis bus galima be jokio vargo keliauti ne tik Tesla, bet ir mažesnes baterijas turinčiais elektromobiliais.

Pranešti klaidą

Sėkmingai išsiųsta

Dėkojame už praneštą klaidą
Reklama
Išmanesnis apšvietimas namuose su JUNG DALI-2
Reklama
„Assorti“ asortimento vadovė G.Azguridienė: ieškantiems, kuo nustebinti Kalėdoms, turime ir dovanų, ir idėjų
Reklama
Išskirtinės „Lidl“ ir „Maisto banko“ kalėdinės akcijos metu buvo paaukota produktų už daugiau nei 75 tūkst. eurų
Akiratyje – žiniasklaida: tradicinės žiniasklaidos ateitis