Pirmieji įspūdžiai prie elektromobilio vairo daugeliui būna labai geri – itin sklandus ir dinamiškas pajudėjimas iš vietos, automobilis rieda lengvai ir tolygiai, tačiau norint išnaudoti visas gamintojo numatytas elektromobilio galimybes teks šiek tiek daugiau pasidomėti.
„Pagrindinis skirtumas nuo automobilių su vidaus degimo varikliu – daugiau dėmesio tenka skirti prietaisų skydeliui. Su įprastu automobiliu užtenka įsipilti pilną baką degalų ir savaitei kitai būna ramu, o su elektromobiliu reikia sekti, kiek energijos dar turime, ypač jei eismas intensyvesnis, važiuojama žiemą ir daugiau šildomasi ar keliaujama užmiestyje didesniais greičiais. Įkrovimo stotelių užmiestyje nėra daug, todėl tenka prisitaikyti prie kitokio energijos resurso“, – teigė Vilnius Tech Automobilių inžinerijos katedros profesorius doc. dr. Vidas Žuraulis.
Dar prieš pradedant vairuoti elektromobilį, verta juo pasidomėti iš anksto, įprasti stebėti sąnaudas ir planuoti maršrutus. Pasak Audriaus Kikučio, „Compensa Vienna Insurance Group“ savanoriškų standartinių draudimo produktų grupės vadovo, dažnai būsimi elektromobilių vairuotojai nerimauja, kad ne laiku išsikraus elektromobilio baterija, tačiau įvairioms netikėtoms situacijoms yra sprendimai. Elektromobilių kasko draudimo sąlygos yra panašios kaip ir automobilių su vidaus degimo varikliu – galioja ir pagalba kelyje užmiestyje, pritaikyta būtent elektromobiliams, kad nebūtų padaryta žala baterijai.
Ką daryti, kai energijos nedaug?
Kad elektromobilis nepritrūktų elektros energijos ir kelionės būtų efektyvesnės, ją galima taupyti. Pasidomėjus apie optimalius įkrovimo režimus ir stebint energijos sąnaudas, galima važiuoti tvariai ir ekologiškai, išnaudojant visas elektromobilio galimybes.
„Mieste reikėtų atkreipti dėmesį į regeneraciją – būna papildomos svirtys prie vairo (pavaros režimai). Regeneracijos režimas leidžia energijos sąnaudas susigrąžinti, pavyzdžiui, prie raudono šviesoforo signalo reikėtų pradėti stabdyti iš toliau nelaukiant paskutinių metrų, o greitėti taip pat reikėtų nuosekliau. Važiuojant užmiestyje elektromobilio baterija išsikrauna greičiau, todėl reikėtų atidžiau planuoti kelionės trukmę ir vengti važiavimo maksimaliu leistinu greičiu“, – sakė doc. dr. V. Žuraulis.
Elektromobilio energiją labiau eikvoja ne tik didesnis greitis, bet net ir gausesnis bagažas. Tinkamai neapskaičiavus iki kelionės tikslo reikalingos energijos ar tiesiog pasikeitus aplinkybėms, kai tenka keisti maršrutą, ir pastebėjus, kad energijos nepakaks, ją galima taupyti.
„Jeigu jau matoma, kad tikrai nebeužteks energijos, atsarginis variantas – pasižiūrėti, kur šalia yra gyvenvietė, kritiniu atveju galima būtų pasikrauti iš buitinio elektros šaltinio pas žmones. O jei matote, kad energijos rezervas dar šioks toks yra, reikėtų pasirinkti elektromobiliuose paprastai numatytą „eko“ režimą ir važiuoti taupiai: žiemą visiškai sumažinti šildymą, apsiriboti, kad būtų saugu važiuoti ir nešaltų langai, mažinti važiavimo greitį“, – patarė doc. dr. V. Žuraulis.
Ką daryti sustojus miške?
Nors kelionę elektromobiliu reikėtų planuotis iš anksto ir numatyti įkrovimo stoteles pakeliui, susidūrus su netikėta situacija, verta turėti atsarginį planą. Drąsiau kelionėse užmiestyje padeda jaustis ir galimybė gauti pagalbą kelyje.
„Pritaikydami elektromobiliams draudimo paslaugą, atsižvelgėme į jiems būdingus atvejus. Įprastą automobilį galima užkelti ant vilkiko ir transportuoti, o elektromobiliui reikalinga kitokia pagalba kelyje. Visiškai išsikrovus baterijai, elektromobilio pavarų dėžė užsiblokuoja, todėl negalima jo užkelti ant vilkiko. Norint transportuoti iki artimiausios įkrovimo stotelės, reikia automobilį šiek tiek įkrauti vietoje arba bent tiek, kad jį galima būtų užkelti ant vilkiko“, – paaiškino A. Kikutis.
Gavus pranešimą apie elektromobilio įkrovimo paslaugos poreikį, pirmiausia įvertinama, kur yra elektromobilis ir ką daryti patogiausia – transportuoti autovežiu ar įkrauti bateriją specialia aukštos įtampos įkrovimo technika, kurią vieninteliai Lietuvoje šiuo metu turi UAB „RedGo Lithuania“. Pasak įmonės generalinio direktoriaus Igno Krasausko, šiandien vienas iš dvylikos klientų, besikreipiančių dėl išsikrovusios baterijos, yra būtent elektromobilio savininkas, nors dar prieš metus tokių įvykių buvo 2,5 kartus mažiau.
I.Krasauskas pasakoja, kad jei reikia įkrauti bateriją vietoje, siunčiamas specialus automobilis, kuris gali įkrauti elektromobilį. 30 minučių krovimas parengia elektromobilį nuvažiuoti tokį patį kilometrų skaičių. Pasitaiko, kad elektromobilio baterija išsikrauna, pavyzdžiui, požeminėse stovėjimo aikštelėse, tokiu atveju šiek tiek įkrauti bateriją yra nepalyginamai patogiau nei kviesti autovežį, kuriam ten tiesiog bus sunku manevruoti.