Šis elektrobusas yra Klaipėdos universiteto ir bendrovės „Vėjo projektai“ bendradarbiavimo vaisius. Jis sukurtas per dvejus metus – tiek laiko prireikė ištirti medžiagoms, dalyvavimui konferencijose, analizuojant ir įgyvendinant sumanymą. Penkerius metus šis autobusas negalės būti naudojamas komerciniais tikslais, mat jo įgyvendinimui 40 procentų lėšų skyrė Verslo paramos agentūra. Viso projekto vertė siekė apie 4 mln. litų.
Autobuse yra projektoriai, tamsiu paros metu jie gali projektuoti į plokštes vaizdus ir pakeisti kėbulo spalvą. Anot inžinierių, baltas kėbulas yra tarsi baltas lapas, kuris važiavimo metu gali tapti interaktyvus.
Gamyba prasideda, dirbame ta linkme ir projektuojame masinei gamybai, – atskleidė „Vėjo projektai“ inžinierius Olegas Lyanas.
„Šitas autobusas nevažinės mieste, čia reikėtų dar daug ką padaryti, kad jis būtų pritaikytas. Tam bus skirti būsimieji autobusai – Klaipėdos autobusų parkui ir kitiems parkams įsigyti. Gamyba prasideda, dirbame ta linkme ir projektuojame masinei gamybai“, – atskleidė „Vėjo projektai“ inžinierius Olegas Lyanas.
Pirmieji tokio autobuso prototipai bus sukurti Klaipėdos universiteto miestelyje esančiame verslo inkubatoriuje, darbams jau ruošiami angarai.
„Įsivaizduoju, kad nors vienas toks autobusas galėtų pasirodyti kitais metais, – sakė KU elektros magistrantūros studijas baigęs O.Lyanas. – Kiti autobusai bus skirti linijai, keleiviams vežti, komercinei panaudai. Klaipėdos autobusų parkas skelbs konkursą 20-čiai elektrinių, supergreitai pakraunamų autobusų. Nieko nebus be Europos pinigų, žinoma.
Darysime konkurencingą kainą. Rinkoje elektra varomi autobusai kainuoja apie 400-450 tūkstančių eurų. Jie dvigubai brangesni už dujinius ir dyzelinius, tačiau tarnavimo laiko ir įsigijimo kaštai atsiperka dvigubai, tad parkams elektrinius autobusus yra naudingiau pirkti nei dujinius ar dyzelinius. Garantiją tikimės padaryti 12 metų. Išoriškai jie tikrai bus kitokie“.
Autobuso veikimą O.Lyanas prilygino pulteliu valdomam žaisliniam automobiliui.
„Jis būtinai turi bateriją, varikliuką ir radijo imtuvėlį, kad valdytų. Tokiu pat principu ir autobuse – stovi varikliukas, jo valdikliukas, baterija ir valdymo pultas. Dėl krovimo – turės stovėti 1,5 megavato didžiulės stotys, kurios per 6 minutes pakraus transporto priemonę ir ji galės nuvažiuoti 50 km. Miesto gale, kol vairuotojas atsipūs, autobusas pasikraus. Stengsimės laimėti tą konkursą. Nesame garantuoti, kad miestas išvis pirks, tačiau pirmieji mūsų klientai būtų Klaipėda ir kiti miestai, o paskui Europa“, – idėjos sėkme tiki inžinierius.
Dėl brangių pirkinių sprendžia politikai
Bendrovės „Klaipėdos autobusų parkas“ direktorė Jelizaveta Daugininkienė teigė dar vasarą sulaukusi siūlymo įsigyti 30 elektra varomų autobusų. Moteris tikina, kad projektas gražus, tausojantis gamtą ir ji ne prieš, tačiau autobusai brangūs ir dėl jų pirkimo turės spręsti miesto politikai. Kol kas bendrovė konkurso jiems įsigyti neketina skelbti.
„Tas klausimas dar nebuvo svarstomas stebėtojų taryboje, tačiau svarstysime. Kai gavome pasiūlymą, parašėme raštą savivaldybei. Mes išanalizavome situaciją ir pasakėme, kad tokio sprendimo negalime priimti. Jį turi priimti politikai, nes užsakovas yra savivaldybė, o mūsų bendrovė tokių galimybių pirkti autobusus po pusę milijono eurų neturi. Gražiai siūlyme išvardinta, suprantu, kad tai ekologija, tačiau savikaina kilometro žymiai brangesnė, visas aptarnavimas kainuoja brangiau“, – kalbėjo J.Daugininkienė. Iš savivaldybės bendrovė atsakymo kol kas negavo.
Anot vadovės, jau vien dujinių autobusų aptarnavimas jų įmonei atsieina brangiau, nes draudimas skaičiuojamas nuo transporto priemonės savikainos.
„O šitos keletą kartų brangesnės, tai ir mokesčiai didesni. Mes iš jų daugiau neuždirbsime, vadinasi, tarifai turėtų būti padidinti. Kalbėjome su banku, jis nemato galimybės mums duoti 13 mln. eurų, nes mes papildomų pinigų neuždirbsime. Ekologinį privalumą bankas supranta, tačiau kreditą gi reikės grąžinti. Taip pat labai svarbus infrastruktūros kūrimas, kur tie autobusai būtų pakraunami, kas jų tiekimą atliktų“, – kalbėjo direktorė.
Elektra varomus autobusus moteris matė Švedijoje, Geteborge. Jų aptarnavimą vykdo „Volvo“ gamykla.
Šiuo metu keleivius Klaipėdoje vežioja vienas hibridinis autobusas – varomas dujomis ir elektra. Jį bendrovė labai tausoja. Jei kiti autobusai atidirba dvi pamainas, tai šis tik vieną. Kiekvieną naktį autobusas yra pakraunamas.
Tai labai sunkus klausimas, didelė konkurencija. Svarbiausia, jog nė vienas vežėjas jų nenupirks, jei nepritars miestas, kuris yra užsakovas, – sakė J.Daugininkienė.
Klaipėdos autobusų parkas turi ir 35 dujinius autobusus. Jų kaina siekia apie 160-200 tūkst. eurų.
J.Daugininkienė prisiminė kelis sąlyčius su bendrovėmis, kūrusiomis elektrobusus. Dar prieš penkerius metus ji bendravo su lenkų kompanija, kuri sukūrė elektrobusą. Iki šiol tokių autobusų linija nebuvo paleista.
Prieš kurį laiką tokių autobusų idėją „Linavoje“ pristatė bendrovė iš sostinės, tačiau daugiau žinių ir nebepasigirdo.
„Tai labai sunkus klausimas, didelė konkurencija. Svarbiausia, jog nė vienas vežėjas jų nenupirks, jei nepritars miestas, kuris yra užsakovas“, – sakė J.Daugininkienė.