Visiškai elektra varomiems automobiliams būtų taikomas 0 proc. PVM tarifas, o hibridiniams modeliams – 9 proc.
„Ekologiški automobiliai populiarėja daugumoje išsivysčiusių valstybių, ne išimtis ir Lietuva. Tačiau lietuviai dažniausiai vengia pirkti ekologišką automobilį. Tokį elgesį sąlygoja dvi pagrindinės priežastys: finansinės galimybės ir įpročiai. Pirkimo įpročius dažnai sąlygoja finansinės galimybės, todėl net ir perkant naujus automobilius vis dar svarbiausia išlieka kaina, o apie oro užterštumą ir gamtos apsaugą susimąsto tik vienetai. Elektra varomoms transporto priemonėms yra suteiktos kelios lengvatos: galimybė važiuoti autobusų juosta ir nemokamas stovėjimas mieste, tačiau hibridiniams automobiliams jokių lengvatų nėra. Nepaisant elektromobiliams taikomų lengvatų, praktikoje matyti, kad tokių lengvatų taikymas realiai neskatina vartotojų įsigyti elektromobilius.
Teikiamu įstatymo projektu siekiama skatinti ekologiškų transporto priemonių įsigijimą ir sudaryti palankesnes sąlygas įsigyti naujus elektromobilius ir hibridinius automobilius“, – teigiama Darbo partijos frakcijos siūlomo projekto aiškinamajame rašte.
Elektromobilių pardavėjai džiaugiasi
Vienas didžiausių elektra varomų transporto priemonių pardavėjų Lietuvoje – „Nissan“, savo elektromobilių parke turintis hečbeką „Leaf“ bei mikroautobusą E-NV200. „Nissan“ komunikacijos vadovas Baltijos šalims Mindaugas Plukys teigiamai vertina tokį siūlymą – jo manymu, tai geras būdas nieko nenuskriaudžiant suteikti lengvatą.
Mes jau daug metų kalbėjomės su įvairiomis valdžios institucijomis ir bandėme derinti visiems neskausmingą variantą, kaip būtų galima ekologiškus automobilius padaryti pigesnius.
„Tai yra sveikintinas dalykas. Mes jau daug metų kalbėjomės su įvairiomis valdžios institucijomis ir bandėme derinti visiems neskausmingą variantą, kaip būtų galima ekologiškus automobilius padaryti pigesnius. PVM lengvata yra pats paprasčiausias, tačiau efektyvus būdas skatinti elektromobilių mobilumą“, – kalbėjo M.Plukys.
21 proc. dydžio lengvata „Nissan Leaf“ padarytų beveik 21 tūkst. Lt pigesnį. Dabar jo pradinė kaina yra 119 tūkst. Lt, tačiau su 0 proc. PVM tarifu ji siektų 98,3 tūkst. Lt. Tai, vertinant panašių komplektacijų automobilius, nukelia „Leaf“ arčiau tradiciniais varikliais varomų „Volkswagen Golf“ ir „Honda Civic“. Panašiai sukomplektuoti populiarūs tos pačios klasės modeliai kainuotų vos keliais tūkstančiais litų mažiau.
„Žmonės, kuriuos domina elektromobilio vairavimas, bus pakankamai motyvuoti jį įsigyti – prie to prisideda ir visos kitos jų turimos lengvatos“, – sakė „Nissan“ atstovas. Elektromobiliai gali važiuoti dauguma viešajam transportui skirtų A juostų, miestų centrinėse dalyse jiems nekainuoja stovėjimas.
Hibridų pardavimai padidėtų
Populiariausi hibridiniai automobiliai Lietuvoje yra pagaminti „Toyota“. Šiam prekės ženklui atstovaujančios įmonės „Mototoja“ pardavimų vadovas Gediminas Jekenta mano, kad PVM lengvata elektromobilių rinkos neišjudintų, tačiau hibridams padarytų nemenką įtaką.
„Elektromobiliai – ateitis, bet dar ne dabartis. Turėtume galvoti apie tai, kas žmogui aktualu dabar. Šiuo metu elektromobilių gama labai negausi, o Lietuvoje nėra patogios infrastruktūros jais naudotis ir greitu laiku tai nepasikeis“, – sakė „Toyota“ atstovas.
Nuo 2012 m. hibridiniai „Yaris“ sudaro apie 40 proc. visų modelių pardavimų.
Jo teigimu, visi automobilių gamintojai artimiausią ateitį regi hibriduose – jų gamyba užsiima ne tik „Toyota“. Dauguma automobilių gamintojų savo modelių gamoje turi ir bent po vieną hibridinį modelį. „Toyota“ gamoje tokių – 6, tiek pat turi ir „Lexus“. Dar prieš penkerius metus „Toyota“ ir „Lexus“ savo gamose turėjo po 1-2 hibridus, o kiti gamintojai tik eksperimentavo su elektra ir benzinu varomomis transporto priemonėmis.
G.Jekenta papasakojo ir apie statistiką, kuri liudija hibridų populiarumą. Jų skaičius kiekvienais metais didėja – ne tik naujų, bet ir naudotų automobilių rinkoje. „Regitros“ duomenimis, 2014-ųjų trečią ketvirtį Lietuvoje buvo įregistruoti 1300 „Toyota Prius“ hibridų. Lygiai prieš metus jų skaičius buvo ketvirtadaliu mažesnis – 1011, o 2012-ųjų trečią ketvirtį – 747.
„Populiariausias naujas „Toyota“ hibridinis modelis – „Yaris“. Nuo 2012 m. hibridiniai „Yaris“ sudaro apie 40 proc. visų modelių pardavimų“, – „Mototoja“ duomenis atskleidė įmonės pardavimų vadovas.
O gal CO2?
Daugelyje Europos valstybių automobiliams taikomi registracijos ar kasmetiniai mokesčiai, priklausantys nuo jų išmetamų teršalų kiekio – anglies dvideginio (CO2) emisijos. Įteisinus „darbiečių“ siūlomą lengvatą, liktų daug nepatenkintų, nors šiuo atveju tai tik lengvata daliai naujų automobilių, kuri būti svarbi labai nedidelei žmonių grupei.
Viena žmonių grupė – kai kurie automobilių gamintojų atstovai, investuojantys į dyzelines, o ne hibridines technologijas. Kai kurie dyzeliniai varikliai gali pasigirti geresniais ekonomijos parametrais nei hibridiniai.
Pavyzdžiui, „Lexus LS 600h“ turi elektros ir benzino variklius, tad yra vadinamas hibridu ir pagal šią schemą gautų 9 proc. nuolaidą, kuri sudarytų ne taip ir mažai – 36 tūkst. Lt. Jis sveria 2,7 tonos, vidutiniškai vartoja 8,5 litro benzino šimtui kilometrų ir yra ekologiškas mažiau (199 g/km CO2) nei septintos serijos BMW su 3 litrų darbinio tūrio dyzeliniu varikliu (169 g/km CO2), kuris priklauso tai pačiai – reprezentacinių automobilių klasei. BMW modelis išvysto beveik tiek pat arklio galių („Lexus“ – 394, BMW – 381), tačiau yra ekonomiškesnis ir pasitenkina vos 6,4 litrais dyzelino šimtui kilometrų (duomenys iš Autoplius.lt Naujų automobilių katalogo).