Vasario 1 dieną baigiantis net keliems paramos kvietimams, Aplinkos projektų valdymo agentūra (APVA) teigiamai vertina žmonių ir įmonių susidomėjimą šiomis priemonėmis ir tikisi, kad jis tik didės.
Naujausiais agentūros duomenimis, nuo pernai balandžio gautos 637 gyventojų paraiškos už 1,7 mln. eurų, nors paramai numatyta 5 mln. eurų, o nuo spalio – 68 verslo paraiškos 247 įprastiems elektromobiliams kompensuoti už 982,5 tūkst. eurų (numatyta 2 mln. eurų), nuo gruodžio – aštuonios paraiškos 112-ai krovininių transporto priemonių – tai sudaro 449 tūkst. eurų iš numatytų 1,5 mln. eurų.
Verslininkas: reikia didinti paramą, sutvarkyti taisykles
Elektromobiliais prekiaujančios bendrovės „Deals on Wheels“ direktorius Laurynas Boguševičius atkreipė dėmesį į kelis tobulintinus aspektus: paramos dydį, taisyklių aiškumą, infrastruktūros išplėtojimą.
„Lietuviška parama, kuri dabar yra, ji yra per maža. Paprastas palyginimas: Lietuvoje mes siūlome 4 tūkst. eurų už naują automobilį. Didžiojoje Britanijoje, kai jie norėjo, kad elektromobiliai užimtų didesnę rinkos dalį, siūlyta 10 tūkst. svarų ir dabar siūloma tiktai 3 tūkst. svarų“, – BNS sakė L.Boguševičius.
Jo vertinimu, yra ir nesuprantamų nuostatų paramos taisyklėse.
„Išperkamoji nuoma ir lizingas su likutine verte yra du labai panašūs dalykai, kur skiriasi iš esmės buhalteriniai niuansai, bet, pavyzdžiui, vienam parama taikoma, kitam – ne. Logikos – nulis (...) Kai tu perki 20 arba 30 automobilių, ir jeigu mes skaičiuosime, kad vieno automobilio parama yra 4 tūkst. eurų, tai yra didžiulis skirtumas – gausi tu tą paramą ar negausi“, – sakė jis.
Bendrovės direktorius išsakė pastabų ir galimybėms įsigyti elektromobilį užsienyje bei traktavimui, kada automobilis laikomas nauju. Pasak L.Boguševičiaus, vertėtų pasirūpinti ir įkrovimo infrastruktūra šalyje.
„Daugiabučių stotelių sprendimas (...) Labai tikiuosi, kad Lietuva, kaip ir Britanija, kada nors spręs tą kompleksiniu būdu – kad tam tikram butų skaičiui bus įrengta kažkiek stotelių“, – sakė „Deals on Wheels“ vadovas.
APVA: žmonės aktyviai domisi
Aplinkos projektų valdymo agentūros atstovai sako, kad numatytos finansinės paskatos sulaukė gyventojų ir verslo susidomėjimo. Anot jų, tikėtina, kad jos populiarumas tik augs.
Pasak agentūros, reikia atsižvelgti ir į priemonių naujumą, ir į faktą, kad elektromobiliai – palyginti brangi transporto priemonė.
„Gyventojai gerokai aktyviau naudojasi finansine parama mažiau taršiems automobiliams įsigyti nei elektromobiliams. Kas, mūsų nuomone, yra visiškai normalu. Juk elektromobiliai tiesiog yra brangesnė prekė, infrastruktūra dar mūsų šalyje nėra taip gerai išvystyta. Tad ir paraiškas gyventojai teikia rezervuotai“, – argumentuoja agentūra.
Pasak jos, verslas taip pat aktyvus: paskelbus kvietimus gyventojams, iš įmonių sulaukta ne vieno paklausimo, kada bus teikiama parama ir joms.
„Tad reziumuojant, tai iš tiesų aktualios finansinės paskatos, ypač šiais laikais, kai CO2 emisijos mažinimas yra vienas iš Klimato kaitos švelninimo prioritetų“, – komentare teigia APVA.
L.Boguševičius taip pat pripažįsta, kad be paramos įsigyti elektromobilių būtų dar sunkiau.
„Net ir tokia parama, kokia yra, vis tiek daro įtaką pozityvia linkme (...) Be paramos jų pirkimas daugeliui žmonių išvis būtų neįmanomas“, – sakė jis.
Agentūros teigimu, skirstant paramą mažiau taršiems automobiliams, gauta 2731 žmogaus paraiška už 2,7 mln. eurų iš tam skirtų 5 mln. eurų.
Paspirtukams, dviračiams kompensuoti kvietimas baigėsi sausio viduryje. Iš gyventojų sulaukta 12,35 tūkst. paraiškų už 11 mln. eurų. Pasak agentūros, tai „ypatingas, rekordinis APVA priemonės populiarumas. Šimtai skambučių iki dabar kasdien“.
Aplinkos ministerija sausį BNS teigė, kad priemonės pasiteisina.
„Manome, kad parama svariai prisideda prie elektromobilių skaičiaus Lietuvoje augimo“, – tvirtino ji.
„Regitros“ sausio 1 dienos duomenimis, Lietuvoje įregistruoti 2548 elektromobiliai, 1114 iš jų – pernai.