Prenumeratoriai žino daugiau. Prenumerata vos nuo 1,00 Eur!
Išbandyti

Elektromobilių lenktynių istorija: kas iki šiol yra tapę nugalėtojais

Birželio 12-ąją Vilniuje, prie miesto savivaldybės, bus duotas startas jau šeštą kartą rengiamoms elektromobilių varžyboms „Ignitis ON: pažink Lietuvą!“.
2019 m. V. Žala, D. Montvila „Hyundai Kona Electric“ 3 val. 28 min. 25 sek. (klasė per 50kWh)
2019 m. V. Žala, D. Montvila „Hyundai Kona Electric“ 3 val. 28 min. 25 sek. (klasė per 50kWh) / Organizatorių nuotr.

Renginio istorijoje tai bus visiškai naujas puslapis. Ne vien todėl, kad keičiasi jau tradiciniu buvęs maršrutas Vilnius-Palanga. Atsinaujinti varžybų iniciatorius paskatino irgi ne vien gerokai išsiplėtęs automobilių įkrovimo tinklas, būtinas elektromobiliui kaip įprastam jo broliui degalinė, bet ir visada maloniai dalyvius nuteikianti galimybė geriau pažinti savo kraštą, patyrinėti mažus miestelius ar pasimėgauti jaukiu gamtos prieglobsčiu netrikdant jų gyventojų ramybės, ką visokeriopai skatina „Keliauk Lietuvoje“ vietinio turizmo rinkos ekspertai.

Šiemet elektromobilių šeštųjų varžybų dalyviai finišuos Druskininkuose ne artimiausiu maršrutu, o įveikę, priklausomai nuo elektromobilio baterijų talpos 300 arba 500 km atstumą ir praturtėję naujais įspūdžiais pakeliui lankydami gražiausias šalies vietas.

Tačiau penkerių metų patirtis nenueis veltui. Organizatoriai įsitikinę, jog nuolatiniams tokių žygių dalyviams ji taps veiksminga atspirtimi ieškant greičiausio kelio į šeštąjį finišą. Trumpai apžvelkime pirmąjį šio judėjimo penkmetį.

Startas - 2015 m.

2015 m. gegužės 8-ąją Lietuvoje startavo pirmosios elektromobilių varžybos, ženklinusios ir naują šių transporto priemonių raidos etapą. Tai buvo pirmosios tokios lenktynės ne tik Lietuvoje, bet ir visose Baltijos šalyse.

Kai šios varžybos prasidėjo, šalyje nebuvo nė 10-ties elektromobilių įkrovimo stotelių ir tik nedaugelis tikėjo, jog elektros transporto priemone įmanoma pasiekti Palangą. O ir elektromobilių irgi nebuvo nė šimto.

Tos dienos pavakarę Palangos centre finišo liniją pirmi kirto Gintaras Kaukėnas ir Karolis Judzentavičius, vairavę „KIA SOUL EV“ elektromobilį ir visą distanciją nuvažiavę per 5 val. 27 min. 41 sek.

„Mūsų pergalę lėmė vykusiai pasirinkta lenktynių taktika bei strategija ir, žinoma, automobilio techninės galimybės, leidusios per trumpiausią laiką „pasiimti“ būtent tiek energijos, kurios užtektų finišui Palangoje pasiekti, - po finišo kalbėjo G.Kaukėnas. – Visą 337 kilometrų maršrutą Vilnius-Palanga įveikėme vidutiniu 70 km/val. greičiu, didžiausias mūsų greitis buvo 111 km/val., o baterijų įkrovimams užtrukome valandą“.

Jau po metų pirmųjų varžybų nugalėtojų pasiekimas buvo pagerintas net 38 minutėmis, o naują pataisą įrašė Saulius Girdauskas su Egidijumi Skrodeniu, „Nissan Leaf“ pirmi į finišą atvairavę, įskaitant ir laiką, sugaištą papildant akumuliatorių baterijas, per 4 val. 49 min.

2017 m. įvykusios trečiosios elektromobilių varžybos pasižymėjo tikra jau įtvirtintų rekordų griūtimi, o ir trečiuoju finišo liniją kirtęs ekipažas atvažiavo greičiau, nei fiksavo tik metus išsilaikęs ankstesnis rekordas.

Trečiąsias varžybas laimėjo „Fakto Autocentro – 15min“ komandos atstovai Vaidotas Kviklys su Pauliumi Sviklu, vairavę „Hyundai Ioniq“ ir 337 km įveikę per 4 val. 5 min.

„Papildyti baterijų stojome du kartus – Vievyje, kur buvome apie 10 min., ir Kryžkalnyje, kur užtrukome šiek tiek daugiau nei pusę valandos“, - po finišo sakė V. Kviklys.

Nugalėtojų ekipažas kelyje laikėsi leistino greičio, tačiau nevažiavo itin lėtai, nes, kaip parodė ankstesnių metų praktika, tai reikiamo efekto neduoda.

V.Kviklio ir P. Sviklo pasiekimui rekordų lentelėje buvo lemta puikuotis dvejus metus, nes 2018 m. varžybų dalyviai rekordo nepagerino. Nepaisant to pirmieji finišo liniją kirtę „Spark“ ekipažo nariai Nerijus Dagilis su Mariumi Slaboševičiumi, vairavę naujos kartos „Nissan Leaf“ ir kelyje užtrukę 4 val. 11 min., susilaukė ne menkesnio dėmesio.

Prabėgus penkeriems metams nuo surengtų pirmųjų varžybų niekas nedrįstų ginčytis, jog būtent jos turėjo didžiulės įtakos plėtojant šios transporto rūšies infrastruktūrą šalyje ir pačių elektromobilių parko gausėjimui.

Pradėjus veikti pirmajai dešimčiai naujų įkrovimo stotelių, elektromobilių vairuotojai jau galėjo be trukdžių keliauti pagrindinėmis Lietuvos automagistralėmis. Netrukus buvo pradėtas antrasis įkrovimo prieigų statybų etapas, per kurį šalia magistralinių kelių įrengta dar keturiolika greitojo įkrovimo stotelių.

O šiandien Lietuvoje jau veikia 111 viešųjų greito įkrovimo stotelių, iš kurių daugiau nei pusė – 70, kaip ir dera, Vilniaus mieste, kurio gatvėmis važinėja ir daugiausia elektromobilių.

Kasmet didėja ir elektromobilių bei hibridinių automobilių skaičius. „Regitra“ duomenimis 2015 m. Lietuvoje tebuvo 69 elektromobiliai, 2016 m. – 164, o 2017-ųjų pabaigoje – jau 620.

Tobulėjant elektromobiliams ir pasiekus tokių augimo tempų pagrįstai laukta kada pirmasis toks keturratis įsitvirtinusių varžybų finišą kirs be jokio sustojimo baterijų papildymui.

Lūkesčių neteko atidėlioti ilgam. Pernai tai padarė žinomas lenktynininkas Vaidotas Žala ir „Ignitis“ generalinis direktorius Darius Montvila su „Hyundai Kona Electric“, turinčiu 50 kWh akumuliatorių įkrovą didžiausiąjį šalies kurortą pasiekę per 3 val. 28 min. ir 25 sek.

„Šią pergalę lėmė gerai atlikti namų darbai, - renginio spaudos centrui, viešųjų ryšių agentūrai „Visus Bonus“ sakė šturmanas D. Montvila. – Varžybų išvakarėse nemažai padirbėjome testuodami elektromobilį, kokiais režimais jis taupiausias, kaip priversti save neskubėti. Elektromobilis, kad niekas neįtartų išankstinėmis pasirengimo privilegijomis, testuotas automagistralėje Vilnius – Panevėžys – Vilnius, o sėkmę finiše Palangoje mums garantavo optimalus 100-110 km/val. vidutinis greitis ir labai tiksliai išnaudotas, prie finišo likęs trapus – tik 3 proc. akumuliatoriaus įkrovos rezervas“.

Dar vienas įdomus faktas – naujojo varžybų rekordo savininkams prieš jų pradžią ištraukti burtai lėmė paskutiniąją starto poziciją, o finišavo jie pirmi, greičiau už visus.

Kiek sunkiau kelią finišo link skynėsi kitos, iki 50 kWh akumuliatorių talpą turinčių elektromobilių klasės dalyviai. Nė vienas šių ekipažų nefinišavo nesustojęs papildyti baterijų, o sėkmė šioje klasėje lydėjo Nerijų Rakauską su Dainiumi Jaku, vairavusius „Hyundai Ionic“ ir kelyje užtrukusius 4 val. 09 min. 40 sek.

Kokias naujas pataisas elektromobilių šeštųjų varžybų metraštyje įrašys jų dalyviai? Sužinosime jau neužilgo – birželio 12-ąją.

Pranešti klaidą

Sėkmingai išsiųsta

Dėkojame už praneštą klaidą
Reklama
Testas.14 klausimų apie Kauną – ar pavyks teisingai atsakyti bent į dešimt?
Reklama
Beveik trečdalis kauniečių planuoja įsigyti būstą: kas svarbiausia renkantis namus?
Reklama
Kelionių ekspertė atskleidė, kodėl šeimoms verta rinktis slidinėjimą kalnuose: priežasčių labai daug
Reklama
Įspūdžiais dalinasi „Teleloto“ Aukso puodo laimėtojai: atsiriekti milijono dalį dar spėsite ir jūs