Automobiliams su vidaus degimo motorais ypač reikia dėmesio – keisti variklio tepalus ir eksploatacinius skysčius, dirželius, žvakes, siurblius ir dar daugybę mažų detalių ar didesnių mazgų. Pridėkime ne mažiau lepias naująsias pavarų dėžes ir bus bent keli agregatai, kurių priežiūra yra nepigi.
Į elektromobilius gendančių komponentų montuojama gerokai mažiau, o elektros motoras kartu su paprastu reduktoriumi suteikė tokio patikimumo, apie kurį vairuotojai ilgą laiką tik svajojo. Nors ir naudojama mažesnėmis apkrovomis, išliko tradicinė stabdžių sistema kartu su įprasta važiuokle, akumuliatoriams ir aukštos įtampos sistemoms reikia kasmetės aušinimo sistemos ir jos skysčio patikros, rimti gedimai tapo gerokai retesni, o techninė priežiūra – pigesnė.
Įgyvendinta svajonė kišenių netuština
Vilnietis Robertas Molis apie elektromobilį pradėjo svajoti dar tuomet, kai neturėjo vairuotojo pažymėjimo. Netgi norėjo tapti pirmuoju lietuviu, įsigijusių tokią transporto priemonę, tačiau, kaip dabar juokauja, atsirado už jį greitesnių. Pats tik ganėtinai neseniai įsigijo „Kia e-Soul“ ir greitai atrado jo privalumus.
„Anksčiau vairavau benzininį automobilį ir vien degalams per mėnesį išleisdavau apie 150 eurų, o skaičiuojant lizingo įmokas ir draudimą išlaidos viršydavo 300 eurų. Su elektromobiliu – panašiai, nes jis pats brangesnis, bet elektros per mėnesį sunaudoju vos už 30 eurų“, – komentavo elektromobilių entuziastas.
Įsigijo nenaują, dvejų metų senumo „Kia“ elektromobilį; naujam gamintojas suteikė septynerių metų garantiją, todėl oficialiame servise Robertas lankosi iki šiol. Panašiai kaip ir įprasto automobilio, techninė apžiūra numatyta kas 15 tūkst. kilometrų arba kartą per metus, tačiau kainos – gerokai mažesnės.
„Priežiūra kainuoja ne daugiau kaip 50 eurų, o nedideliam benzininiam miesto automobiliui tos pačios paslaugos kaina kartais siekdavo ir 200 eurų. Tai – didžiulis skirtumas, o abiem atvejais visi darbai atliekami pagal gamyklinius reikalavimus“, – konstatavo sostinės gyventojas.
R. Molis patvirtino, kad elektromobilių stabdžių ilgaamžiškumas – ne mitas. „Kia e-Soul“ su gamyklinėmis stabdžių kaladėlėmis jau įveikė 80 tūkst. kilometrų ir yra įsitikinęs, kad nekeitęs nuvažiuos dar tiek pat.
„Naudojant kaladėles automobilį stabdyt tenka labai retai, tik jau rimtai spaudžiant pedalą. Dažniausiai stabdoma varikliu, kartu taip kraunama baterija“, – patikino pašnekovas.
Dėl daugybės judančių detalių – vien bėdos
Vilniaus Gedimino technikos universiteto docentas Vidas Žuraulis patvirtino, kad vertinant mechanines sistemas elektromobilių konstrukcija gerokai paprastesnė nei automobilių su įprastais vidaus degimo varikliais.
„Įsivaizduokite vidaus degimo variklį, kuriame daug skirtingomis trajektorijomis judančių detalių. Stūmokliai slankioja tiesia linija ir nuolatos keičia kryptį – aukštyn arba žemyn. Tas judesys keičiamas sukamuoju, todėl atsiranda alkūninis velenas, smagratis, kurie turi savo inerciją. Viršuje dar yra paskirstymo mechanizmo grandinės, vožtuvai, kurie juda savo kryptimis“, – dėstė inžinierius.
Be šių trūkumų, pridūrė mokslininkas, tokia vidaus degimo variklio konstrukcija sukelia nemažų vibracijų, kurios persiduoda kitiems komponentams ir ilgainiui mažina jų patikimumą. Ypač tai kenkia elektronikai.
V. Žuraulis pasakojo, kad tobulėjant automobiliams transmisijos darėsi vis sudėtingesnės ir įmantresnės, o mechanines pavarų dėžes su penkiais ar šešiais perdavimo skaičiais pakeitė aštuonių, devynių ar dešimties laipsnių automatinės transmisijos. Atsirado itin sudėtingų agregatų – hidraulika ir automatinis valdymas.
Šiuolaikiniams varikliams taip pat dažniausiai naudojamos turbinos arba mechaniniai kompresoriai, kurie dirba didelėmis apkrovomis. Anot mokslininko, tai lemia ribotą įprastų automobilių patikimumą, nes daugelį agregatų reikia intensyviai tepti, tačiau jie vis tiek dėvisi, o eksploatacijos laikotarpis – ribotas.
Elektros variklis tinka labiau
Vidaus degimo variklio pakeitimas vienu ar dviem elektros motorais, pažymėjo V. Žuraulis, leido išspręsti daugumą patikimumo problemų. Elektros variklio konstrukcija paprasta – vienas didelis rotorius, kuris energiją konvertuoja į sukamąjį judesį. Tokiam motorui nereikalinga ir transmisija, nes jis geriau tenkina automobilio traukos charakteristikas.
„Automobiliui daugiausiai traukos reikia pajudėti iš vietos ir įsibėgėti. Elektros variklis nuo mažų sūkių išvysto ganėtinai didelį sukimo momentą, todėl nebereikia montuoti sudėtingos transmisijos“, – dėstė mokslininkas.
Elektros variklio sukimo momentas varantiesiems ratams perduodamas per vieną ar dvi krumpliaračių poras. Anot V. Žuraulio, elektromobiliai dažnai turi fiksuotą perdavimo skaičių, o tam užtenka vieno reduktoriaus.
Mokslininko teigimu, elektromobilio priežiūra – užduotis, kurią reikėtų patikėti kompetentingiems specialistams, mat elektrinėje pavaroje gausu sudėtingų elektronikos komponentų.
„Pagaminti patikimą elektroniką yra paprasčiau, nes šios sistemos neturi judančių dalių. Užtenka tik pasirūpinti, kad sklandžiai veiktų įvairiomis sąlygomis. Net ir pas mus vasarą temperatūra pakyla iki plius 30 laipsnių, o žiemą krenta žemiau minus 20 laipsnių. Taip pat reikia apsaugoti nuo tiesioginių saulės spindulių ir drėgmės“, – dėstė pašnekovas.
Dėl specifinių žinių ir įrangos poreikio oficialius aptarnavimo servisus vertėtų rinktis ne tik naujiems, bet ir naudotiems elektromobiliams. „Tesla“ savininkams šiuo klausimu dar teks pakentėti, kadangi šis gamintojas neturi atstovybės Lietuvoje, tačiau tokios kompanijos kaip „Kia“ Baltijos šalyse išplėtojo platų salonų ir servisų tinklą, todėl reikiamas paslaugas gauti elektromobilių savininkams nesudėtinga.