Taupyti ar pirkti išsimokėtinai?
Ar esate girdėję apie nerašytą „trijų atlyginimų“ taisyklę, kuri anksčiau padėdavo įvertinti kokios vertės automobilis jums tinkamiausias. Viskas paprasta – sudedate savo trijų mėnesių atlyginimus ir žinote kokios vertės automobilį jums verta įsigyti. Ši taisyklė leisdavo geriau įvertinti ne tik savo finansines automobilio įsigijimo, bet ir išlaikymo galimybes, nes pigesnio, žemesnės klasės automobilio eksploatacija, bent jau teoriškai, taip pat turėtų būti pigesnė. Tačiau ar tokia taisyklė atitinka šiandienos gyvenimo būdą ir tendencijas?
„Nemanau, kad šiuo metu Lietuvoje būtų galima vadovautis tokia taisykle. Galima tiesiog paprastai paskaičiuoti, kad neblogas atlyginimas mūsų šalyje yra apie 1 500 eurų, todėl taikant „trijų atlyginimų“ taisyklę turėtume bendrą 4 500 eurų sumą. Atrodytų ne taip ir mažai, tačiau norint už tiek įsigyti naujesnį nei dešimties metų amžiaus automobilį, tai praktiškai neįmanoma, nebent tenkina labai kompaktiškas modelis, be didelių privalumų arba, labai tikėtina, kad vėliau į automobilį teks daug investuoti, pavyzdžiui, remontui.
Už tiek galima įsigyti tvarkingą, bet senesnį automobilį, tačiau ne retu atveju dėl to prarandate komfortą, saugumą, šiuolaikines funkcijas ir pan. Taigi, ar galima už tokią sumą įsigyti automobilį? Atsakymas – žinoma, tačiau ar toks automobilis tikrai patenkins jūsų poreikius?“, – galimybes šiandien įsigyti automobilį taikant „trijų atlyginimų“ taisyklę apžvelgia „BRC Autocentras“ lengvųjų automobilių skyriaus vadovas Zbignev Podskorbis.
Jei jūsų mėnesinės pajamos yra būtent apie 1 500 eurų, tačiau norite naujesnio, modernesnio, vidutinės klasės automobilio, jam turėsite išleisti bent 10 tūkst. eurų. Todėl reikės spręsti dilemą – ar keletą metų taupyti, ar automobilį pirkti išsimokėtinai? Jei taupysite, ilgainiui pinigai gali nuvertėti, arba, kaip nutiko „Covid-19” pandemijos laikotarpiu, naudotų automobilių kainos gerokai išaugo. Todėl racionaliau gali būti skolintis, pavyzdžiui, iš banko, tačiau ir tokiu atveju reikėtų atkreipti dėmesį į kai kuriuos niuansus, kad finansiniai įsipareigojimai netaptų per didele našta.
Pirmiausia reikia išsirinkti automobilį, kuris geriausiai patenkins pagrindinius poreikius, kam jis bus naudojamas. Pavyzdžiui, kai kuriems pirkėjams reikia tiesiog transporto priemonės keliavimui iš taško A į tašką B, tačiau kiti nori išskirtinių savybių, tokių kaip sportiškumas, gausi komforto ar saugumo įranga ir pan.
Išsirinkus automobilį, reikia gerai įvertinti savo finansines galimybes. Skaičiuojama, kad visi finansiniai įsipareigojimai turėtų sudaryti iki 40 proc. nuo gaunamų pajamų. Jei imtume tuos pačius 1 500 eurų, gautume 600 eurų. Tai solidi suma jei nėra jokių kitų įsipareigojimų. Tačiau net ir tokiu atveju, dalį pinigų ekspertai pataria atidėti eksploatacijai bei neplanuotoms remonto išlaidoms. Visgi realistiškesnis variantas, kad bus paskirta mažesnė, tarkime apie 200 eurų per mėnesį, suma. Tokiu atveju vis tiek pretenduojate į naujesnį, saugesnį ir morališkai nepasenusį automobilį.
Savo išlaidas renkantis automobilio finansavimo būdą galite valdyti pasirenkant tai ar turėsite pradinį įnašą, naudositės lizingu ar vartojimo paskola, turtą įkeisite ar ne. Bet ne mažiau svarbu ir kokiam laikotarpiui esate pasirengę prisiimti įsipareigojimą. Ar šiuo atžvilgiu galima atrasti optimalų variantą?
„Mano nuomone, automobilio pirkimui nereikėtų prisiimti ilgesnių nei penkių metų įsipareigojimų. Toks laikotarpis dažniausiai leidžia paskolos sumą išskaidyti tikrai priimtino dydžio įmokomis, jei tik neišsirenkamas per brangus automobilis. Dar vienas dalykas, kurį taip pat reikia įvertinti, tai automobilio nuvertėjimas. Po penkių metų, jei buvo įsigytas apynaujis automobilis, tai jo vertė dar išlieka pakankamai gera, bet vėliau kaina gali kristi gerokai labiau. Todėl svarbu automobilį ne tik laiku įsigyti, bet ir parduoti“, – pataria Z.Podskorbis.
Ką daryti, jei pirkti nenorite ar negalite?
Kai kurie vairuotojai į automobilį vis dažniau žiūri ne tik kaip į būtinybę, bet ir kaip į labai laikiną daiktą, o pardavėjai suprasdami besikeičiančius poreikius siūlo naujas paslaugas. Pavyzdžiui, šiuo metu sparčiai populiarėja dvi formos – automobilių prenumerata ir nuoma.
Prenumeratos atveju galima vairuoti visiškai naujus automobilius. Klientai išsirenka jiems tinkantį automobilį pagal modelį, klasę ir kainą iš to ką siūlo paslaugos teikėjas, pasirašoma sutartis ir kas mėnesį mokama nustatyta suma. Kai kurios įmonės sutarties laikotarpiu net leidžia keisti automobilius, jei staiga pasikeičia poreikiai. Tai patogu, nes vartotojui nereikia rūpintis technine priežiūra, padangų keitimu, draudimu ir pan. Iš esmės savo lėšomis reikia padengti tik išlaidas degalams. Tačiau tokios paslaugos yra brangesnės maždaug 20–30 proc. palyginus su lizingu ar vartojimo paskola. Taigi, iš esmės klientas moka už galimybę naudotis automobiliu, bet ne jį įsigyti, todėl pasibaigus sutarčiai – liekama be nieko.
„Nuomos forma kiek kitokia. Pavyzdžiui, mūsų „BRC Autocentras“ klientai gali išsirinkti ir nuomotis naudotą automobilį. Kadangi pasirinkimas platus, galima išsirinkti nuo ekonominės klasės hečbeko iki prabangaus sedano ar visureigio. Galbūt klientas Lietuvoje gyvens ribotą laiką, pavyzdžiui, metus, todėl galima sudaryti sutartį tokiam laikotarpiui. Tai taip pat patogu tiems, kurie nenori ilgalaikių įsipareigojimų finansinėms įstaigoms. Galiausiai, gali būti, kad pasibaigus nuomos sutarčiai klientas norės automobilį įsigyti, sudarome sąlygas ir tam“, – vieną iš galimybių apžvelgia Z.Podskorbis.
Galimybių įsigyti ar vairuoti labiausiai tinkantį ir patinkantį automobilį šiandien kaip niekada daug, tačiau nesvarbu kokia forma bus pasirinkta, vartotojai turi įvertinti savo finansines galimybes. Jei galutiniam apsisprendimui trūksta žinių, kreipkitės į konsultantus, kurie padės rasti optimaliausią ir naudingiausią formą. Svarbiausia suprasti, kad automobilis turi būti pagalbininkas ir suteikti teigiamas emocijas, bet ne būti našta, o tiek tradicinės, tiek naujos įsigijimo bei naudojimo formos būtent tai ir leidžia pasiekti.