52-54-56-58-60 cm – tai dviračio rėmo dydis. Paklausus, kokio dydžio rėmu važinėji arba kokio rėmo tau reikia, į klausimą atsakius skaičiais, iš karto būsi suprastas. Čia lyg rūbų parduotuvėje kalbėtum apie XS- S-M-L- XL dydžius.
Eksentrikas – ratų užspaustukas, kuriuo priveržiamas ratas ir jis užspaudžiamas, kad neiškristų. Taigi jei kažkas pasakys, kad neužspaustas, nepriveržtas eksentrikas, turėtume žinoti, kad ratas gali iškristi iš priekinės ar galinės šakės.
Atmotkė – vairo juosta, sukama ant vairo, kad, būtų minkščiau laikyti vairą, taip pat juosta slepia paslėptus stabdžių ir pavarų troselius.
Stemas / Išnešėjas – vairo iškyša, įvairiausių ilgių. Jeigu žmogus jaučia diskomfortą pečių ar kaklo srityje, gali būti, kad vairo iškyša per trumpa arba per ilga. Vairo iškyšų yra įvairių ilgių – nuo 5 iki 20 cm ilgio. Jeigu kas nors pasakys, kad išnešėjas per ilgas, reikėtų suprasti, kad per ilga vairo iškyša.
Fliaga – gertuvė, iš kurios geriama treniruočių / varžybų metu. Jeigu kažkas per varžybas sako, kad pametėt fliagą, tai reiškia, kad gertuvės jau nebeturi.
Flegdiržakas – tai gertuvės laikiklis, į kurį dedasi gertuvė. Tai tikrai specifinis pasakymas ir tikrai nedaug dviratininkų jį vartoja. Pavyzdžiui, per varžybas nulūžo flegdiržakas, pamečiau gertuvės laikiklį.
Seatpostas – sėdynės balnelio vamzdis, kuriuo yra reguliuojamas sėdynės aukštis. Jeigu kažkas paklaustų, kiek iškeltas Jūsų seatpostas, tai reikštų, kad teiraujamasi, kiek iškelta Jūsų sėdynė. Sėdynės aukštis matuojamas metru nuo centrinės ašies iki sėdynės viršaus.
Špykis / Stipinas - vienas iš strypų, jungiančių ratlankį su stebule. Jeigu ratlankis yra kreivas, tikėtina, kad vienas iš ratlankio stipinų yra nepriveržtas, arba sulūžęs.
Kaip koja? Klausimas reiškia teiravimąsi apie dviratininko savijautą, ar esama formoje. Jeigu koja eina, vadinasi, savijauta yra gera ir forma yra gera. Jeigu koja neina, tai reiškia, kad forma yra bloga. Jeigu kojos nepramuša, vadinasi, kad treniruojamasi intensyviai ir ruošiamasi lenktynėms, bet kažko trūksta, kad koja eitų.
Pasak „Dviračių akademijos“ vadovo, lenktynių metu taip pat vartojama įvairių išsireiškimų, kurių šalia važiuojančiam dviračių sporto naujokui suprasti bus tikrai sunku.
Sėdėti ant rato. Labai dažnai vartojamas išsireiškimas tarp dviratininkų. Sėdėti ant rato – tai važiuoti paskui kitą dviratininką labai mažu atstumu nuo jo bei tokiu būdu gauti užuovėją ir taupyti jėgas (kitaip tariant priešais važiuojančiojo sąskaita taupyti jėgas, jų neeikvojant vėjo pasipriešinimui įveikti).
Prokolas – padangos pradūrimas. Važiuodamas dviračiu, ypač dviračių lenktynėse, dėl mažos skylutės ne visada gali jausti, kad iš padangos eina oras. Jeigu sakoma kad Jums prokolas, reiškia, kad Jūsų padanga pradurta ir būtina atsargiau važiuoti posūkiuose arba stoti ir keisti ratą.
Atryvas. Jeigu Jūsų pasiteiraus, ar yra atryvas ir kiek žmonių atryve, tai reikia žinoti, kad klausiama, ar yra atsiplėšusių lyderių žmonių grupė nuo pagrindinės grupės ir kiek yra lyderiaujančiųjų, t. y. yra atitrūkusiųjų nuo pagrindinės grupės.
Atvalas. Tai nuo pagrindinės grupės paskutinė atsilikusi dviratininkų grupė. Jeigu kažkas klaustų, ar yra atvalas, tai reiškia, ar yra atsilikusių dviratininkų nuo pagrindinės grupės. Jeigu varžybose atvažiavote su paskutine grupe, drąsiai galite sakyti, kad atvažiavote atvale.
Profkė – neišasfaltuota važiuojamoji kelio dalis dešinėje arba kairėje kelio pusėje, dažniausiai tai yra smėlėta kelio danga. Jeigu varžybų ar treniruotės metu jūsų paprašytų nespausti į profkę, vadinasi, reikėtų pasitraukti kairiau arba dešiniau, priklausomai nuo to, kurioje eismo juostoje esate, kad dviratininkas neužvažiuotų ant blogos kelio dangos, nes važiuojant smėliu didelė tikimybė pradurti padangą, nugriūti.
Zavalas. Dviratininkų arba dviratininko griūtis lenktynių, treniruotės metu. Jeigu nugriūsite per lenktynes arba treniruotę ir jūsų paklaus kas nutiko, galite sakyti nusizavalinau.
Šluota. Jeigu Jūsų paklaustų ar yra šluota, vadinasi, teiraujamasi, ar yra paskutinis lenktynių automobilis, surenkantis visus dviratininkus, nusprendusius pasitraukti iš lenktynių. Šluota parveža visus dviratininkus iki varžybų finišo linijos.
Apie Marių Bernatonį
VšĮ Dviračių akademijos įkūrėjas ir treneris. Buvęs profesionalus dviratininkas. Šiuo metu trečiojo divizionio tarptautinės dviračių sąjungos
(UCI) kontinentinės komandos Staki – Baltik vairas sporto direktorius-treneris.
2014-2015 metais kaip sporto direktorius kartu su mėgėjų komanda TOP TEAM dalyvavo daugiadienėse lenktynėse Baltic Chain Tour, taip pat klasikinėse lenktynėse Baltarusijoje ir Lenkijoje.
2015 metais vadovavo Lietuvos dviračių sporto rinktinei (I.Konovalovas, E.Šiškevičius, Ž.Savickas) pirmą kartą rengiamose Europos žaidynėse.