Metinė prenumerata tik 6,99 Eur. Juodai geras pasiūlymas
Išbandyti

„Goldman Sachs“ analitikai: 2022 metais brangs ir nauji, ir naudoti automobiliai

Tiems, kurie norėjo pirkti automobilį 2021 m., tačiau laukė, kol kainos sumažės, vienas didžiausių JAV investicinių bankų „Goldman Sachs“ teigia, kad teks dar šiek tiek palaukti.
Paskutinę dieną prieš Kalėdų šventes Vilnius sustojo spūstyse.
Automobiliai / Irmanto Gelūno / BNS nuotr.

Pastaruosius 12 mėnesių auganti infliacija pakėlė beveik visų produktų ir paslaugų kainas, tačiau automobilių rinkoje jos išaugo bene labiausiai. Naudotų automobilių ir sunkvežimių pabrangimas buvo vienas didžiausių 2021 m. infliacijos veiksnių – per pastaruosius metus kainos išaugo 31 proc. Naujų transporto priemonių kainos padidėjo mažiau nei 11 proc., tačiau dėl pasaulinio mikroschemų trūkumo pardavėjams sunkiai sekėsi atkurti pasiūlą. Perkantieji naujus automobilius negalėjo rasti norimų įsigyti automobilių, o perkantieji naudotus automobilius vis sunkiau juos įpirkdavo.

„Goldman Sachs“ ekonomistas Spenceris Hillas neseniai paskelbtame pranešime teigė, kad palengvėjimas neateis dar bent kelis mėnesius. Naujų automobilių kainos, palyginti su naudotų transporto priemonių kainomis, išlieka „mažos“, o tai rodo, kad numatoma dar didesnė infliacija. Remiantis banko atlikta „Kelley Blue Book“ verčių analize, 2022 metais tą patį naudotą automobilį įsigysite 10 proc. brangiau, nei tai būtumėte padarę prieš dvejus metus, nors automobilis jau turės didesnę ridą ir technologiškai bus senesnis. Todėl naujų automobilių kainos turės aplenkti naudotų automobilių vertes, kol rinka grįš į iki pandemijos buvusias normas.

Irmanto Gelūno / 15min nuotr./ Vilnius sustojo spūstyse.
Irmanto Gelūno / 15min nuotr./ Vilnius sustojo spūstyse.

Pasak Hillo, naudotų automobilių kainos po truputį stabilizuojasi ir aukščiausią tašką turėtų pasiekti pirmąjį 2022 m. ketvirtį, nors pagal ankstesnę prognozę kainų augimas piką turėjo pasiekti 2021 gruodžio mėn. Naujų automobilių kainos aukščiausią lygį pasieks antrąjį ketvirtį, t. y. trimis mėnesiais vėliau, nei buvo prognozuota anksčiau.

Automobilių rinkas atvėsinti bus nelengva. Pasak „Goldman Sachs“, per pastarąjį mėnesį uostų perkrovos tik šiek tiek pagerėjo, o tai reiškia, kad gali prireikti daugiau laiko, kol JAV rinkai bus tiekiami užsienio automobiliai.

Dėl omicron atmainos taip pat kyla ir didelė tiekimo rizika. Jei dėl šios atmainos Rytų Azijos lustų centruose bus sustabdytos gamyklos, automobilių gamybos atsigavimas gali dar labiau užsitęsti. Net jei puslaidininkių gamyba sulėtėtų perpus mažiau nei per delta bangą, banko teigimu, toks smūgis automobilių gamybai naujų automobilių kainas padidintų iki 2,7 proc. Naudotų automobilių pirkėjai patirtų dar didesnį smūgį, nes naudotų automobilių vertė padidėtų dar 7–8 proc., sakė Hillas.

Tačiau šiame automobilių kainų chaose, pasak ekonomisto, yra ir gerų naujienų. Pagrindiniai puslaidininkių tiekėjai trečiąjį ketvirtį išleido daug lėšų savo gamybos pajėgumams didinti, o investicijų lygis dabar viršija prieškrizinį lygį. Nors paprastai kapitalo investicijoms prireikia dviejų trijų ketvirčių, kad padidėtų lustų pasiūla, „Goldman Sachs“ tikisi, kad pajėgumų didinimas 2022 m. antrąjį pusmetį paskatins „geresnį mikroschemų prieinamumą ir didėjančią automobilių gamybą“.

Naudotų automobilių rinka yra gerokai paveikta dėl pandemijos ir sutrikusios naujų automobilių pristatymo grandinės. Anksčiau lizinguojamas automobilis buvo keičiamas kas 3–4 metus ir vėliau patekdavo į antrinę rinką, o dabar lizingavimo laikas pailgėjo iki 5–6 metų. Taip pat pandemijos metu keitėsi ir žmonių įpročiai bei poreikis keisti automobilius. Dėl to gerokai mažėjo parduodamų naudotų automobilių skaičius, o kainos augo 15–25 proc. Situacija, panašu, jog nesikeis iki antrojo ketvirčio pabaigos, kuomet prognozuojamas naujų automobilių tiekimo grandinės atsigavimas, teigia Evaldas Narbuntovičius „Autogidas“ vadovas.

Gediminas Dijokas, „Caramba.lt“ operacijų vadovas, teigia, jog Lietuvoje galime tikėtis panašios situacijos (Lietuvoje automobilių kainos 2021 metais pakilo apie 15 proc.), bent artimiausią pusmetį kainos tikrai nesikeis, kadangi Europos naujų ir naudotų automobilių kainos taip pat priklauso nuo mikroprocesorių gamybos sutrikimų.

Pranešti klaidą

Sėkmingai išsiųsta

Dėkojame už praneštą klaidą
Reklama
Kai norai pildosi: laimėk kelionę į Maldyvus keturiems su „Lidl Plus“
Reklama
Kalėdinis „Teleloto“ stebuklas – saulėtas dangus bene kiaurus metus
Reklama
85 proc. gėdijasi nešioti klausos aparatus: sprendimai, kaip įveikti šią stigmą
Reklama
Trys „Spiečiai“ – trys regioninių verslų sėkmės istorijos: verslo plėtrą paskatino bendradarbystės centro programos