„Gimiau Radviliškyje, o tai – juk geležinkeliečių miestas, – pokalbį pradeda fotografas Mindaugas Dulinskas. – Kadangi pro miestelį pravažiuoja daug traukinių, ten yra ir geležinkelio depas, nuo ankstyvos vaikystės su tėvais keliaudavau traukiniais. Turbūt nuo kokių trejų ar ketverių metų.“
Traukiniai ir visas viešasis transportas geras tuo, kad tu atsisėdi ir gali nesukti sau galvos. Jei kas nutiks, būsi nekaltas.
Vyras iki šiol renkasi keliones traukiniu. Dažniausiai – maršrutais Vilnius – Radviliškis, Radviliškis – Mažeikiai ar Radviliškis – Šiauliai.
„Greitieji traukiniai, internetas yra... – viskas puikiai. Palyginus su traukiniais, kurie važinėjo mano vaikystėje – šiandien visko užtenka“, – sako M. Dulinskas.
Traukinio privalumai: jei kas nutiks, būsi nekaltas
Automobilio fotografas atsisakė prieš septynerius metus. Sako, jog pradėjo vis dažniau važinėti dviračiu ir vieną dieną suprato, kad jo automobilis per metus nenuvažiavo nė metro. Pardavęs šį turtą M. Dulinskas nė karto nesigailėjo savo sprendimo ir naujo automobilio įsigyti neketina.
„Jeigu netyčia atsirastų daug laisvų pinigų, kurių nežinočiau, kur panaudoti – gal tada“, – svarsto fotografas.
Kokiu būdu jis pasiekia įvairiausias Lietuvos vietas, kuriose tenka fotografuoti?
„Pasirinkimai yra du: arba važiuoji su kažkuo, kas paveža, arba sėdi į traukinį, – sako pašnekovas. – Traukiniai ir visas viešasis transportas geras tuo, kad tu atsisėdi ir gali nesukti sau galvos. Jei kas nutiks, būsi nekaltas. Gali netgi pamiegoti, jei norisi.“
Fotografas prisiminė paskutinį atvejį, kai jam teko fotografuoti kažkur Plungės rajone.
„Tiesiog sakau: 10 val. 19 minučių būsiu Plungės traukinių stotyje. Jei kas nors mane pasiims ir nuveš į vietą – labai gerai. Jei ne, na, ką nors
Jei turi automobilį, tiesiog sėdi į jį ir važiuoji – nesvarstai, ar tikrai reikia. Tuo metu su traukiniu taip nepadarysi – perki bilietą tuomet, kai tikrai reikia kažkur nuvažiuoti.
sugalvosiu. O jei dar 16 valandą 35 minutės kas nors parveš atgal į grįžtantį traukinį – išvis puiku“, – šypsosi pašnekovas, nejaučiantis jokio streso dėl to, kad neturi nuosavos transporto priemonės.
Traukiniais keliauja ir užsienyje
Tačiau ar tuomet, kai dar nebuvo pakankamai žinomas, klientai nepalikdavo stypsoti stotyje?
„Na, pakelėje nakvoti dar neteko, – juokiasi M. Dulinskas. – Iš tiesų viskas yra tik susiorganizavimo klausimas. Jei jau neišeina, kad kas atvažiuotų pasiimti, tiesiog paprašau, kad kažkas pavežtų ir pasiūlau už tai sumokėti. Ir tiek.“
M. Dulinskui daug ramiau keliauti tapo tuomet, kai atsirado galimybė internetu nusipirkti traukinio bilietą. Anksčiau visuomet kirbėdavo klausimas, ar tikrai suspės nubėgti į kasą prieš traukiniui išvykstant.
„Elektriniai traukiniai nedunda, nesiūbuoja, yra tylūs. Ypač patogu pasikrauti įrangą, kai kurie traukiniai turi elektros kištukus. Patogios traukinių Vilnius–Kaunas, Vilnius–Klaipėda sėdynės. Na, ir žinoma, internetas“, – pliusus vardino fotografas.
M. Dulinskas nesibaimina ir dėl įrangos, kurią vežasi.
„Traukiniuose jaučiuosi saugus dėl įrangos. Dažniausiai norisi pamiegoti, o ne apsikabinus saugoti savo daiktus. Tai jei galvą dedi ant kuprinės – ramu. Jei ką nors vogs – pirma galvą turės patraukti“, – juokiasi pašnekovas.
Keliaudamas M. Dulinskas dažniausiai miega, skaito knygą arba tiesiog gėrisi vaizdu pro langą.
Beje, fotografui dažnai tenka keliauti ir užsienyje. Japonijoje, Tokijuje, Kopenhagoje jis taip pat keliauja traukiniais, Londone – metro.
„Amerikoje, taip, rinkausi automobilį. Užsienyje jau įvertini, kokiu būdu keliauti greičiausia, patogiausia“, – sako fotografas.
Vienintelis daiktas, kurio trūksta Lietuvos stotyse
Ką iš užsienio traukinių stočių M. Dulinskas perkeltų į Lietuvą?
„Vienintelis dalykas, ko Lietuvoje vis dar nėra (ir visuomet galvoju – na, kodėl?!) – tai bilietų pardavimo automatai. Ateini į stotį, įmeti pinigus ar įkiši kortelę – ir tau išspausdina bilietus. Tokie automatai stovi tikrai daugelyje miestų. Man tai atrodo taip paprasta, kad nesugalvoju priežasties, kodėl jų neturime Lietuvoje. Jei jie atsiras per kokius ateinančius penkerius metus, turbūt jau bus idealu“, – sakė M. Dulinskas.
Ar įmanoma palyginti kelionės traukiniu ir automobiliu išlaidas? Fotografas buvo priartėjęs prie atsakymo į šį klausimą, bet...
„Kažkada rinkau visus visus – visų metų –traukinio bilietus. Kruopščiai juos išsaugojau, tačiau nesugebėjau suskaičiuoti bendros sumos. Vis tik pastebėjau – jei turi automobilį, tiesiog sėdi į jį ir važiuoji – nesvarstai, ar tikrai reikia. Tuo metu su traukiniu taip nepadarysi – perki bilietą tuomet, kai tikrai reikia kažkur nuvažiuoti. Kadangi nėra taip, kad reguliariai važiuoju kažkokiu maršrutu – sunku pasakyti, kiek išleidžiu bilietams. Mano kelionės būna labiau atsitiktinės“, – sako fotografas.