Šio miestelio istorija prasidėjo prieš beveik dešimt metų, kai Pietų Korėjos automobilių gamintojas nusprendė statyti gamyklą Europoje. Senojo žemyno gyventojai vis labiau mėgo korėjietiškus automobilius, o gabenti juos iš kitų pasaulio kraštų tapo pernelyg brangu ir neefektyvu.
2005 metais buvo įsteigta įmonė „Hyundai Motor Manufacturing Czech“, kurios 100 proc. akcijų priklauso „mamai“ Pietų Korėjoje. Gamyklos statyboms pasirinkta šiaurinė Čekijos dalis netoli trečio pagal dydį šalyje Ostravos miesto – šalia sienos su Lenkija ir mažiau nei 100 km iki giminingos kompanijos KIA gamyklos Slovakijoje, Žilinos mieste.
Nusprendus kur, beliko atsakyti į klausimą „Kada“. Atsakymas buvo greitas – 2007-ųjų pavasarį pradėjus statybas, jau po 8 mėnesių nuo gamyklos konvejerio nuriedėjo pirmas bandomasis modelis. Serijinė gamyba pradėta 2008-ųjų lapkritį.
Pauliaus Sviklo/GAZAS.LT nuotr./„Hyundai“ gamykla Čekijoje, Nošovico mieste |
Aštuoni mėnesiai statybų vienam pastatui neskamba kaip didžiulis pasiekimas, tačiau čia – kiek daugiau nei pastatas. „Hyundai Manufacturing Czech“ – nedidelis miestelis, kurio plotas – 200 ha. Be tradicinių gamyklos pastatų, jame sutalpintas futbolo stadionas, 3,3 km ilgio automobilių bandymų trasa, traukinio stotelė, kelios dešimtys kilometrų gatvių ir kelis tūkstančius automobilių galinčios priimti stovėjimo aikštelės. Trūksta tik viešojo transporto, bet autobusus ne kiekvienas Rokiškio dydžio miestelis turi.
Įtaka ekonomikai
2008-aisiais darbą pradėjusi gamykla turi milžinišką įtaką Čekijos ekonomikai. Nors įsikūrusi 35 km atstumu nuo 300 tūkst. gyventojų turinčios Ostravos, gamykla nemažai darbuotojų turi iš artimesnių rajonų. Ironiška, kad gamykla faktiškai priklauso Nošovico miesteliui, kurio gyventojų skaičius – 1000. Dar ironiškiau, kad „Hyundai“ pastatų komplekso kaimynas – „Radegast“ alaus darykla, kurioje įdarbinti dar keli tūkstančiai žmonių. Turbūt jau aišku, kur dirba 99 proc. Nošovico gyventojų.
Pačioje „Hyundai“ gamykloje šiuo metu dirba apie 3,3 tūkst. darbuotojų, iš kurių 96 proc. – čekai. Tačiau jeigu pridėtume išorinius gamintojus – plieno lakštų gamybos įmonę ir kitus dėl gamyklos atsiradusius dalių tiekėjus – darbuotojų skaičius išaugtų iki 10 tūkst. Tai – Anykščių populiacija.
„Hyundai“ atstovai nepamiršo pasigirti ir kitu dalyku – investicijomis. Nuo pat įmonės įsteigimo pradžios į gamyklą investuoti 1,2 mlrd. eurų. Tai – didžiausia užsienio kompanijos investicija Čekijos istorijoje.
Pauliaus Sviklo/GAZAS.LT nuotr./Automobiliai keliauja iš dažyklos |
Darbuotojams – nuolaidos
„Hyundai“ gamykloje Nošovice dirba apie 3300 darbuotojų, 96 proc. jų – čekai. Septyniolika – korėjiečių, iš kurių bent 3 dirba virtuvėje. Yra netgi darbuotojų iš Afganistano ar Angolos. Žmonių amžiaus vidurkis – 30 metų, 82 proc. jų – vyrai.
„Hyundai Manufacturing Plant“ komunikacijos direktorius Petras Vanekas nenoromis užsiminė apie požiūrio į darbą skirtumus Europoje ir Pietų Korėjoje. Kadangi gamykloje aukščiausias pareigas užima būtent Pietų Azijos šalies piliečiai, kultūrinės problemos išryškėjo jau pirmosiomis bendro darbo akimirkomis. Pietų Korėjos piliečiai labai jautriai žiūri į hierarchiją kompanijoje – netgi komandiruotės metu vidutinio lygio vadovas gali atsisakyti gyventi tame pačiame aukšte kaip ir jo direktorius, argumentuodamas, kad bosas turi būti aukščiau.
Darbuotojai gamykloje nėra skriaudžiami. Bent jau taip neatrodo išgirdus apie darbo sąlygas ir pamačius dirbančius juos pačius. Vidutinis atlyginimas gamykloje – apie 1100 eurų į mėnesį (Čekijos vidurkis – 1000 eurų per mėnesį), įskaitant ir administracijos darbuotojus. Darbuotojai turi neblogą valgyklą, kur pietūs jiems kainuoja 1 arba 2 eurus (bet kuriam prašalaičiui kaina būtų atitinkamai 3 ir 5 eurai). Pigesnis pasirinkimas – iš vietinės Čekijos virtuvės, brangesnis – iš Korėjos. Neteko išbandyti čekiškų pietų šioje valgykloje, bet šios šalies virtuvė yra įspūdinga ne daugiau nei Lietuvos moterų futbolo rinktinė, tad korėjietiškas pasirinkimas darbuotojų tarpe – gerokai dažnesnis.
Pauliaus Sviklo/GAZAS.LT nuotr./Valgyklos virėjas korėjietis |
Gamyklos darbuotojai taip pat turi galimybę gauti neblogas nuolaidas „Hyundai“ automobiliams. Kaip sakė P.Vanekas, nuosavą „Hyundai“ darbuotojas gali įsigyti su 15-25 proc. nuolaida, priklausomai nuo darbo stažo.
Gamykla taip pat turi savo televiziją, žurnalą, futbolo lygą, kurioje dalyvauja 14 komandų. Viso „sezono“ metu vyksta grupės varžybos, tada – atkrintamosios ir finalai. Laimėjusi komanda gauna daug įvairių prizų, tačiau iš jų įdomiausias – 10 tūkst. Čekijos kronų, skirtų iš 20 žmonių sudarytos komandos šventei. Tai – 434 eurai. Kadangi alus Čekijoje yra pigesnis nei Lietuvoje – bare bokalą gauti galima už 1,2 euro (4,14 Lt), tokia suma skamba viliojančiai.
Kiek nukrypstant nuo temos, teko pasidomėti Čekijos įstatymais. Susidaro vaizdas, kad ši šalis nekreipia dėmesio į Europos Sąjungos normas, susijusias su alkoholiu ir tabaku. Nepaisant pigaus alaus (greičiausiai dėl nedidelio akcizo), parduotuvėse ir degalinėse jo galima nusipirkti be apribojimų – visas 24 valandas. O kavinėse vis dar leidžiama rūkyti – tai turbūt vienintelė šalis Europoje, nekovojanti su cigarečių rodymusi viešose vietose. Be viso to, vėlų darbo dienos vakarą viename Ostravos bare teko matyti šio miesto merą, gurkšnojantį alų ir besišnekučiuojantį su kostiumuotais kolegomis.
Tiesa, vienas su alkoholiu susijęs nesmagus dalykas šalyje vis tik egzistuoja. Alkoholio limitas kraujyje – 0,0 promilės. Tad padarėme išvadą, kad miesto meras greičiausiai gyvena centre ir į darbą vaikšto pėstute.
Pauliaus Sviklo/GAZAS.LT nuotr./Pavarų dėžės detalės |
Gamybos procesai
Įdomu, kad Nošovico gamykloje taikomas „Just in time“ principas. Čia nėra detalių kaupimo sandėlių – vienu metu gamykloje esančių medžiagų užtenka daugiausiai 36 valandoms. Jų tiekimas nesustoja – kol gamykla dirba, prie jos vartų vidutiniškai kiekvieną minutę prisistato kažkokių medžiagų prikrautas sunkvežimis.
Praktiškai visą „Hyundai“ automobilį galima būtų surinkti vien iš detalių, pagaminamų tame pačiame 200 ha plote. Tik viena esminė detalė – variklis – atkeliauja iš netoliese esančios KIA gamyklos. Mainais į ten „Hyundai“ siunčia Nošovice gaminamas pavarų dėžes. Jų per metus pagaminama 530 tūkst. – pakanka ir „Hyundai“, ir KIA.
Pauliaus Sviklo/GAZAS.LT nuotr./„Hyundai“ gamykla Čekijoje, Nošovico mieste |
Šiuo metu gamykloje surinkinėjami penki skirtingi automobiliai: trijų, penkių durų bei universalo kėbulo i30, mažylis ix20 ir visureigis ix35. Visi Lietuvoje parduodami minėti modeliai yra gaminti būtent šioje gamykloje. Minėti automobiliai eksportuojami viso į daugiau nei 50 pasaulio valstybių, tarp jų ir į tokias tolimas kaip Australija.
Praėjusiais metais atidaryta trečioji darbo pamaina, tad dabar „Hyundai“ Nošovice surinkinėjami ištisas 120 valandų penkias darbo dienas.
„Hyundai“ gamyklos vartus Čekijoje per minutę palieka po vieną automobilį. Per valandą – 60, per dieną – 1440, per metus – 300 tūkst. Pastatų komplekse darbas sustoja tik savaitgalį – konvejeris sukasi nuo pirmadienio nakties iki penktadienio vakaro. P.Vanekas pasakojo, kad esant reikalui gamyklos pajėgumai esant dabartiniam darbuotojų skaičiui galėtų būti padidinti iki 66 automobilių į valandą. Tačiau to dar neprireikė.
Pauliaus Sviklo/GAZAS.LT nuotr./„Hyundai“ gamykla Čekijoje, Nošovico mieste |
Gamykloje nemažai darbų atlieka robotai. Pavyzdžiui, visi automobilio dalių virinimo procesai yra automatizuoti – stebint iš šalies, sinchronizuotas šimtų mechaninių rankų ir čiuptuvų sukiojimasis primena „Jurassic Park“ filmą. Tačiau įdomiausi procesai – tie, kuriuose reikia žmogaus įsikišimo. Ir čia jų darbas yra drastiškai skirtingas.
Kiekvienam procesui gamykloje yra skiriama minutė. Pavyzdžiui, per tą laiko tarpą du žmonės turi pritvirtinti variklio dangtį prie kėbulo – įstatyti į tinkamas vietas ir prisukti keturis varžtus. Tuo tarpu keturi žmonės per tą pačią minutę turi atlikti turbūt sudėtingiausią procesą automobilių gamyboje, vadinamą „chassis marriage“. Tai – automobilio važiuoklės ir kėbulo sujungimas. Ant vieno konvejerio keliauja visa automobilio važiuoklė su varikliu, o iš viršaus ant jos nuleidžiamas kėbulas. Darbuotojams reikia tiksliai įstatyti amortizatorius bei prisukti jų varžtus. Jeigu pirmasis procesas trunka keliolika sekundžių, tai antrasis vos spėjamas atlikti per minutę.
Pauliaus Sviklo/GAZAS.LT nuotr./„Chassis marriage“ procesas |
Esminė taisyklė yra viena – konvejeris negali sustoti. Iš pirmo žvilgsnio, tai yra „kosmosas“ – sunku įsivaizduoti, kaip reikia sustyguoti tokią gausybę dalykų. Juk vienam iš trijų tūkstančių žmonių padarius klaidą, sustoja kitų 2999 darbas. Ne veltui kiekvieną kartą sumontavus naują robotą ar pradedant naujo modelio gamybą, gamykloje keletą mėnesių keliskart padaugėja korėjiečių – jie daro visus darbus, kurie susiję su naujų technologijų įdiegimu.
Ironiška, tačiau jeigu išardytume visą Nošovice gamintą „Hyundai“ automobilį, apie 85 proc. jo būtų europietiško. Maždaug toks procentas dalių yra gamintos šiame žemyne. Tai „Hyundai“ tapo europiniu gamintoju? „Ne. Visi sprendimai – kaip, ką, kodėl kur ir kada gaminti – priimami Pietų Korėjoje. Iš ten atkeliauja ir visos naujausios technologijos, elektronika – Europoje dauguma sprendimų tik įgyvendinami“, – užbaigia mūsų ekskursiją P.Vanekas.