Į Lietuvą plūstelėjo automobiliai iš Ukrainos, Rusijos, Baltarusijos: kas juos skaičiuoja ir registruoja?

Žinomas autosporto ekspertas Arūnas Baratinskas viešumoje iškėlė klausimą dėl automobilių iš Ukrainos, Rusijos ir Baltarusijos, kurių akivaizdžiai padaugėjo Lietuvoje. Užtikrinti šių valstybių vairuotojų prievoles ir sukontroliuoti, kad jie laikytųsi KET, tampa sudėtinga. Juo labiau kad kai kurie iš jų (tarkime, Rusijos piliečiai) gudrauja perpiešdami registracijos numerius.
Perpiešti automobilių iš Rusijos registracijos numeriai
Perpiešti automobilių iš Rusijos registracijos numeriai / A.Baratinsko FB nuotr.

Kodėl dėl tokių tendencijų derėtų susirūpinti ne tik skaitytojui, bet ir Lietuvos pareigūnams?

Pagal galiojančią tvarką, kaip pastebi A.Baratinskas, ne ES/EEE piliečiams leidžiama naudotis automobiliu, jo neperregistruojant iki 90 dienų. Tačiau akivaizdu: jei vienos iš minėtų šalių piliečiai į Lietuvą atvyko vos Rusijai pradėjus karą Ukrainoje, 90 dienų jau senokai bus prabėgę.

Kodėl neregistruoti Lietuvoje turėtų kelti problemų?

Jeigu policija savo išmaniaisiais įrenginiais (tarkime, kameromis) užfiskuoja pažeidimą (tarkime, greičio viršijimas), identifikuoti pažeidėją ir užtikrinti baudos sumokėjimą gali būti sunku ar net neįmanoma.

Panašių problemų gali kilti ir savivaldybių eismo tarnyboms. Jei automobilis pastatytas draudžiamoje vietoje, jei vairuotojai nemoka už parkavimą mokamose zonose ir pan.

Kyla klausimų ir dėl mokestinių prievolių. Tarkime, registracijos/taršos mokesčio. Be to, kas tokiu atveju užtikrina, kad šie automobiliai, ilgam likę Lietuvoje, atitinka techninės apžiūros reikalavimus? O civilinės atsakomybės draudimas? Kas padengs avarijos metu patirtus nuostolius, jei eismo įvykio kaltininkas – iš Ukrainos, Baltarusijos, Rusijos ir neturi galiojančio draudimo?

Ukrainiečiams taikomos išimtys. O kitiems?

Asociacijos „Transeksta“ atstovas Renaldas Gabartas patvirtino 15min spėjimus, kad Lietuvoje iki šiol TA neatliko nė vienas minėtose šalyse registruotas ir mūsų šalyje ilgiau užtrukęs automobilis. Tačiau, pasak R.Gabarto, vyriausybiniu lygmeniu yra nuspręsta šios prievolės karo pabėgėliams iš Ukrainos netaikyti, jų automobiliai nekontroliuojami.

Tačiau Rusijos ir Baltarusijos registracijos numeriais pasipuošę automobiliai kol kas yra „nežinoma žemė“.

Kontroliuoja net trys organizacijos?

Jorūnė Liutkienė, Lietuvos kelių policijos tarnybos Administracinės veiklos ir eismo priežiūros skyriaus vyriausioji specialistė, sako, kad transporto priemonių kontrolę, eismo dalyvių elgesio kelyje kontrolę vykdo įgaliotų institucijų pareigūnai (policija, Valstybės sienos apsaugos tarnyba prie Vidaus reikalų ministerijos, Transporto saugos administracija). Taigi net trys organizacijos.

2014 m.: Kaip rusai baudė ukrainiečius, po Krymą važinėjančius su ukrainietiškais numeriais

„Kontrolė paprastai vykdoma sustabdžius transporto priemonę. Jei eismo kontrolės metu nustatoma, kad nesilaikoma Saugaus eismo automobilių keliais įstatyme nustatytų reikalavimų, taikoma administracinė atsakomybė. Ukrainos piliečiams, atvykusiems į Lietuvos Respublikos teritoriją, 90 dienų terminas netaikomas“, – komentavo Jorūnė Liutkienė.

„Regitra“ pastebi migraciją iš Ukrainos, Baltarusijos, Rusijos

„Regitros“ atstovės Emilijos Bardauskienės pateiktais duomenimis, šių metų sausio–rugpjūčio mėnesiais iš viso Lietuvoje buvo pirmą kartą įregistruoti 127 lengvieji automobiliai, kurie buvo įvežti iš Ukrainos, Rusijos ir Baltarusijos. Palyginimui, praėjusių metų tuo pačiu laikotarpiu šis skaičius siekė 39. Detalesnis pasiskirstymas pagal mėnesius ir šalis matomas žemiau esančioje lentelėje.

E.Bardauskienė taip pat akreipė dėmesį, kad yra numatyta išimtis, jog šiuo metu dalyvauti eisme su Ukrainoje registruotu automobiliu galima visos suteiktos laikinos apsaugos Lietuvos Respublikoje užsienio piliečiams laikotarpiu, t. y. ilgiau nei 90 dienų.

Tokiu būdu siekiama sudaryti galimybę į Lietuvą atvykusiems ukrainiečiams kiek įmanoma ilgiau važinėti su Ukrainoje registruotu automobiliu, jo neįregistruojant Lietuvoje.

„Į Lietuvą atvykusiems ukrainiečiams esame parengę atmintinę su dažniausiai užduodamais klausimais. Informaciją lietuvių ir ukrainiečių kalbomis galima rasti „Regitros“ interneto svetainėje ČIA“, – komentavo E.Bardauskienė.

Regitros iliustr./Automobilių iš Rusijos, Baltarusijos, Ukrainos registracija Lietuvoje
Regitros iliustr./Automobilių iš Rusijos, Baltarusijos, Ukrainos registracija Lietuvoje

Suklastoti ir perpiešti registracijos numeriai

Arūnas Baratinskas atkreipė dėmesį į dar vieną problemą – pabėgėliai nuo karo ar „dalinės mobilizacijos“ nevengia improvizacijų su registracijos numeriais. Tarkime, rusiškus numerius perpiešia vokiškais šriftais. O kontrolės trūkumas tokiam chaosui sudarytų palankią terpę – kaip tokiu atveju sukontroliuoti pažeidėjus?.

Kelių policijos duomenimis, per šių metų 8 mėnesius užfiksuoti 598 atvejai kai asmenys vairavo transporto priemones su suklastotais valstybinio numerio ženklais (ženklu), uždengtais ar kitaip užmaskuotais valstybinio numerio ženklais (ženklu) arba su pritvirtintais ne tai transporto priemonei išduotais valstybinio numerio ženklais (ženklu), iš jų užfiksuoti 122 atvejai, kai tokius automobilius vairavo užsienio piliečiai.

Administracinių nusižengimų kodekso 415 str. 5 d. (Transporto priemonių su suklastotais valstybinio numerio ženklais (ženklu), uždengtais ar kitaip užmaskuotais valstybinio numerio ženklais (ženklu) arba su pritvirtintais ne tai transporto priemonei išduotais valstybinio numerio ženklais (ženklu) vairavimas) – užtraukia baudą vairuotojams nuo dviejų šimtų keturiasdešimt iki trijų šimtų keturiasdešimt eurų ir gali būti taikomas teisės vairuoti atėmimas nuo 6 iki 12 mėn.

Pranešti klaidą

Sėkmingai išsiųsta

Dėkojame už praneštą klaidą
Reklama
Pasisemti ilgaamžiškumo – į SPA VILNIUS
Akiratyje – žiniasklaida: ką veiks žurnalistai, kai tekstus rašys „Chat GPT“?
Reklama
Išmanesnis apšvietimas namuose su JUNG DALI-2
Reklama
„Assorti“ asortimento vadovė G.Azguridienė: ieškantiems, kuo nustebinti Kalėdoms, turime ir dovanų, ir idėjų