Vientisos sėdynės nėra vienintelis pranykęs senųjų automobilių dizaino elementas. Ar pamenate filmuose matytas padangas baltais borteliais? Jos taip pat dingo dėl puikiai žinomų priežasčių. Bet kur dingo vientisos sėdynės automobilio priekyje?
Jei nesuprantate, apie ką kalbame, paaiškiname. Jūsų automobilis priekyje greičiausiai turi dvi sėdynes, tarp kurių yra centrinė konsolė su rankiniu stabdžiu, pavarų perjungimo svirtimi, galbūt pora puodelių laikiklių, ranktūris ir kiti daiktai bei įrenginiai. Tačiau taip buvo ne visuomet.
Anksčiau daugybė automobilių neturėjo centrinės konsolės, o priekyje buvo tik viena ilga sėdynė, ant kurios galėjo sėdėti trys žmonės.
Tokios sėdynės buvo tiesiog pigesnės, todėl sulaukė didelio populiarumo automobilių istorijos pradžioje. Juk karietos taip pat neturėjo atskirų sėdynių. Tačiau ir vėliau vientisos priekinės sėdynės išliko labai populiarios, ypač JAV. Jos puikiai tiko XX a. amžiaus vidurio automobilių kultūrai.
Saugos diržų tuomet niekas nesegėjo ir į ilgas keliones greitkeliais leisdavosi atsipalaidavę ant plačių, minkštų sėdynių. Tuo metu JAV buvo populiarūs įvažiuojamieji kino teatrai, o juk susiglaudus ant priekinės sėdynės filmą žiūrėti buvo kur kas maloniau.
Visgi svarbiausia priežastis, kodėl JAV automobiliai liko su vientisomis sėdynėmis net tada, kai Europoje jos pradėjo nykti, buvo praktiškumas. Įprastame keturių durelių automobilyje galėjo sėdėti šeši žmonės, o ir pirkinių buvo galima į saloną pasiimti daugiau.
Akivaizdus vientisų sėdynių trūkumas – vairuotojo ir keleivio neprilaikymas posūkiuose – tuomet nebuvo didelė problema, nes automobiliai nebuvo tokie greiti ir posūkius įveikdavo ne taip entuziastingai kaip šiandieniniai. Beje, pavarų svirtis būdavo montuojama prie vairo ar ant grindų priešais vietą viduryje, todėl vientisa sėdynė jai visai netrukdydavo.
Net ir saugos diržų atsiradimas buvo suderinamas su vientisomis sėdynėmis. Taip, sumontuoti diržą viduryje važiuojančiam keleiviui nebuvo lengva, tačiau įmanoma. Tokios sėdynės netgi turėjo atlenkiamą atlošą.
Laikui bėgant amerikiečiai galėjo sau leisti įsigyti ir vis daugiau europietiškų automobilių. Dvi sėdynės priekyje buvo laikomos sportiškesne alternatyva. Jos geriau išlaikė vairuotojus posūkiuose ir buvo patogesnės. Juk atskiras sėdynes galima slankioti pirmyn ir atgal, taip susikuriant tobulą komfortą vairuotojui ir priekyje sėdinčiam keleiviui. Prieš paplintant slankiojančioms sėdynėms, vairuotojai turėjo tenkintis tuo, ką turi, – automobiliai tikrai nebuvo patogūs itin aukštiems ar itin žemiems vairuotojams.
Papildoma vieta smulkiems daiktams centrinėje konsolėje bei patogesnė pavarų perjungimo svirties padėtis taip pat buvo didelis privalumas. Mažesnių automobilių priekyje ir taip nebuvo vietos trims keleiviams, todėl brangesnės, bet tvirtesnės ir sportiškesnės atskiros sėdynės buvo geresnis pasirinkimas.
Bėgant laikui įvažiuojamieji kino teatrai prarado populiarumą, buvo pradėta labiau rūpintis saugumu. Juk automobilio priekyje nėra vietos sumontuoti trečios saugos pagalvės viduryje sėdinčiam žmogui. Automobiliai greitėjo ir geriau įveikdavo posūkius, todėl keleivius reikėjo papildomai prilaikyti. Tačiau vientisos sėdynės išnyko ne iš karto.
Nemažai žmonių ilgą laiką vis tiek rinkosi vientisas sėdynes vien dėl galimybės vežti vieną papildomą keleivį. Šios sėdynės išliko ir komercinių automobilių bei pikapų kabinose – jos buvo tiesiog pigesnės.
Vėliau jas po truputį keitė hibridinės sėdynės – vidurinės vietos atlošą buvo galima nulenkti į priekį, taip atidengiant porą puodelių laikiklių, peleninę ar kitų tuo metu reikalingų komforto elementų. Kai kurios kitos priekinės sėdynės buvo gaminamos platesnės ir susiglausdavo viduryje, sukurdamos papildomą vietą.
Ne tik atskirų sėdynių patogumas, saugumas ir sportiškas įvaizdis, bet ir pirkėjų poreikiai lėmė augantį jų populiarumą. „Chrysler“ ir „Ford“ dar ilgai kai kuriuose automobilių modeliuose siūlė vientisas sėdynes, tačiau jas rinkdavosi tik mažiau nei 10 proc. pirkėjų. „Chrysler“ tokių sėdynių gamybą nutraukė 2004 m., „Ford“ pasekė savo konkurentų pavyzdžiu 2011 m., „Chevrolet“ – dar trejais metais vėliau.
Paklausa krito dėl to, kad žmonėms jau nebuvo būtinybės sėdėti priekyje trise – jei dažnai automobiliu keliauja daugiau žmonių, tiesiog reikia didesnio automobilio. Vairuotojo vietos patogumas pradėtas vertinti labiau, o ir papildomas prilaikymas, ranktūris, puodelių laikikliai – didžiuliai privalumai.