VĮ „Regitra“ administruojamų Kelių transporto priemonių ir vairuotojų registrų duomenys – tikslūs ir aiškūs. Tačiau taip pat kelia įdomių klausimų, nes statistikoje slypi istorija, mentalitetas, socialiniai, kultūriniai klodai. Jie ir nustebina. Pirma, dėl teises turinčiuosius vairuoti motociklus ir įregistruotų motociklų skaičiaus skirtumo. Antra, dėl moterų ir vyrų santykio ir, trečia, dėl motociklininkų amžiaus – jis labai įvairus.
Motociklininkų amžius – nuo jaunuolių iki senjorų
Šią dieną Lietuvoje turime tris motociklų kategorijas, kurios aiškiai apibrėžia vairuotojų amžių ir motociklų galią.
A1 galima vairuoti nuo 16 metų, tai – ne didesnės galios negu 125 kub. cm ir 11 kW motociklai.
A2 (kategorija įvesta 2013 m.) – nuo 18 metų ir ne didesnius negu 35 kW motociklus, kur galios ir svorio santykis ne didesnis kaip 0,2 kW/kg.
A kategorija galima nuo 20 metų, jeigu turimas 2 metų A2 stažas arba nuo 24 m amžiaus. Kilovatų bei galios ir masės santykio ribojimų A kategorijoje nėra.
Pasak VĮ „Regitra“ atstovų, didžioji – apie 78 proc. – A1 kategorijos transporto priemones turinčių teisę vairuotojų dalis yra 16-25 metų amžiaus.
Kita didesnė grupė yra 26-35 metų amžiaus – jų yra apie 18 proc.
A2 kategorijos transporto priemones turinčių teisę vairuotojų didžioji – apie 73 proc. – dalis yra 18-27 metų amžiaus. Kita didesnė grupė yra 28-37 metų amžiaus – jų yra apie 17 proc.
Kalbant apie A kategoriją galima pastebėti, kad vairuotojų amžius pasiskirsto įvairiau. Daugiausiai – apie 27 proc. – minėtą kategoriją yra įgijusių 50-59 m. asmenų. Panašiai – apie 24 proc. – 40-49 m., apie 18 proc. – 60-69 m. ir apie 16 proc. – 30-39 m. Skaičiai pateikiami pagal tai, koks buvo vairuotojų amžius statistikos skaičiavimo dieną, t.y. 2018 m. sausio 1 d.
Motociklininkų Lietuvoje – 186 tūkst.
Remiantis šių metų sausio 1 d. duomenimis, Lietuvoje iš viso asmenų, turinčių teisę vairuoti A1 kategorijos transporto priemones, yra beveik 186,2 tūkst. Turinčių teisę vairuoti A2 kategorijos transporto priemones, yra beveik 183,3 tūkst. Asmenų, turinčių teisę vairuoti A kategorijos transporto priemones, iš viso Lietuvoje yra apie 179,1 tūkst.
VĮ „Regitra“ pažymi, kad svarbu atkreipti dėmesį, jog asmenys, turintys A kategorijos vairuotojo pažymėjimą, taip pat turi teisę vairuoti ir A1 bei A2 kategorijos transporto priemones. Dėl šios priežasties į A1 ir A2 kategorijos vairuotojų skaičių įtraukti ir tie asmenys, kurie yra įgiję A kategoriją.
Taip pat, analizuojant penkerių metų laikotarpį, matyti, kad A kategorijų vairuotojų 2013-2015 m. nežymiai mažėjo (apie 3,5-3,7 proc.). Tuo metu 2016 m. šis skaičius šiek tiek augo, o 2017 m. vėl mažėjo.
Praėjusių metų skaičiaus mažėjimui įtakos galėjo turėti faktorius, jog minimais metais baigėsi galioti senojo pavyzdžio vairuotojo pažymėjimai, kurių nepasikeitė dalis gyventojų.
Lietuvos statistikos departamento tinklalapyje tokiam skaičiui artimiausi yra 2017 m. Klaipėdos miesto savivaldybės kartu su Neringos savivaldybės ir Palangos miesto gyventojų skaičiaus duomenys. Taigi galima daugmaž įsivaizduoti, kaip atrodytų pajūris, kur kiekvienas žmogus, senas ar jaunas, vyras ar moteris, vairuotų dviratę transporto priemonę.
Moterų motociklininkių – tik 3 proc.
Nors atrodo gatvėse jau apstu vairuojančių moterų, visgi jų mažuma.
Pasak „Regitros“, šių metų sausio 1 d. duomenimis, A1, A ir A2 kategorijų vairuotojų skaičius pagal lytį pasiskirsto taip: A1 kategorijoje moterys sudaro apie 6,4 tūkst., vyrai – apie 179,8 tūkst.
A2 kategorijoje moterys sudaro apie 6,1 tūkst., vyrai – apie 177,2 tūkst. A kategoriją turinčių moterų yra apie 5,7 tūkst., vyrų – apie 173,4 tūkst.
Kaip matyti iš pateiktų duomenų, vyrų, turinčių teisę vairuoti A1, A2 ir A kategorijos transporto priemones, yra ženkliai daugiau nei moterų – jų skaičius sudaro beveik 97 proc.
Palyginimui – ir šis skaičius vis dar stebina – Lietuvoje iš viso asmenų, turinčių teisę vairuoti B kategorijos transporto priemones, yra apie 1 mln. 475 tūkst. Iš jų moterys sudaro – apie 622,7 tūkst., vyrai – apie 852,3 tūkst. Taigi ir B kategorijos vairuotojo pažymėjimą yra įgiję daugiau vyrų nei moterų, tačiau šis skirtumas nėra toks žymus kaip kalbant apie A1, A2 ir A kategorijas.
Taigi kalbant palyginimais, automobilius vairuojančių moterų yra kaip visas Vilnius kartu su Panevėžiu, o moterų motociklininkių – kaip Zarasų gyventojų skaičius.
5 kartus daugiau vairuotojų negu transporto priemonių
Kaip rodo šių metų kovo mėnesio duomenys, motociklų, motociklų su priekaba bei triračių motociklų su simetriškai išdėstytais ratais (L3, L4 ir L5 klasės), kurių variklio tūris didesnis nei 50 kub.cm iš viso Lietuvoje registruota kiek daugiau nei 28,3 tūkst. Vidutinis šių transporto priemonių amžius siekia apie 16 metų.
Mopedų bei mopedų su šonine priekaba (L1 ir L2 klasės), kurių variklio tūris mažesnis nei 50 kub.cm, Lietuvoje iš viso yra registruota kiek daugiau nei 10,2 tūkst. Šių transporto priemonių vidutinis amžius siekia apie 8 metus.
Motociklus turi tik 20 proc. galinčių juos vairuoti.
VĮ „Regitra“ pažymi, kad šie duomenys pateikiami apie visas registruotas transporto priemones, neatsižvelgiant į faktą, ar jos turi leidimą dalyvauti viešajame eisme (t. y., ar turi galiojantį draudimą bei techninę apžiūrą).
Tad galima išvada, kad asmenų, turinčių teisę vairuoti motociklų kategorijas – o tokių yra 186,2 tūkst. – yra beveik penkis kartus daugiau nei A kategorijos transporto priemonių. Arba, kitaip tariant, motociklus turi tik 20 proc. galinčių juos vairuoti.
Nuo autorės
Apžvelgusi statistiką, Motociklininke.lt autorė Aldona Juozaitytė-Pieva kelia šiuos klausimus: apskritai, kodėl vis dar kyla minčių, kad moterys yra vairuotojos „blondinės“, jeigu jos sudaro net 42 proc. visų B kategorijos vairuotojų?
Kodėl vis dar manoma, kad galingais motociklais laksto jaunuoliai pramuštomis galvomis, jeigu A kategorijos didžiausios amžiaus grupės pasiskirsto tarp 40-59 m. amžiaus?
Kodėl tik penktadalis turi motociklus?
Ir, kodėl, po šimts pypkių, vis dar tiek nedaug moterų įvaldo motociklus?
Retorika? Ne. Atsakymai slypi giliuose visuomenės kultūriniuose, socialiniuose sluoksniuose.