Iki 2012 m. liepos 1-osios galiojo Kelių eismo taisyklių (KET) nuostata, kad gyvenvietėse leidžiama neužsisegti saugos diržų važiuojant atbulomis arba stovėjimo aikštelėse ir taksi vairuotojams vežant keleivius (KET 203 punktas).
„Nebegalioja jau 9 dienas“, – antradienį portalui 15min.lt patvirtino Lietuvos kelių policijos tarnybos viršininkas Gintaras Aliksandravičius.
Aukštas pareigūnas, kuris visada kategoriškai pasisakė prieš saugos diržų nenaudojimą, nes tai mirtinai pavojinga, džiaugiasi atkurta tvarka.
Tačiau to, kad draudimas taksistams vežti keleivius neprisisegus diržų galiotų ir praktiškai, kelių policija jokiomis drastiškomis priemonėmis siekti nežada. „Baikit su tais reidais! Dirbam įprastą darbą. Pasižiūrėkit, koks biudžetas policijos. Be to, vasaros sezonas...“, – ypatingo dėmesio taksi vairuotojams nežada G.Aliksandravičius.
Taksi paslaugų teikėjų asociacijos vadovas Ričardas Kriukovas portalui 15min.lt sakė negirdėjęs, kad nuo liepos 1-osios būtų pasikeitusios KET nuostatos taksistų atžvilgiu. Pokalbio su šių eilučių autoriumi metu R.Kriukovas laikėsi pozicijos, kad taksi vairuotojams ir toliau leidžiama naudotis išlyga, jog vežant keleivius galima nenaudoti saugos diržo.
Savo ruožtu asociacijos „Taksistai už sąžiningą verslą“ pirmininkas Andrejus Kotovičius 15min.lt teigė nesąs tikras dėl šiuo metu galiojančios tvarkos, tačiau irgi prisipažino, kad apie jokias permainas nėra girdėjęs. A.Kotovičius nežinojo atvejų, kad nuo liepos 1 dienos bent vienas taksistas buvo nubaustas už tai, kad vežė keleivį neprisisegęs.
Paklaustas apie situaciją, kad taksistai akivaizdžiai yra primiršę nuo liepos 1-osios pakitusią tvarką, Lietuvos kelių policijos tarnybos vadovas padėtį pakomentavo paprastai: „Kiekvienas vairuotojas yra atsakingas už save. O įstatymų nežinojimas neatleidžia nuo atsakomybės.“
15min.lt primena, kad keleivius vežantys taksistai galėjo nesisegti saugos diržo iki 2008 metų rugsėjo 1 dienos. Tada ši išlyga panaikinta.
Tačiau 2009 metų gegužę taksistų bendruomenę ir visą Lietuvą sukrėtė nusikaltimas, kai Kauno rajone keleivis Tomas Kasparavičius nušovė taksi bendrovės „Einesa“ vairuotoją Darių Vilimą ir nupjovė jam galvą.
Norėdami atkreipti dėmesį į tai, koks pavojingas jų darbas, taksistai rašė raštus į įvairias institucijas, rengė protesto akcijas.
Rezultatas – atsižvelgus į Respublikinės taksi ir mažųjų autobusų vairuotojų profesinės sąjungos susirūpinimą dėl vairuotojų galimybių gintis užpuolimo atveju, Susisiekimo ministerijos iniciatyva Kelių eismo taisyklės vėl papildytos nuostata, leidusia taksi vairuotojams gyvenvietėse vežant keleivius nenaudoti saugos diržų.
Iškart buvo pasakyta, kad tokia nuostata bus taikoma laikinai, būtent iki 2012 m. liepos 1-osios, kol, kaip buvo tikimasi, taksi įmonės pasirūpins pažangesnėmis saugumo priemonėmis. Svarstyta apie atitvarų, stebėjimo kamerų ar pagalbos mygtukų įrengimą taksi automobiliuose, tačiau bemaž trejus metus niekas nepasikeitė.
Patys keleivių vežėjai iš esmės pripažįsta, kad kriminogeninė padėtis Lietuvoje nėra tokia baisi, jog taksistams reikėtų ypatingai bijoti keleivių.
Atsipalaidavusiems taksistams 15min.lt primena, kad naudojimosi saugos diržais tvarkos pažeidimas užtraukia vairuotojams ir (ar) keleiviams baudą nuo 100 iki 200 litų. Tokia pat veika, padaryta asmens, bausto administracine nuobauda už šį pažeidimą, užtraukia baudą nuo 200 iki 300 litų arba teisės vairuoti transporto priemones atėmimą vienam mėnesiui.