Kai kurios iš šių mašinų užvedamos tada, kai kyla pavojus žmogaus gyvybei. Kai kurių plieninės širdys plaka ir dūmais spjaudosi tik naktimis, nes dienomis ilsisi. O kai kurių varikliai neišjungiami kiaurus metus – kad amžinajame speige, ginkdie, nebūtų prarasti neįkainojami šilumos likučiai.
Kai kurios iš šių mašinų gaminamos serijiniu būdu. Kai kuriais atvejais pasaulį išvysta tik vienas ar du egzemplioriai, nors jų projektavimo ir gamybos procese metų metus pluša šviesiausi ir kūrybingiausi pasaulio protai. Visos jos egzistuoja todėl, kad be jų išsiverti jau neįmanoma. Su jomis reikia susipažinti, jas reikia gerbti – todėl jos čia.
1. Visa traiškantys žiauturai: mobilus smulkintuvas „Metso Lokotrack LT200“
Didžiausio pasaulyje konvejerinio smulkintuvo mechanizmas sveria 800 tonų. Prieš „Metso“ žandikaulių jėgą neatsilaiko iki 1,2 m skersmens uolų ir akmenų luistai. Per valandą šis monstras į skaldą sumala apie 2 500 tonų vario rūdos. Netrukus šis žvėris pradės darbuotis Karagandos apskrityje esančioje vienoje iš Kazachstano rūdos šachtų, priklausančių kompanijai „Altajaus polimetalai“.
Kad galėtų darbuotis ir ypač šalto bei atšiauraus, ir ypač karšto oro sąlygomis (temperatūra Altajaus kalnuose, priklausomai nuo metų laiko gali svyruoti nuo -35°C iki +35°C), šis monstras yra varomas... tik elektra. Smulkintuvas turi du 42 m. ilgio konvejerius.
Planuojama, kad per metus Karagandos šachtose pavyks išgauti apie 3 mln. tonų vario rūdos, o iš viso „Metso Lokotrack LT200“ permals po 10 mln. tonų luistų ir akmenų. Šio agregato vertė – 11 mln. eurų.
2. Karjerų titanas: rotorinis ekskavatorius „Bagger 288“
Rūdakasiai ir šachtininkai liaudyje dažnai vadinami nykštukais. Ko gero, neatsitiktinai. O kaipgi kitaip turėtų atrodyti net ir aukštaūgis žmogus greta tokių milžinų kaip Bagger 288? Bendrovės „Krupp“ gaminamas rotorinis ekskavatorius ne taip seniai buvo laikomas visų laikų didžiausia planetoje savaeige mašina – tokia sveria 13 500 tonų.
Tačiau neseniai šį titulą iš galiūno perėmė įpėdinis Bagger 293, sveriantis 14 200 tonų. Per dieną tokio kalibro monstras iškasa apie 240 tūkst. kubinių metrų uolienų. Kad būtų paprasčiau įsivaizduoti (o tiksliau – suvokti sunkiai suvokiamus tūrio masyvus), atsakykite į klausimą: kiek kubinių metrų malkų ar anglių per žiemą sukūrena nuosavame name gyvenantys artimieji.
3. Semk daugiau-pilk aukščiau: buldozeris-ekskavatorius „LeTourneau L-2350“
Didžiausias pasaulyje (bendra masė – apie 260 tonų) semtuvas ant ratų, kuris vienu ypu į 14 metrų aukštį iškelia ir į 360 tonų sveriančio karjerų savivarčio priekabą įverčia iki 70 tonų uolienų. Pailgame kauše telpa apie 40 kubinių metrų uolienų.
4. Greitaeigis sunkiasvoris: buldozeris „Caterpillar 854K“
Pervežant rūdą, kartais iš priekabos ant kelio pabyra rūdos. Uolienų briaunos gali supjaustyti labai brangiai kainuojančias milžiniškų karjerų savivarčių padangas (vienos R63 skersmens padangos kaina – apie 43 000 JAV dolerių). Tokius „žiupsnius“ nuo kelių karjeruose sugeba nuvalyti tik šitokio kalibro buldozeriai, kurių ratus suka 32 litrų darbinio tūrio variklis „C32 ACERT“. Kauše telpa 25-45 kubiniai metrai uolienų. Degalų bako tūris – 1 562 litrai.
Jie tikri sunkiasvoriai (98 tonos), tačiau santykinai greiti: jei nesate Olandijos futbolo greitakojis Arienas Robbenas (kuris rungtynėse su Ispanija prieš įmušdamas 4-ąjį įvartį sugebėjo išvystyti 37 km/val. greitį) ar Usainas Boltas (apie 44 km/val.), jums pavyti ir aplenkti šį milžiną gali būti sunku: Caterpillar 854K įsibėgėja iki 25 km/val.
5. Karjerų karalius: savivartis „BelAZ-75710“
Dažniausiai gigantiškieji savivarčiai iš karjerų niekur nevažiuoja. Vis dėlto net ir juose jie palieka didžiulį įspūdį. Kaimyninėje Baltarusijoje gaminami BelAZ-75710 su dyzeline elektrine transmisija nominaliai gali pavežti 450 tonų biraus krovinio. Tiesa, šios modelio monstras į Gineso knygą pateko pavėžėjęs žymiai didesnio – 503,3 tonos – svorio krovinį.
Tai – didžiausias pasaulyje karjerų savivartis. Pirmasis egzempliorius buvo pagamintas praėjusių metų (2013) rudenį. Minėtą pasaulio rekordą savivartis pasiekė šių metų sausį. Beje, šio rekordo vaizdo įrašą rasite keliomis pastraipomis žemiau.
Milžiniškus ratus suka du kolosalaus dyžio dyzeliniai varikliai MTU DD 16V4000, kiekvieno kurių galia siekia 2330 AG. Kadangi, kaip nesunku numanyti, tokio monstro apetitas degalams turėtų būti šiurpus, šiurpaus dydžio ir jo degalų talpyklos – po 2800 litrų kiekviena (iš viso jų yra dvi). Padangų dydis – 59/80R63. Maksimalus greitis – 60 km/val.
6. Šachtininko svajonė: žemrausis-kombainas „Sandvik MF 420“
Šeštame XX a. dešimtmetyje Amerikoje išpopuliarėjo daina „16 tons“. Ji tapo neoficialiu šachtininkų himnu: joje apdainuojamas pragariškai sunkus po žeme dirbančių vyrų darbas. Šios dainos pavadinimas paimtas iš normatyvo, kurį šachtininkas anuomet privalėdavo įvykdyti per 12 val. darbo pamainą. Taip – prikasti 16 tonų. Žemrausis-kombainas Sandvik MF 420 šią normą įvykdo per 30 sekundžių.
7. Žemaūgis požemių galiūnas: požeminis krautuvas „Sandvik LH209L“
Ankštose ir žemose šachtose reikia ypatingų savybių – pvz., žemo ūgio. Yra ir tokių. Nors jo ūgis – tik 169 cm, jis – ypač manevringas, galingas, moka rausti, krauti ir dirbti galybę kitokių požeminių darbų.
8. Padangų remontas kelyje: ratų manipuliatorius „Stellar TM20165“
Net ir lengvojo automobilio pradurto rato pakeitimas – menkas malonumas. Ką ir kalbėti apie tai, jei tokia neganda ištinka kelis šimtus tonų sveriantį karjerų sunkvežimį. Bendrovė „Stellar Industries“ tokiu atveju išties geležinę pagalbos ranką: septynmetrį manipuliatorių TM20165. Šis be vargo darbuojasi su 59/80R63 dydžio padangomis, sveriančiomis 9 tonas.
9. Pagalba atvyks: vilkikas-evakuatorius BelAZ-74306
Sugedo automobilis, o techninei pagalbai jus pasiekti neįmanoma? Argi tai problema! Juk galima išsikviesti evakuatorių! Ypač tada, jei vairuojate kelis šimtus tonų sveriantį savivartį ir jam, pavyzdžiui, „nusimontavo“ ratas. Ką, 220 tonų sveriantis karjerų savivartis – ne mašina? Žinoma, kad mašina. Ir genda – kaip ir kitos mašinos.
Jei taip nutinka, karjeruose į pagalbą galiūnams skuba vilkikas-evakuatorius BelAZ-74306, sugebantis buksyruoti iki 260 tonų transporto priemonę. Iš esmės tai – beveik toks pat savivartis, tik kiek galingesnis ir be kėbulo biriajam kroviniui.
10. Penkiaašė skruzdė: požeminis savivartis Sandvik TH680
Žinia, skruzdės sugeba panešti svorį, kuris gerokai viršija jos kūno svorį. Toks ir požeminis savivartis Sandvik TH680 – vienas didžiausių pasaulyje. Jis gali pervežti iki 80 tonų krovinio, o pats sveria 58 tonas. Tokį santykį pavyko pasiekti unikalia penkių ašių pakaba, dvi iš kurių – varomosios, o keturios – vairuojamos.