Kodėl lietuviai išpjauna automobilių katalizatorius ir kiek už juos gauna pinigų

Aplinkos ministerija, parengusi Aplinkos apsaugos reikalavimų transporto priemonių techninei priežiūrai ir remontui aprašo pakeitimo projektą, liepos 5–26 d. atliko kokybinę visuomenės apklausą apie autoservisų veiklą. Apie autoservisų veiklos reguliavimą nuomonę išsakė 224 gyventojai. Vienas įdomiausių apklausos klausimų – automobilių katalizatoriai.
Automobilio išmetimo sistema, katalizatorius
Automobilio išmetimo sistema, katalizatorius / 123RF.com nuotr.

Vieša paslaptis, kad tikroji automobilių tarša yra nematoma. Pasak Aplinkos ministerijos Taršos prevencijos politikos grupės vyriausiojo specialisto Pauliaus Žvirblio, vos užmetus akį į transporto priemonę sunku pasakyti, ar „išoperuotas“ jo katalizatorius arba kietųjų dalelių filtras. Nes gatvėse matomi smarkiai dūminantys automobiliai yra netvarkingų jų variklių pasekmė.

Tačiau pats katalizatorių išpjovimas „dėl naudos“, pasak specialisto, yra abejotinas, jei vertintume poveikį aplinkai ir mūsų visų sveikatai. Pašalinus iš automobilio katalizatorių arba DPF, į aplinką (ir į mūsų plaučius) patenka kietosios dalelės, azoto junginiai ir kitos nuodingos medžiagos. Tai pat didėja anglies dvideginio emisija.

Įdomus aspektas žvelgiant į šios dienos aktualijas: dėl didėjančios taršos didėja galimybės ir užsikrėsti koronavirusu, nes silpsta žmonių imuninė sistema. Plačiau apie tai skaitykite čia.

Aplinkos ministerijos apklausa: kodėl išpjaunami katalizatoriai

Pažvelkime į apklausos duomenis. 52 proc. apklaustųjų teigė, kad autoservisų reglamentavimas ir kontrolė nėra pakankami siekiant užtikrinti, kad transporto priemonės po remonto nebūtų eksploatuojamos be katalizatoriaus ir kietųjų dalelių filtro.

Šių dalių pašalinimas argumentuojamas kaip finansinės naudos gavimas – tokios transporto priemonės eksploatacija tampa pigesnė (49 proc. apklaustųjų), o išimtas dalis galima lengvai parduoti (37 proc. apklaustųjų).

Dar įdomu, kad autoservisų veiklai gyvenamųjų namų kvartaluose labiausiai nepritaria vyresni nei 50 m. amžiaus žmonės (iš jų labiau moterys nei vyrai), veiklai arti namų labiausiai pritaria 30–49 m. vyrai. Didžiųjų miestų gyventojai gyvenamųjų namų kvartaluose įsikūrusių autoservisų veiklą vertina labiau neigiamai nei teigiamai, o rajonų gyventojai ją vertina palankiau.

Kiek supirkėjai moka už katalizatorių

„Katalizatorių supirkimo tempai išlieka panašūs. Nematome nei didelių šuolių, nei kritimų. Kiek žmonės veždavo, panašiai tiek ir veža. Suma, kurią galima gauti už katalizatorių, yra labai skirtinga. Ji priklauso, nuo to, kokio automobilio tas katalizatorius. Seno „Passat“ katalizatorius gali būti vertas 20 eurų, „Toyota Prius“ – virš 1000 eurų.

Nes „Toyota Prius“ turi du katalizatorius, kurie sveria po pusę kilogramo. Taigi tokio katalizatoriaus supirkimo kaina tikrai didelė. Tačiau į Lietuvą „Toyota Prius“ net iš užsienio dažnai grįžta jau be katalizatorių, su įdėtais pakaitiniais, neoriginaliais“, – sakė vienoje iš katalizatorius superkančių Panevėžio įmonių dirbantis Tomas Beliakas.

Pasak supirkėjų, žmonės veža labai įvairių automobilių katalizatorius, nėra vieno populiariausio modelio. Katalizatoriaus kaina nustatoma pagal tai, kiek jame yra tauriųjų metalų – paladžio, platinos, radžio. Šių metalų daugiausiai turi benzininių automobilių katalizatoriai. Nors yra ir dyzelinių automobilių, kurių katalizatoriai turi vertę.

Pavyzdžiui trijų litrų darbinio tūrio dyzelinis F10 BMW turi katalizatorius, kurių vertė 400–500 eurų. Kuo galingesnis dyzelinis ar benzininis variklis – tuo didesnis katalizatorius. Tarkime, seno, septintosios serijos BMW, vadinamojo „bumerio“, penkių litrų variklio katalizatorių vertė – virš 2000 Eur, nes sistemą sudaro keturi katalizatoriai po pusę kilogramo.

Pranešti klaidą

Sėkmingai išsiųsta

Dėkojame už praneštą klaidą
Reklama
Išmanesnis apšvietimas namuose su JUNG DALI-2
Reklama
„Assorti“ asortimento vadovė G.Azguridienė: ieškantiems, kuo nustebinti Kalėdoms, turime ir dovanų, ir idėjų
Reklama
Išskirtinės „Lidl“ ir „Maisto banko“ kalėdinės akcijos metu buvo paaukota produktų už daugiau nei 75 tūkst. eurų
Akiratyje – žiniasklaida: tradicinės žiniasklaidos ateitis