Ar įkrovimui užtenka kištukinio lizdo?
Turint ar svarstant įsigyti elektromobilį, labai svarbu įvertinti, kur jis bus įkraunamas. Vertinant pasaulinę statistiką, apie 70 proc. žmonių elektromobilius krauna nakties metu savo namuose naudodami kištukinius lizdus ar įkrovimo stoteles.
„Prieš priimant sprendimą, ar krauti elektromobilį iš kištukinio lizdo, svarbu žinoti, kad įkrovimas yra ilgas ir trunka apie 35 valandas. Taip pat kitas aktualus niuansas – žemas saugumo lygis, ypač jei kištukiniai lizdai seni. Yra didelė grėsmė, kad dėl gero kontakto nebuvimo, kištukinis lizdas pradės kaisti, o jei šalia bus pastatyta kažkas degaus, gali sukelti ir gaisrą. Jeigu įkrovimui naudojamas kištukinis lizdas, skirtas specialiai elektromobiliams su visomis reikalingomis apsaugomis, tada saugumas užtikrinamas. Taigi įkrauti iš kištukinio lizdo elektromobilį galima, tačiau rekomenduojama naudotis specialia įkrovimo stotele“, – pataria P. Gūžys.
A.Kikutis pažymi, kad kol kas draudiminių atvejų, susijusių su elektromobilio įkrovimu iš kištukinio lizdo, nepasitaikė. Tačiau, jeigu toks įvykis nutiktų žmogui, turinčiam nekilnojamojo turto draudimą, jis įsigaliotų ir sukelti nuostoliai būtų padengti, jeigu tai buvo numatyta draudimo paslaugų sąlygose. Tokių įvykių nebuvimas rodo, kad šios transporto priemonės turėtojai vis tik yra linkę rinktis saugų ir greitą įkrovimą naudojantis tam skirtomis stotelėmis. Įkrovimo stotelėms taip pat yra suteikiama draudimo apsauga, kai apdraudžiamas elektromobilis.
Daugėja norinčių įsirengti įkrovimo stoteles
Gyvenant nuosavame name ir turint bei norint nuolat naudoti elektromobilį, akivaizdu, kad jis turi įsikrauti per naktį, o dieną galėti vykti ten, kur reikia jo šeimininkui, tuomet tinkamesnis sprendimas būtų įkrovimo stotelės, prie individualaus namo, įrengimas. Pasak P. Gūžio, įkrovimo stotelių įrengimas prie individualių namų, lyginant su pernai metais, kas mėnesį auga apie 15 procentų. Toks įkrovimo būdas yra 5-6 kartus greitesnis, palyginus, su įkrovimu iš įprasto kištukino lizdo. Be to, yra galimybė valdyti įkrovimo grafiką ir nustatyti, jog elektromobilis būtų įkraunamas pigesniu – naktiniu tarifu, jei jis vartotojui yra aktualus. Tokios stotelės įrengimas prie individualaus namo kainuoja apie du tūkstančius eurų.
A. Kikutis pastebi, kad daugėja besidominčių, kokioms rizikoms suteikiama draudimo paslauga įkrovimo stotelėms: „Įkrovimo stotelei draudimo paslauga suteikiama dvejopai: kartu su elektromobilio draudimo paslauga arba su nekilnojamojo turto draudimo paslauga. Tokiais atvejais atlyginami nuostoliai dėl stotelės sugadinimo, sunaikinimo ar netekimo dėl ugnies (gaisro, dūmų ir suodžių, sprogimo), gamtinių jėgų (audros, potvynio, liūties, krušos, sniego slėgio, medžio ar jo dalies užvirtimo, žaibo, žemės drebėjimo), vandens, vandalizmo, transporto priemonių atsitrenkimo, taip pat nuostolius sukeltus valdomų skraidančiųjų aparatų ar jų dalių, krovinių.“
Svarstantys, ar verta įsirengti įkrovimo stotelę, visada domisi, ar užteks namui priskirto elektros galingumo. „Žmonės perka saugumo jausmą didindami galią. Bijodami, kad turimo galingumo, pavyzdžiui, 10kW (kilovatų) neužteks, kreipiasi į elektros tinklus dėl elektros galingumo padvigubinimo. Tačiau praktiškai įvertinus, įkrovimas vyksta naktį, kai didžioji elektros galia laisva, o įkrovimo stotelėse galima parinkti dinaminį galios valdymą, kad prioritetinė galia atitektų namo reikmėms, o kas lieka – elektromobiliui“, – komentuoja P. Gūžys.
P. Gūžys atkreipia dėmesį, kad ESO planuoja gyventojams įvesti galios dedamąją t.y. mėnesinį fiksuotą mokestį už kiekvieną išpirktą kilovatą. Tai reiškia, kad kuo daugiau bus turima kilovatų, tuo daugiau fiksuotų išlaidų bus patiriama. Tokiu atveju dinaminis galios valdymas tampa finansiškai patrauklesnis sprendimas.
Pasak eksperto, dažnai elektromobilių savininkams kyla klausimas, kokioje vietoje galima įrengti stotelę? Dažniausiai daugumos gamintojų įrangą galima montuoti tiek viduje, tiek lauke. Joks specialus stogelis nėra būtinas stotelei ir įtakos jos veiksmingumui nedaro.
Įkrovimo stotelės prie daugiabučių
Gyvenantys daugiabučiuose, kurių kiemuose nėra įkrovos stotelių, dažniausiai numoja ranka ir tiesiog laukia, kada ateis laikas, kai tokia stotelė bus įrengta. Tačiau P. Gūžys, aiškina, kad kai kiemas bendras, stotelė gali būti įrengta bendram gyventojų naudojimui, kai kiekvienas gyventojas atsiskaito su stotelių tinklo operatoriumi už suteiktas paslaugas. Tais atvejais, kai žmonės turi privačią parkavimo vietą požeminėje arba kiemo aikštelėje, gali įsirengti savo privačią įkrovimo stotelę. Būdingi atvejai, kai šalia automobilius statantys kaimynai įsirengia vieną bendrą stotelę, tačiau kartais tai lemia ir nesutarimus, kaip sudaryti grafiką, kuriam krauti elektromobilį, jeigu abu iš darbo grįžta vakare, kaip dalintis išnaudotos elektros sąnaudas ir pan.
Pasak A. Kikučio, tokiais atvejais, kai įrengiama asmeninė įkrovimo stotelė daugiabučio kieme, jai taikoma draudimo apsauga kartu su elektromobilio draudimu. Nesvarbu ar stotelė pastatyta prie individualaus gyvenamojo namo, ar prie daugiabučio, jai taikomos vienodos nuostolių atlyginimo sąlygos, o draudimo apsauga galiotų visais netikėtais atvejais.
Jeigu elektromobilio savininkas nori įsirengti stotelę senos statybos daugiabučio kieme, kuriame nėra individualių parkavimo vietų, patogiausia kreiptis dėl pusiau viešai (to namo gyventojams) naudojamos stotelės įrengimo. „Jeigu sklypas (kiemas) yra suformuotas ir juo rūpinasi bendrija, tai bendrija gali priimti sprendimą įrengti bendras įkrovimo stoteles. Privačias stoteles galima įsirengti, jeigu bendrija yra išskirsčiusi sklypą į konkrečias parkingo vietas, kurios priskirtos konkrečiam gyventojui. Stotelių įrengimas senos statybos daugiabučių namų kiemuose vis dar žengia pirmuosius žingsnius, tačiau svarbu informuoti, kad žmonės žinotų, jog apskritai įrengti stoteles net ir prie daugiabučių yra įmanoma“, – akcentuoja P. Gūžys.