Istorija: ko vertas Baltarusijos monstras „BelAZ“

1949 m. Borisą Šapošniką, talentingą konstruktorių iš Maskvos automobilių gamyklos ZIS (nuo 1956 m. – ZIL), perkėlė į Minską. Ten jis sukūrė ir paleido į serijinę gamybą pirmąjį SSSR karjerinį sunkvežimį – MAZ 525. 1954 m. jis pradėjo vadovauti specialiam konstruktorių biurui, kuriančiam dvigubos paskirties transportą. Taip prasidėjo neįprastų modelių istorija.
Didžiausias pasaulyje sunkvežimis „BelAZ“
Didžiausias pasaulyje sunkvežimis „BelAZ“ / „Reuters“/„Scanpix“ nuotr.

Krovininis troleibusas

Tik prasidėjus serijinei milžiniško MAZ 525, galinčio pervežti 25 tonų krovinį ir turinčio 300 AG dyzelinį variklį gamybai, minskiečiai ėmėsi kurti jo modifikacijas. Įdomiausia iš jų tapo versija MAZ 525 HTTU – krovininis troleibusas. Ties jo sukūrimo dirbo iškart kelios organizacijos. Didžiulis savivartis judėjo kaip troleibusas – „ragais“ braukdamas per laidus. Jame buvo sumontuoti du DK 202 elektromotorai, kurių bendra galia siekė 234 AG, rašo trucker.lt.

Krovininis troleibusas MAZ 525 HTTU
Krovininis troleibusas MAZ 525 HTTU

Automobilis gavo ir naujus, tiems laikams, sprendimus – elektrinį hidraulinį vairo stiprintuvą ir analoginę kėbulo išvertimo pavarą. Nors tokio transporto eksploatacija būtų buvusi pigesnė negu dyzelinių analogų, konstrukcija buvo sudėtinga ir labi brangi, nes reikėjo nutiesti laidus ir ten, kur jų niekada nėra buvę.

Kaip gimė BelAZ

Visgi idėja nemirė. Po dešimtmečio, 1964 m., buvo sukurtas eksperimentinis BelAZ-E524-E724. 65 t galintis pervežti sunkvežimis turėjo dirbti šachtose, todėl gavo trumpus „ragus“. Po pirmojo prototipo, 1968 m. buvo sukurti dar du. Deja, tuo viskas ir baigėsi. Dėmesys buvo sukoncentruotas į vidaus degimo variklius ir elektrines transmisijas turinčius sunkvežimius.

Tiesa, iš pradžių į 27 tonų keliamosios galios BelaAZ 540 ir 40 t. BelAZ 548 montavo hidromechaninę transmisiją. Siekdami padidinti keliamąją galią, konstruktoriai sukūrė ir autotraukinį BelAZ 548V -5272.

Puspriekabėje buvo galima pervežti 65 t krovinį, tačiau automobiliui reikėjo galingesnio variklio. Standartinė versija turėjo 500 AG variklį, 548V gavo 525 AG agregatą. Tokių automobilių pagaminta buvo nedaug, tačiau autotraukinio idėja buvo pritaikyta ir vėlesnėms BelAZ versijoms – 549 ir 549V-5275, galinčioms pervežti 120 t krovinius ir turinčioms sraigtasparniuose naudojamą turbininį TV-2-117 1 200 AG variklį.

Didėjo ir „įprastų“ automobilių keliamoji galia. 1990 m. baltarusiai kartu su japonais sukūrė BelAZ-7550, galintį gabenti 250 t krovinius. Serijinis BelAZ -75501 perveždavo iki 280 t krovinį, bendras jo svoris siekė 480 t.

Automobilis turėjo sujungtą rėmą, sudvejintus priekinius ir galinius ratus. V12 tipo 165,6 l variklis išspausdavo 3 150 AG. Pirmą kartą sunkvežimis gavo galinio vaizdo kameras, buvo sumontuoti elektroniniai svorio davikliai.

Šio automobilio „palikuonis“ pasirodė tik 2013 m. Tai – modelis BelAZ-75710, galintis pervežti 450 t krovinį ir… patekęs į Gineso rekordų knygą, nes 2014 m. poligone gabeno 503,5 t krovinį. Automobilis turi vokiečių gamybos 2 330 AG variklį, dviejuose degalų bakuose telpa po 2 880 l degalų.

Pranešti klaidą

Sėkmingai išsiųsta

Dėkojame už praneštą klaidą
Reklama
Išmanesnis apšvietimas namuose su JUNG DALI-2
Reklama
„Assorti“ asortimento vadovė G.Azguridienė: ieškantiems, kuo nustebinti Kalėdoms, turime ir dovanų, ir idėjų
Reklama
Išskirtinės „Lidl“ ir „Maisto banko“ kalėdinės akcijos metu buvo paaukota produktų už daugiau nei 75 tūkst. eurų
Akiratyje – žiniasklaida: tradicinės žiniasklaidos ateitis