„World Press Photo“ paroda. Apsilankykite
Bilietai

Istorinė technika „Auto Bazar 2019“ – nuo šimtamečių modelių iki jaunystės prisiminimų

„Kai pamatau pro šalį pravažiuojantį „Alfa Romeo“, aš pakeliu skrybėlę (angl. When I see an Alfa Romeo go by, I tip my hat)“, – gerai žinoma frazė, kurią pasakė įtakingas XX amžiaus automobilių kūrėjas Henry Fordas. Ji tinka apibūdinti šiandienos aktualijas – tereikia pakeisti porą detalių. „Alfa Romeo“ vietoje gali būti bet koks istorinis automobilis, o galvos apdangalo pakėlimas reikštų susižavėjimo kupimą žvilgsnį ir išsitrauktą išmanųjį telefoną.
Gaz
Gaz / Partnerio nuotr.
Temos: 2 „Litexpo“ Mugė

Nemažai tokių progų turės „Auto Bazar 2019“ lankytojai. Jau artėjantį savaitgalį, gegužės 10–11 dienomis Lietuvos parodų ir kongresų centre „Litexpo“ vyksiančiame automobilių kultūros renginyje bus daug naujų, sportinių, tiuninguotų ir istorinių automobilių bei motociklų. Skirtumas vienas – tie automobiliai niekur nenuvažiuos, tad juos bus galima įdėmiai apžiūrėti. O šeštadienį istorinių modelių savininkų laukia dar ir varžytuvės – „Best Classic LT“ rinkimuose bus apdovanoti patys originaliausi automobiliai.

„Automobiliai pastaraisiais dešimtmečiais drastiškai pasikeitė. Visiškai kitoks ne tik jų dizainas, bet ir technologijos, prieinamumas: dar neseniai automobilis buvo ne kiekvienam įkandama prabangos prekė, o šiandien naudotą modelį nusipirkti gali bet kas – tai tapo gyvenimo dalimi. Keitėsi ir jų kūrėjų požiūris į išskirtinumą, ilgaamžiškumą, kurį puikiai atspindi skirtingais laikotarpiais pagaminti automobiliai“, – pasakoja vienas iš renginio „Auto Bazar 2019“ organizatorių Valdas Valiukevičius, pats garaže turintis keturiasdešimtmetį perkopusį „Datsun 280Z“ modelį.

Dominavo Europos ir JAV gamintojai

Automobilių istorijoje ilgą laiką lyderių pozicijas užėmė Europos ir JAV gamintojai, o Japonijos bei Pietų Korėjos į platesnius vandenis išplaukė palyginti neseniai – tik praėjusio amžiaus pabaigoje automobiliai iš Tolimųjų Rytų išpopuliarėjo Europoje, o iki tol jie buvo populiariausi savo gimtosiose rinkose. Panaši situacija šiandien yra Kinijoje – šioje šalyje daugybė vietos gamintojų, tačiau į konkurencingą Europą eiti jie neskuba.

Iki Antrojo pasaulinio karo automobiliai buvo prieinami tik pasiturintiems žmonėms – tiek JAV, tiek Europa gamino prabangius modelius su didelio darbinio tūrio galingais varikliais. Vienas puikių pavyzdžių – „Dodge Six Brothers 4 doors sedan“, kurį puikiai atrestauruotą bus galima išvysti „Auto Bazar 2019“ renginyje.

Partnerio nuotr./Dodge Six Brothers 4 doors sedan
Partnerio nuotr./Dodge Six Brothers 4 doors sedan

Didžiausia XX amžiaus pasaulio tragedija apvertė aukštyn kojomis daugybę sričių – Europos automobilių gamyklos buvo priverstos gaminti tankus ir kitas karo mašinas, JAV panašių transformacijų irgi netrūko. O tai turėjo didelę įtaką transporto raidai ir tobulėjimui – bene dešimtmetį ši sritis buvo įjungusi neutralią pavarą.

Automobiliai masėms

Pokario metais Europa negalėjo pasigirti ekonominiu pajėgumu. Motociklus jau galėjo įpirkti daugelis, tačiau tai nebuvo itin praktiškas transportas, mat su šeima nelabai kur nuvažiuosi, o ir didesnių daiktų nepersiveši. Galų gale, jų negali naudoti ištisus metus. Todėl iniciatyvos ėmėsi keli gamintojai, sukūrę automobilius masėms – šiandien keturi modeliai, išpopuliarėję šeštame–septintame praėjusio amžiaus dešimtmečiuose, vadinami pagrindiniais ir nulėmusiais visą Europos automobilizmo raidą: tai „Citroen 2CV“, „Fiat 500“, MINI bei „Volkswagen Beetle“.

Partnerio nuotr./Volkswagen Beetle
Partnerio nuotr./Volkswagen Beetle

Tai – populiarūs modeliai, kuriuos galima pamatyti gatvėse ir šiandien. Tiesa, restauruotus ir naudojamus tik išskirtinėmis progomis, o viena iš tokių yra renginys „Auto Bazar 2019“.

Kai europiečiams rūpėjo ekonomija ir senojo žemyno gyventojai pamėgo 4 metrų nesiekiančius hečbekus, į kuriuos gali susigrūsti keturių asmenų šeima, amerikiečiai kūrė 6 metrų ilgio dvejas duris turinčius kupė modelius su 7 litrų darbinio tūrio varikliais. Tokių modelių aukso amžius truko mažiau nei porą dešimtmečių – iki didžiosios naftos krizės, po kurios aštuntajame dešimtmetyje net ir JAV gyventojai suprato, kad Europoje ar Japonijoje pagaminti nedidelio darbinio tūrio variklį turintys lengvi bei ekonomiški automobiliai gali būti ne ką mažiau smagūs už dideles amerikietiškas baržas.

Europoje gyvenimas taip pat palengva įsibėgėjo ir aštuntajame–devintajame dešimtmečiuose vis daugiau žmonių galėjo įsigyti automobilius ne tik šeimų kelionėms, bet ir laisvalaikiui – kaip „Volvo P1800S“ ar „Datsun“ Z serijos modelius. Būtent tokie – senesni nei 30 metų – automobiliai bus išrikiuoti „Auto Bazar 2019“ klasikinių automobilių ekspozicijoje.

Partnerio nuotr./Volvo P1800S
Partnerio nuotr./Volvo P1800S

Rinkimuose – patyrusi komisija

Istorinėje technikoje pasiklysti nesunku, tad „Auto Bazar 2019“ lankytojams atskirti pačius geriausius modelius leis „Best Classic LT“ rinkimai.

Rinkimų komisiją sudarys patyrę automobilių ekspertai: vieną didžiausių istorinės technikos kolekciją Lietuvoje turintis Alfredas Eitutis, a. a. Sauliaus Karoso automobilių restauravimo dirbtuvių vadovas Arvydas Šapoka, „Auto Bazar 2019“ organizatorius Valdas Valiukevičius, istorinių automobilių ralių organizatorius Valdas Juozas Vilūnas ir žurnalo „Auto Bild Lietuva“ redaktorius Vitoldas Milius. Tie patys žmonės „Best Classic LT“ teisėjais dirbs antrus metus iš eilės.

Pasirinkti komisija turės iš ko – „Auto Bazar 2019“ aplankys trys devintajame dešimtmetyje pagaminti „Alfa Romeo“ modeliai (75, S3 QV ir S3), klasikinis „Jeep Wrangler“, amerikietiškos galios ir „size matters“ (liet. dydis yra svarbu) frazės įrodymai „Dodge RAM 350“ bei „Chevrolet CUCV“. Renginio lankytojai galės susipažinti su skirtingų valstybių gamintojų suvokimu apie prabangą – pavyzdžiui, palyginti 1985 m. pagamintą vokišką BMW 635 CSI ir 1986 m. nuo konvejerio nuriedėjusį „Mazda 929 Coupe“.

Partnerio nuotr./BMW 635 CSI
Partnerio nuotr./BMW 635 CSI

Šeštadienį 12 val. renginyje vyks susitikimas su A. Šapoka ir A. Eitučiu – jie pasakos apie savo patirtį renkantis istorinius automobilius, jų vertę, restauravimo kainas ir daugybę kitų aspektų.

Apie „Auto Bazar 2019“

„Auto Bazar 2019“ – vienas didžiausių automobilių kultūros renginių Lietuvoje, skirtas transporto verslo atstovams, automobilistams ir visiems transporto priemonių mėgėjams bei entuziastams. Lankytojai galės vienoje vietoje apžiūrėti daugybę naujų automobilių, motociklų, juos išbandyti bei pasikalbėti su pardavėjais, įvertinti įvairias transporto paslaugas, įsigyti reikiamų transporto priemonių detalių. Taip pat jie bus kviečiami pasigrožėti istorine, sportine, modifikuota technika, apžiūrėti ir išbandyti kemperius, keturračius, dviračius, paspirtukus, triračius bei kitas riedančias transporto priemones, dalyvauti smagiose rungtyse ir mėgautis aktyviu savaitgaliu su visa šeima. „Auto Bazar 2019“ – antrus metus organizuojamas renginys, kuris šiemet Lietuvos parodų ir kongresų centre „Litexpo“ vyks gegužės 10–11 dienomis.

Pranešti klaidą

Sėkmingai išsiųsta

Dėkojame už praneštą klaidą
Reklama
Testas.14 klausimų apie Kauną – ar pavyks teisingai atsakyti bent į dešimt?
Reklama
Beveik trečdalis kauniečių planuoja įsigyti būstą: kas svarbiausia renkantis namus?
Reklama
Kelionių ekspertė atskleidė, kodėl šeimoms verta rinktis slidinėjimą kalnuose: priežasčių labai daug
Reklama
Įspūdžiais dalinasi „Teleloto“ Aukso puodo laimėtojai: atsiriekti milijono dalį dar spėsite ir jūs