Jei per šalčius nepavyksta užvesti mašinos, kaltas akumuliatorius ar jūs pats?

Artėja šaltasis metų laikas. Populiariausi vairuotojų klausimai paspaudus šaltukui – o kaip, bičiuli, tavo akumuliatorius, kada paskutinį kartą keitei, kiek mokėjai? Spustelėjus didesniems šalčiams nemažai vairuotojų vargsta bandydami užvesti automobilius. Tokiais atvejais tenka keikti savo akumuliatorius ir ieškoti geraširdžių kaimynų, turinčių užvedimo laidus. Tačiau specialistai sako, kad kaltinti reikėtų ne akumuliatorių, o save.
Viena populiariausių priemonių žiemą greitai įkrauti akumuliatorių – „krokodilai“, tačiau specialistai perspėja, kad toks jungimas gali pakenkti automobilio elektros sistemai.
Akumuliatorius / Juliaus Kalinsko / 15min nuotr.

„70 proc. vairuotojų žino, kad yra akumuliatorius, o ką toliau su juo daryti, niekas nežino“, – tvirtina automobilių serviso direktorius Vytenis Skardžius.

„Akumuliatoriuje, esant 18 laipsnių šalčio, sulėtėja cheminės reakcijos ir jis duoda tik apie pusę savo galios. Prasideda problemos: užvedimas su laidais, vilkimas ir panašiai. Todėl reikia laiku pasirūpinti. Mes rekomenduojame tai daryti nuo spalio mėnesio, kad būtų ramu, kad pirmi šalčiai nesukeltų nemalonumų“, – teigia akumuliatorių parduotuvės vadovas Saulius Stulgys.

70 proc. vairuotojų žino, kad yra akumuliatorius, o ką toliau su juo daryti, niekas nežino, – tvirtina automobilių serviso direktorius Vytenis Skardžius.

Problemų pavyktų išvengti, jei kiekvienas vairuotojas tinkamai prižiūrėtų akumuliatorių. Tuomet akumuliatoriaus naudojimo laikas galėtų pailgėti beveik du kartus. Kartais serviso darbuotojai netenka amo sužinoję, kad dar veikiančiam akumuliatoriui – 10 ar 12 metų.

„Yra tekę matyti ir 12 metų akumuliatorių, kurio būklė – dar darbinga, bet tai ypatingai reti atvejai. Paprastai – 5–6 metai. Aišku, naujų automobilių, pirktų iš salonų, akumuliatoriai tarnauja ilgiau. [...] Seniausias automobilis, kuriam esame pardavę akumuliatorių, yra 1927 metų su mediniais ratais. Jo savininkas sakė, kad dar retkarčiais išvažiuoja“, – pasakoja S. Stulgys.

Kaip prižiūrėti akumuliatorių, kad jis veiktų ne vienerius metus? Kokius namų darbus turėtų paruošti kiekvienas vairuotojas prieš pirmuosius šalčius?

„Pagrindinės taisyklės: kad akumuliatorius būtų pakraunamas, kad būtų tinkama pakrovimo įtampa – nuo 14 V iki 14,5 V, kad akumuliatorius nestovėtų ilgą laiką iškrautas, kad būtų tinkamai pritvirtintas automobilyje, kad tinkamai būtų prie akumuliatoriaus pritvirtinti laidai“, – vardina VGTU Automobilių transporto katedros docentas Alfredas Rimkus.

Norint atitolinti akumuliatoriaus keitimo laiką, svarbiausia nelaikyti jo iškrauto. Jei pamiršote išjungti automobilio žibintus, radijo imtuvą ar kitus elektros energiją eikvojančius prietaisus, nepamirškite akumuliatoriaus vėl įkrauti.

A. Rimkus pasidalijo keliais būdais, kaip patikrinti, ar akumuliatorius visiškai įkrautas. Tiesa, patikrinimui reikalingi specialūs prietaisai.

„Mes turime akumuliatoriaus testerį, kuris leidžia pamatuoti tiek akumuliatoriaus įtampą, tiek pakrovimo įtampą. Taip pat pamatuosime starterinę srovę, – kalba A. Rimkus, tikrindamas vieno automobilio akumuliatoriaus įkrovimą. – Jis pakrautas visiškai. O starterinė srovė – 372 amperai, nors turėtų būti 510 amperų. Stipriai mažesnė [nei reikia]. To pasekmės – starteris paleidimo metu ir visa maitinimo sistema gauna mažiau energijos ir, esant šaltam orui, ypač jei tai dyzelinis variklis, gali pritrūkti galios – variklis bus sukamas per mažu greičiu ir gali neužsivesti“, – atkreipia dėmesį A. Rimkus.

Rūgštinio tipo akumuliatoriaus ilgaamžiškumas priklauso nuo jo įkrovimo lygio. Dėl to šie akumuliatoriai turi būti visiškai įkrauti. Įsitikinti, ar akumuliatorius įkrautas, galima patikrinus ir elektrolito tankį.

„Pakrauto akumuliatoriaus elektrolito tankis turėtų būti 1,28 kg/l. Sumažėjus tankiui, sumažėja ir starterinė srovė, ir [akumuliatoriaus] talpa, kitaip sakant, akumuliatoriaus galia jau yra sumažėjusi“, – teigia VGTU Automobilių transporto katedros docentas A. Rimkus.

Sužinojus, kad akumuliatoriaus elektrolito tankis mažesnis, patariama jį papildomai įkrauti. Tokį akumuliatorių A. Rimkus pataria išimti iš automobilio ir įkrauti silpnesne srove. Tačiau ne visus akumuliatorius galima taip patikrinti, nes kai kurių kamščiai yra uždengti. „Tokiu atveju reikia atlikti įtampos ir starterinės srovės tikrinimą“, – pataria A. Rimkus.

Specialistai pataria akumuliatorių įkrauti mažiausiai du kartus per metus. Tuomet pats paprasčiausias akumuliatorius gali veikti ne trejus, o mažiausiai penkerius metus.

„Tam reikia skirti laiko. Žmonės dirbtuvėse paprašo, kad pakrautų, ir palieka per naktį ar dieną, kiti į garažus neša, dar kiti – į namus, į rūsį“, – sako autocentro direktorius V. Skardžius.

Akumuliatorių tarnavimo laikas priklauso ir nuo švaros. Labiausiai reikėtų atkreipti dėmesį į akumuliatoriaus kontaktus. Jeigu jie purvini ar aprūdiję, nepatingėkite nuvalyti jų šepetėliu.

Specialistai sako, kad naujų automobilių akumuliatorius greitai iškrauna gausi elektros įranga: galinga garso aparatūra, papildomi žibintai, įvairios apsaugos sistemos. Kai kuriuose automobiliuose, net neužvedus variklio, naudojama elektros energija.

„Jeigu senesniame automobilyje paprastesnis akumuliatorius gali tarnauti ilgus metus, tai mašinoje, kur labai daug elektronikos, tas akumuliatorius nuolat išsikrauna ir neatlieka savo funkcijų. Tuomet reikia naujesnės kartos [akumuliatoriaus]“, – teigia akumuliatorių parduotuvės vadovas S. Stulgys.

Akumuliatorių iškrauna ir trumpos kelionės. Užvedus variklį rekomenduojama važiuoti mažiausiai 20 minučių. Jeigu nuolat važinėjate labai trumpais atstumais, akumuliatorius ilgainiui išsenka.

„Įjungtos šviesos, šildymas, lango apšildymas ir akumuliatorius nespėja pasikrauti, jei į darbą važiuojama 5–6 km. Akumuliatorius silpsta, vargsta, todėl rekomenduojama vieną kartą per sezoną jį įkrauti“, – kalba V. Skardžius.

Automobilių servisų darbuotojai pastebi, kad vairuotojai dažnai skundžiasi dėl to, jog akumuliatoriai trumpai veikia. Tačiau taip gali nutikti dėl netinkamo akumuliatoriaus pasirinkimo. Net ir galingiausias ar brangiausias akumuliatorius gali visiškai netikti jūsų automobiliui.

„Perka akumuliatorių neatsižvelgdami į tai, kokio reikia. Ateina ir prašo akumuliatoriaus – duokite man tokį. Paklausus, koks automobilis, sako: ai, nesvarbu, man čia į bet kokią mašiną. Nors kiekvienam automobiliui yra skirtas akumuliatorius ir pagal amperus, ir pagal startinį paleidimą“, – sako V. Skardžius.

Itin šaltomis dienomis sumažėja akumuliatoriaus imlumas įkrovimo srovei, dėlto jį sunkiau įkrauti. Norint, kad žiemą akumuliatorius nekeltų rimtų problemų, specialistai pataria naudoti tinkamus tepalus, deramai prižiūrėti elektroninę įrangą ir papildomai įkrauti seną akumuliatorių. Tiesa, spaudžiant 30 laipsnių šaltukui, patariama prisiminti seną būdą ir ne patį naujausią akumuliatorių neštis į šiltesnę patalpą.

„Keliai. Mašinos. Žmonės“ – pirmadieniais, 22.30 val., per LRT Televiziją. Laidos įrašus galite peržiūrėti LRT Mediatekoje.

Pranešti klaidą

Sėkmingai išsiųsta

Dėkojame už praneštą klaidą
Reklama
Pasisemti ilgaamžiškumo – į SPA VILNIUS
Akiratyje – žiniasklaida: ką veiks žurnalistai, kai tekstus rašys „Chat GPT“?
Reklama
Išmanesnis apšvietimas namuose su JUNG DALI-2
Reklama
„Assorti“ asortimento vadovė G.Azguridienė: ieškantiems, kuo nustebinti Kalėdoms, turime ir dovanų, ir idėjų