Tačiau nuo birželio 1 d. TA kainos dar nesikeis. Štai kodėl.
Gegužės pabaigoje LTSA parengė ir paskelbė privalomosios transporto priemonių techninės apžiūros (toliau – TA) maksimalių kainų nustatymo metodikos projektą ir kviečia visuomenę su juo susipažinti. Projektą rasite čia.
Projekte teigiama, kad TA procedūros kaina skaičiuojama atsižvelgiant į ekonomiškai pagrįstas privalomosios transporto priemonių techninės apžiūros įmonių tiesiogines ir netiesiogines sąnaudas. Leidžiama pelno marža 5 proc. procedūros kainos.
Tad kol kas didelių pokyčių nebus, nuo birželio 1 d. lieka galioti senos kainos. Akivaizdu, kad, LTSA patvirtinus naują tvarką, techninė apžiūra brangs.
Asociacijos „Transeksta“ atstovas ryšiams su visuomene Renaldas Gabartas primena, kad techninės apžiūros kainos nebuvo peržiūrėtos penkerius metus, nors per tą laiką TA atliekančių įmonių sąnaudos didėjo. Primename, 2014 m. įkainiai didėjo nuo 42 Lt iki 53 Lt (dyzelinių automobilių savininkams už išmetamųjų dujų dūmingumo patikrą teko primokėti dar 12 Lt). Šiuo metu TA kaina lengvajam automobiliui, varomam benzinu, siekia 14,45 Eur, dyzeliu – 18,20 Eur, varomam dujomis – 23,40 Eur.
TAIP PAT SKAITYKITE: Lietuvoje techninė apžiūra brangs: palyginkime su kitų ES šalių kainomis
Lems dviejų datų taisyklė
Kada mokestis už TA procedūrą galėtų keistis, patvirtinus maksimalios kainos nustatymo metodiką?
Tą lemia keli teisiniai niuansai. Kaip komentavo LTSA Komunikacijos ir tarptautinio bendradarbiavimo skyriaus vedėja Eglė Kučinskaitė, TA kainodaros projekte įsigaliojimo data dar nenurodyta, nes šiuo klausimu vyksta teisininkų diskusija.
Išsakytos pastabos, kad šiai metodikai privalu taikyti dviejų datų taisyklę. Pagal ją teisės aktai, keičiantys verslo sąlygas ar verslo priežiūros teisinį reguliavimą, turi įsigalioti tik du kartus per metus – gegužės 1 d. arba lapkričio 1 d. ir privalo būti priimti ne vėliau kaip prieš tris mėnesius iki jų įsigaliojimo, t.y., iki vasario 1 d. arba rugpjūčio 1 d.
Tad tikėtina, kad TA kaina padidės nuo lapkričio mėnesio.
Kaip bus nustatomos kainos
Skaitant TA maksimalių kainų nustatymo metodikos projektą peršasi mintis, kad kainos už šias paslaugas skirtingose įmonėse skirsis. Šią prielaidą patvirtino Lietuvos transporto saugos administracijos direktoriaus pavaduotojas Justas Rašomavičius.
„Mes įvertinsime visų įmonių ūkinės veiklos rodiklius ir pagal vidurkį nustatysime maksimalią leistiną TA kainą. Tai bus kainų lubos, tad pačios įmonės, norėdamos konkuruoti, būti patrauklesnės klientams, ir įvertinusios savo sąnaudas, galės taikyti ir mažesnes kainas“, – sakė J.Rašomavičius.
Kodėl, LTSA direktoriaus pavaduotojo numone, TA maksimalų mokestį sąžininga skaičiuoti ne pagal didžiausias išlaidas patiriančių įmonių duomenis, o imant vidurkį?
„Skaičiavimai pagal didžiausius kaštus iškreiptų rinką. Be to, mažesnių įmonių skaičius yra žymiai didesnis, taigi jų rodikliai bus svarūs, skaičiuojant vidurkį. Kita vertus, kainą juk lemia ir transporto priemonių srautas“, – sakė J.Rašomavičius.
LTSA atstovo teigimu, ši metodika nėra kažkuo labai nauja – panašiai skaičiuojamos ir energetinių išteklių kainos.
Kodėl nuo birželio 1 d. kainos dar nekeičiamos, o 10 dienų palikta viešai diskusijai?
„Norime, kad visuomenė matytų, kokiomis dedamosiomis ši kaina yra nustatoma. Nes dabar dažnai girdime, kad neva sprendimai priimami už akių. Taigi norime skaidrumo ir aiškumo. Jeigu kažkas galvoja, kad šiai metodikai kažko trūksta tegul pateikia pasiūlymus“, – paaiškino LTSA vadovas.
Kaina gali būt indeksuojama
Ateityje TA kaina, priklausomai nuo ekonominių veiksnių, kartą per kalendorinius metus gali keistis, primena J.Rašomavičius:
„Šia metodika nustatoma bazinė kaina. Tačiau ji gali būti indeksuojama keliais atvejais: kai šalies darbo užmokesčio vidurkio pokytis viršija 9 proc., 5 proc. ar daugiau didėja infliacija/defliacija arba keičiasi techniniai TA reikalavimai“.