Prenumeratoriai žino daugiau. Prenumerata vos nuo 1,00 Eur!
Išbandyti

Kai automobilis pradeda slysti, vairuotojai pamiršta svarbiausią dalyką

Sinoptikams prognozuojant atslenkančias šalnas ir tai, kad dalis Lietuvos gali pagaliau išvysti pirmąjį sniegą, Lietuvos žurnalistų autoklubas, organizuojantis jau 25-uosius Lietuvos metų automobilio rinkimus, išbandė naujausių modelių savybes ne kur kitur, o ekstremaliomis sąlygomis Vilniaus automechanikos ir verslo mokyklos (VAVM) autodrome, rašoma pranešime.
Hyundai Ioniq 5
Hyundai Ioniq 5 / V.Pilkausko nuotr.

Ir nors naujausi, tik šiemet rinkoje debiutavę, automobiliai apginkluoti visomis įmanomomis saugumo sistemomis, apauti absoliučiai naujomis „Continental“ žieminėmis padangomis, veiklos užvažiavus ant slidžių dangų, savo savybėmis primenančių ledą, netrūko nei „Lietuvos metų automobilio 2022“ rinkimų svečiams, nei ganėtinai patyrusiai dešimties automobilių rinkos žurnalistų ir ekspertų komisijai.

Visgi dėl vieno sutarė ir konkurso komisija, ir ekspertai, prižiūrėję bandymus: lavinti automobilio valdymo įgūdžius, atšviežinti juos kasmet turėtų ne tik „klevai“, neseniai sėdę prie vairo, bet ir patyrę vairuotojai. Ypač dėl to, kad sudėtingos oro sąlygos ir netikėtumai kelyje gali užklupti bet kada, tad vairuotojams būtina žinoti, kaip elgtis, kad kelyje išliktų saugūs bei apsaugotų kitus.

Priekis ar galas – ne pats svarbiausias dalykas

„Daugiau įtakos turi ne varantieji ratai, o vairuotojo veiksmai, nes automobilis pats sau dažniausiai slysti nepradeda, tai būna arba kito vairuotojo, arba to, kuris sėdi prie vairo, kaltė“, – įsitikinęs VAVM vairavimo instruktorius Rytis Rutkauskas.

Dėl šios priežasties, anot jo, skirstyti, kurie automobiliai yra lengviau suvaldomi, kurie – sudėtingiau. Tiesa, R. Rutkauskas mini, kad, pavyzdžiui, priekinius varančiuosius ratus turintys automobiliai lengviau atleidžia vairuotojo klaidas, tačiau mitas, kad, pavyzdžiui, visais ratais varomi automobiliai – patys tinkamiausi ir saugiausi važiuojant žiemą.

„Taip, tai tiesa, jeigu kalbame apie automobilio pravažumą, nes tikrai išvažiuosime iš užsnigto apledėjusio daugiabučio kiemo, pasistatysime automobilį ten, kur, pavyzdžiui, užpakaliniais ratais varomas automobilis neužvažiuos ir pravažiuosime ten, kur kiti negalės. Bet kalbant apie tokio automobilio valdymą, reikia pabrėžti, kad jis nei labai geras, nei paprastas. O jeigu toks automobilis pradėjo slysti, jis bus bene sudėtingiausiai suvaldomas. Suvaldyti jį tikrai galima, bet reikia ir daugiau įgūdžių, ir pastangų“, – tikino žinovas.

R. Rutkauskas akcentavo, kad keičiantis automobilio varomai ašiai, keičiasi ir būdai, kaip jis suvaldomas, tad nereta situacija, kai, pavyzdžiui, puikiai visus varančiuosius ratus turintį automobilį vairuojantis ir jaučiantis žmogus, atsisėdęs prie užpakaliniais ar priekiniais ratais valdomo automobilio vairo, šiam paslydus jo suvaldyti nebesugeba.

Svarbiausia nepamiršti vieno veiksmo

Dėl šios priežasties, akcentavo specialistas, vairuotojams būtina ieškoti galimybių ir vietų, kur jie galėtų patikrinti nuosavus automobilius ekstremaliomis sąlygomis ir išmokti juos suvaldyti.

„Tikrai susiduriame su vairuotojais, kurie įsivaizduoja, kad viską moka, o kai atvažiuoja pas mus į autodromą, nustemba, kad, pasirodo, dar yra ko mokytis, mat įsivaizdavo, kad automobilis pradėjęs slysti elgsis visiškai kitaip“, – šypsojosi ekspertas, pridūręs, kad vienos pamokos neužtenka, mat kilus grėsmingai situacijai, vairuotojas turi veikti intuityviai ir automatiškai, negalvodamas, ką po ko daryti.

Be to, pasakojo R. Rutkauskas, išbandyti automobilį įvairiomis sąlygomis vertėtų ne tik tada, kai įsigyjamas naujas, dar nepažintas, bet ir, pavyzdžiui, tada, kai senos padangos keičiamos naujomis, vasarinės – žieminėmis.

„Kiekvienos padangos keičia automobilio valdymo savybes, nes skiriasi protektoriaus raštai, gumos mišiniai. Nekalbu jau apie atvejus, kai keičiamas automobilis, mat sulig kiekvienu atsinaujinimu atsiranda vis daugiau elektroninių stabilumo, pagalbos sistemų, tad vairuotojas turi žinoti ir tai, kaip jos veikia, ir tai, kaip jomis teisingai pasinaudoti“, – nurodė ekspertas.

Universalių taisyklių, kaip reikėtų elgtis vairuojant vienokį ar kitokį automobilį ir staiga pradėjus slysti, anot jo, nėra. Dažnas mitas, kad reikėtų spausti akceleratorių, arba atvirkščiai – stabdį, bet, pasakojo R. Rutkauskas, pirmiausia reikėtų nepamiršti vairuoti.

„Pirmiausia reikia nenustoti vairuoti automobilio, stengtis jį suvaldyti, o tik tada imtis kito veiksmo, dažniausiai – stabdymo. Kalbėti apie akceleratoriaus spaudimą gatvėje apskritai nesaugu“, – komentavo žinovas.

Pirmiausia – tvarkingas automobilis

Andrius Žiukelis, draudimo bendrovės BTA ekspertizių skyriaus vadovas, pasakodamas apie tai, kaip reikėtų saugiai važiuoti besikeičiant oro sąlygoms, akcentavo ir tai, kad pradėti reikėtų nuo tvarkingo automobilio.

„Reikia techniškai tvarkingos transporto priemonės su tinkamomis, žieminėmis, padangomis, kurios turi būti nenudėvėtos. O vairuotojas turėtų būti pasiruošęs bet kokiems oro sąlygų pasikeitimams, nes važinėti žiemą visiškai kas kita nei vasarą: čia išvažiavus iš ryto ir grįžtant popiet eismo sąlygos gali skirtis kardinaliai“, – kalbėjo jis.

Oro sąlygoms, kelio dangos būklei besikeičiant vairuoti reikėtų atsargiau, turėti galvoje, kad stabdymo kelias gali būti gerokai ilgesnis, valdymas – sudėtingesnis, pabrėžė ekspertas, neslėpdamas, kad draudimo bendrovės besikeičiančius orus pajunta labai paprastai – draudiminių įvykių pagausėjimu.

„Būna ramesni laikotarpiai, o būna pikai. Ir pikas įprastai būna tada, kai prasideda pirmosios šalnos, iškrenta pirmas sniegas. Būna atvejų, kai eismo įvykių skaičius išauga kartais lyginant su įprastais rodikliais“, – kalbėjo jis.

Anot jo, jeigu iškristų pirmasis sniegas, svarbiausia būtų važiuoti atsargiai, laikantis ne leistino, o saugaus greičio, o esant galimybei – pasitikrinti saugiose vietose ar specializuotuose autodromuose, kaip automobilis elgiasi, kai pradeda slysti, kaip jį suvaldyti.

Nugalėtojai – lapkričio pabaigoje

25-ąjį kartą organizuojamų „Lietuvos metų automobilio“ rinkimų finalas numatytas lapkričio 27-ąją dieną, Vilniuje. Finale paaiškės, kuris iš paskelbtų septynių geriausių automobilių pelnys garbingą titulą, o taip pat paaiškės ir tokių nominacijų, kaip „Tautos automobilis 2022“, „Metų miesto visureigis“ ir kitų nugalėtojai.

Septyni finalininkai, pretenduojantys į geriausio metų automobilio vardą, yra šie: „Audi e-tron GT“, „Ford Mustang Mach-E“, „Hyundai IONIQ 5“, „Hyundai Tucson“, „Mercedes-Benz C klasė“, „Nissan Qashqai“, „Škoda Enyaq iV“.

Pranešti klaidą

Sėkmingai išsiųsta

Dėkojame už praneštą klaidą
Reklama
Netikėtai didelis gyventojų susidomėjimas naujomis, efektyviomis šildymo priemonėmis ir dotacijomis
Reklama
85 proc. gėdijasi nešioti klausos aparatus: sprendimai, kaip įveikti šią stigmą
Reklama
Trys „Spiečiai“ – trys regioninių verslų sėkmės istorijos: verslo plėtrą paskatino bendradarbystės centro programos
Reklama
Beveik trečdalis kauniečių planuoja įsigyti būstą: kas svarbiausia renkantis namus?