Kaip gimsta šiuolaikinių elektromobilių dizainas ir kas yra MAYA principas?

Ar esate kada save prigavę galvojant, kad ką tik išvystas naujas elektromobilis yra... savotiškai keistas? Neįprastai atrodantis? Taip yra dėl automobilių dizainerių naudojamo MAYA (angl. Most Advanced Yet Acceptable) principo, kuriuo ieškoma aukso viduriuko tarp progresyvumo ir mums, vartotojams, vis dar įprastų transporto priemonių išvaizdos detalių.
Koncepcinis Citroen 19  19
Koncepcinis Citroen 19 19 / Gamintojo nuotr.

Kad tai nėra lengvas iššūkis, liudija dizaino biuruose skirtinguose viso pasaulio kampeliuose praleidžiami tūkstančiai ilgų valandų, kol drąsios idėjos eskizuose transformuojasi į gatvėse pamatomus laukiamus modelius. Be to, svarbų pėdsaką net ir moderniausiuose automobiliuose palieka tiek futuristinės vizijos, tiek ir ilgametės dizaino mokyklos tradicijos.

Anot specialistų, tokį dviejų pasaulių derinį itin dažnai galima išvysti Prancūzijos dizaino mokyklos atstovų kūriniuose. Automobilių dizaineris Lukas Medeišis sako, kad prancūzų specialistai šioje industrijoje dažnai išsiskiria savo puikiais eskizavimo sugebėjimais ir netradicinėmis idėjomis – savybėmis, puikiai tinkančiomis naujovių vedliams į automobilių rinką.

Gamintojo nuotr./Lukas Medeišis (Brian Black nuotrauka)
Gamintojo nuotr./Lukas Medeišis (Brian Black nuotrauka)

Šį derinį galima iliustruoti visiškai nauju, ką tik Lietuvoje pasirodžiusio kompaktinio elektromobilio „Citroën ë-C4“ pavyzdžiu, kurio ištakos, anot L. Medeišio, glūdi net mokslinėje fantastikoje.

Gamintojo nuotr./Citroen e-C4
Gamintojo nuotr./Citroen e-C4

Atsidavę specialistai

Lietuvis pasakoja, kad Prancūzijoje dizaino specialybę paprastai renkasi tik itin jai atsidavę specialistai. Skirtingai nei įprasta kitose šalyse, pasirinkę automobilių dizainą prancūzai turi pasiryžti penkerių metų studijoms, kad įgytų diplomą, suteikiantį galimybę dirbti šioje industrijoje.

„Trejų metų bakalauro laipsnio studijų, dažnai pakankamų norint įsidarbinti daugelyje dizaino studijų, Prancūzijoje nėra. Tad tiek dedikacija, tiek finansiškai jie turi būti rimtai apsisprendę dėl tokio karjeros pasirinkimo, ypač kai vieneri studijų metai kainuoja 8 000-10 000 eurų, o diplomas dar negarantuoja darbo pozicijos šioje ypač konkurencingoje srityje“, – atskleidžia L. Medeišis.

Dirbusio ne vieno žinomo automobilių gamintojo biuruose, o dabar Kinijos ir Švedijos bendros įmonės „Lynk&Co“ automobilių eksterjerą kuriančio specialisto teigimu, Prancūzijos dizaino mokykla ypatinga tuo, kad jos atstovai visada sugebėjo žengti toliau ir pasiūlyti unikalių sprendimų. Anot L. Medeišio, tokie konceptai, kaip „Citroën Ami One“, „Peugeot Onyx“ ar „Renault Ez Ultimo“ yra tik keli sėkmingi to pavyzdžiai.

„Mane visada žavėjo prancūzų sukurti koncepciniai automobiliai. Proporcijos ir įdomios detalės yra būtinos, bet prancūzai greta savo vizitinės kortelės – proporcijų ir įdomių detalių – sugeba sukurti ateities transporto viziją, kuri išreikšta tiek įspūdingomis formomis, tiek stipria idėja, verčiančia svajoti apie ateitį“, – teigia dizaineris.

Dalelė ateities technologijos

L.Medeišis pasakoja, kad elektromobilių dizaino sprendimai gimsta siekiant atspindėti alternatyvią technologiją ir tuo pačiu pritraukti naujas klientų grupes. Anot specialisto, elektromobiliai yra mechaniškai mažiau sudėtingi už degalais varomus automobilius, todėl šis paprastumas bandomas perteikti į minimalistinį išorės ir interjero dizainą.

„Stilistika turi atspindėti progresyvų produktą ir sukurti įspūdį, kad su automobiliu įsigyji dalelę ateities technologijos. Dėl šios priežasties, pradedant kurti elektromobilius įkvėpimo ieškome elektra varomuose produktuose – nuo asmeninės elektronikos iki mokslinės fantastikos robotų. Šis produktas tikslingai savo koncepcija ir dizainu taikosi pasiekti naujus vartotojus, net ir tuos kurie nesidomi automobiliais“, – subtilybes komentuoja dizaineris.

Jo teigimu, tokiu principu sukurtas ir jau minėtas „ë-C4“, kuriam idėjų semtasi žvalgantis po vizualiuosius mokslinės fantastikos klodus.

„Kalbant apie „ë-C4“, jame galima įžvelgti labai unikalaus „Citroën 19 19“ koncepcinio automobilio detalių ir idėjų. Šis konceptas yra mokslinės fantastikos ir technologijų junginys, tai lyg gamintojo manifestas, kuriant ateities elektromobilių kartą. Nenuostabu, kad dalis šių detalių, ypač priekiniuose ir galiniuose žibintuose, yra „pasiskolinti“ būtent iš koncepcinio automobilio“, – sako L. Medeišis.

MAYA principas

Žinoma, kaip ir įprasta, gamybai skirti automobiliai yra visada gerokai supaprastinti koncepcinių automobilių variantai, o vienas pagrindinių iššūkių elektromobilių dizaine yra „veidas“.

Dėl baterijų išdėstymo automobilio grindyse, aušinimas reikalingas tik apatinėje buferio srityje, panaikinant didelio radiatoriaus būtinybę. L. Medeišis pasakoja, kad tai suteikia galimybę sukurti unikalų stilių elektromobiliams, bet tuo pačiu tai yra labai sudėtingas uždavinys.

„Automobilių dizaine „veidas“ yra itin svarbi charakterio dalis, tad tradicinių radiatoriaus grotelių panaikinimas dažnai tampa tiesiog nepriimtinu sprendimu, ypač ir dėl to, kad daugelis kompanijų savo dizaino DNR yra susieję su šia detale“, – atskleidžia specialistas.

Jis pažymi, kad dėl šios priežasties kurdami naujus automobilius jų dizaineriai dažnai naudoja MAYA principą – maksimaliai pažangios ir tuo pačiu visiškai priimtinos išvaizdos balansą.

„Tai reiškia, kad siekiame sukurti kuo progresyvesnį dizainą, bet tuo pačiu integruojame laiko patvirtintas ir klientams priimtinas idėjas, po truputį juos pratiname prie drąsesnių sprendimų“, – dizaino virtuvės ypatybes paaiškina L.Medeišis.

Pranešti klaidą

Sėkmingai išsiųsta

Dėkojame už praneštą klaidą
Reklama
Pasisemti ilgaamžiškumo – į SPA VILNIUS
Akiratyje – žiniasklaida: ką veiks žurnalistai, kai tekstus rašys „Chat GPT“?
Reklama
Išmanesnis apšvietimas namuose su JUNG DALI-2
Reklama
„Assorti“ asortimento vadovė G.Azguridienė: ieškantiems, kuo nustebinti Kalėdoms, turime ir dovanų, ir idėjų