Vietos trys, automobilių – daugiau
Iš „Volkswagen“ stovyklos į „Lietuvos metų automobilio 2025“ bandymų poligoną atkeliavo visiškai nauji „Passat“, „Tiguan“ ir ID.7 modeliai, bendrovė „Škoda“ pristatė šiems techniškai giminingus „Superb“ ir „Kodiaq“, nustebino ir tikra sėkmės istorija tapusi „Cupra“. Šiemet ji praplėtė savo gamą dar dviem modeliais: vidutinio dydžio krosoveriu „Terramar“, elektriniu „Tavascan“, taip pat atnaujino „Formentor“. Visi trys gamintojai priklauso tai pačiai „Volkswagen“ grupei.
Antrus metus iš eilės Lietuvos metų automobilis renkamas trijose atskirose kainų kategorijose pagal bazinę kainą: iki 40 tūkst. eurų, iki 60 tūkst. eurų ir virš 60 tūkst. eurų. Elektrinis, koncepcinio modelio dizainu pasižymintis „Tavascan“, kurio kaina prasideda nuo kiek mažiau nei 50 tūkst. eurų, patenka į antrąją kategoriją, „Volkswagen ID.7“, atsieinantis nuo 66 280 eurų, kovos su „premium“ klasės automobiliais, o visi kiti varžosi tarpusavyje pigiausiųjų klasėje.
Komisija kiekvienoje kategorijoje rinko tris pretendentus į titulą ir lapkričio 29 dieną finale po gyvo balsavimo paskelbs Metų automobilius. Jau žinome, kad pigiausių automobilių klasėje „Cupra Terramar“ pateko į finalininkų trejetuką kartu su „Škoda Superb“ ir „Dacia Duster“.
Kur yra tas didysis „Volkswagen“ grupės rebusas? Pirmoje kainų kategorijoje rikiuojasi net 5 giminingi šio koncerno modeliai, o finalininkų vietos – tik trys. Komisijos nariai pripažįsta, kad visi šie automobiliai yra verti dėmesio, bet jie čia netelpa.
Be to, tarp 32 konkursui pateiktų automobilių tikrai yra gerų, dėmesio vertų kitų gamintojų kūrinių, kurie taip pat verti patekti į geriausiųjų trejetuką. Tad vietų naujosios kartos „Cupra“, „Škoda“ ir „Volkswagen“ modeliams nebuvo daug. Kaip išrinkti tą ar tuos, kurie yra verčiausi kovoti dėl nugalėtojo laurų?
Racionalumas, praktiškumas ar emocijos?
Konkurso vertinimo komisijos narys Žilvinas Pekarskas pripažįsta, kad pasirinkti tarp „Passat“ ir „Superb“ iš tiesų sunku, nes minėti automobiliai tapo beveik identiški. Be to, anot pašnekovo, subjektyvus pasirinkimas ir tarp „Tiguan“ bei „Kodiaq“, kadangi kiekvienas jų turi savų pliusų ir minusų.
„Net ir kalbant apie „Cupra“ markę, jau ir čia „Tiguan“ turi savo antrininką, kuris kitaip atrodo ir važiuojant kelia emocijas. Tai ką rinktis? Ar tą, kuris atrodo įdomiau ir važiuoja smagiau, ar tą, kuris praktiškesnis? Daugelis iššūkių atsiranda dėl globalizacijos. Didžiuma automobilių dalijasi platformomis, jėgainėmis, tad nemažai vietos lieka subjektyvumui“, – savo galvoje kirbančius klausimus išduoda Ž. Pekarskas.
„Volkswagen“ ir „Škoda“ – jau seniai rinkoje įsitvirtinę prekių ženklai su aiškiomis vertybėmis, mėgstami pirkėjų. Naujosios kartos jų modeliai yra tęstinės gamos evoliucija. O „Cupra“ markė – intriguojanti naujovė, tapusi tikra sėkmės istorija Europoje, kone kasmet skaičiuojanti po 50 proc. augimą. „Volkswagen“ gamina solidžius vidutinės klasės automobilius, „Škoda“ akcentuoja praktiškumą, o „Cupra“ – emocijas, išreikštas išskirtiniu dizainu bei automobilių sportiškumu.
„Aš įsivaizduoju, jog „Volkswagen“ koncernas stengiasi apžioti visas įmanomas potencialių pirkėjų grupes. Ir strateginis sprendimas sukurti atskirą „Cupra“ prekių ženklą duoda skanių vaisių, nes jie užčiuopė, kad technologiniai sprendimai panašėja, technologijomis ir komponentais dalijasi net aršūs konkurentai, tad dizainas ir emocijos vairuojant tampa vis svarbesni.
Kai šalia sustatai „Terramar“ ir „Tiguan“, tai turi būti persirgęs sudėtingiausia COVID-19 forma, kad nematytum „Cupros“ išskirtinumų“, – aiškina Renaldas Gabartas, dirbantis vertinimo komisijoje jau 28 metus, nuo pat pirmųjų „Lietuvos metų automobilio“ rinkimų.
Ar panaikintas Achilo kulnas nepakenks kitiems?
Didžiausias bangas komisijoje sukėlė būtent į finalininkų trejetuką iškopęs naujasis „Cupra Terramar“ modelis, kuris yra giminingas „Volkswagen Tiguan“. Juodu dalijasi platforma, technologijomis, kai kuriais varikliais, tačiau tiek dizaino, tiek važiavimo prasme „Terramar“ yra gerokai emocingesnis.
Konkursui pateikta VZ versija turi 265 AG turbininį motorą ir sportiškus, dinamiką atitinkančius „Brembo“ stabdžius. Modelis pasižymi aštresnėmis valdymo savybėmis. Tačiau dėl to nenukenčia komfortas ir praktiškumas.
Tai – vis dar penkiavietis krosoveris su erdvia 540 litrų bagažine ir gausia technologijų įranga, tarp kurių – ir moderniausi „Volkswagen“ grupės „LED Matrix“ žibintai, galintys piešti ant kelio informaciją.
Ekspertai pripažįsta, kad „Volkswagen“ grupė moka pozicionuoti automobilius. „Volkswagen“ modeliai pateikiami kaip aukso viduriukas, „Škoda“ – kaip praktiški ir gera verte pasižymintys automobiliai, o „Cupra“ – kaip žadinantys emocijas.
Tačiau čia gali slypėti ir pavojų: kam rinktis nuobodų automobilį, jeigu tą patį gali gauti įdomesnio dizaino ir geriau valdomame modelyje? Tikėtina, dėl pozicionavimo rinkoje „Volkswagen“ koncernas „Cuprai“ pagailėjo garso izoliacijos – tai jos Achilo kulnas.
Ne vienam komisijos nariui jos pritrūko „Formentor“ ir „Tavascan“ modeliuose, tačiau keista tai, kad „Terramar“ šio trūkumo nebeliko: modelis su nauja, pirmą kartą automobiliuose pasirodžiusia „Sennheiser“ garso aparatūra turi dvigubus stiklus priekyje ir džiugina geru akustiniu komfortu. Dėl to, nors ir kaip objektyviai automobilius vertintų komisijos nariai, dabar nemažai simpatijų krypsta būtent į šį modelį.
„Buvo istorija su praėjusios kartos „Volkswagen Tiguan“: „Lietuvos metų automobilio 2017“ konkurse jis nusileido broliškam „Seat Ateca“ modeliui ir pastarasis tapo Metų automobiliu. „Ateca“ turėjo geresnį dyzelinį motorą, buvo geresnės komplektacijos, o „Tiguan“ pasirodė liūdnesnis už tą pačią kainą. „Ateca“ buvo mažesnė ir turėjo vieną kitą ekonomiškesnės klasės savybę, bet paliko geresnį įspūdį“, – istoriją, kaip geresnė vertė ir emocijos panašių automobilių rinkoje gali užtikrinti pergalę, prisimena Ž. Pekarskas.