Kaip neapsigauti pildant naują automobilio pirkimo-pardavimo sutartį?

Nuo lapkričio 1-osios transporto priemonių pardavėjai pirkimo-pardavimo sutartyje privalės nurodyti automobilio defektus ir trūkumus bei visus eismo įvykius, per kuriuos automobilis buvo apgadintas jam būnant savininku, ir žinomas avarijas, į kurias transporto priemonė buvo patekusi prieš tai.
Panevėžio automobilių turguje
Panevėžio automobilių turguje / Tomo Markelevičiaus nuotr.

Saugaus eismo ekspertas Vigilijus Sadauskas sako, kad nors pataisų ketinimai yra geri, realybėje jie sukels daug problemų. Neapdairiai pasirašius šią sutartį, gali nukentėti tiek pirkėjas, tiek pardavėjas.

„Nuo lapkričio 1 dienos įsigaliojo Civilinio kodekso pataisos, pagal kurias transporto priemonės pardavėjas privalo nurodyti ne tik markę, modelį, identifikavimo numerius, bet ir ridą, taip pat – ar galioja techninė apžiūra, ar automobilis dalyvavo eismo įvykiuose, ar nebuvo kitaip apgadintas per tą laikotarpį, kai pardavėjas buvo transporto priemonės savininkas“, – pokyčius vardijo Susisiekimo ministerijos saugaus eismo skyriaus vedėjas Vidmantas Pumputis.

Nors pataisų ketinimai yra geri, realybėje jie sukels daug problemų. Neapdairiai pasirašius šią sutartį, gali nukentėti tiek pirkėjas, tiek pardavėjas.

Pasak specialisto, Valstybinė kelių transporto inspekcija yra patvirtinusi trūkumų sąrašą, kurį pardavėjas privalo deklaruoti: ar tvarkinga stabdžių sistema, vairo mechanizmas, pakabos elementai, apšvietimo sistemos, dujų išmetimo sistemos ir saugos sistemos.

„Pati idėja nebloga, bet realybėje man nelabai suvokiama, kaip visa tai vyks, jei pasitaikys nesąžiningų pirkėjų ir pardavėjų. Prievolė numatyta piliečiui, kuris tuo metu buvo savininkas. Įsivaizduokime: aš turiu automobilį ir noriu jį parduoti. Aš paprašau kolegos, kad jam parduočiau automobilį, o jis jį parduotų po savaitės. Vadinasi, jis per savaitę [kai buvo automobilio savininkas – LRT] parašys, kad jokių įvykių nebuvo. Viskas“, – pasakojo V.Sadauskas.

Sąžiningi pardavėjai, pasak eksperto, gali prisiminti pastarųjų keleto metų automobilio istoriją. Tačiau jie tikrai ne visada galės įvertinti sistemų kokybę. „Techninės apžiūros specialistai sako, kad jie nesugeba pasakyti, ar automobilis buvo daužtas, ar yra oro pagalvės. O štai pilietis jau turės tai pasakyti“, – ironizavo V.Sadauskas.

Susisiekimo ministerijos specialistas pripažino, kad praktiniame pataisų įgyvendinime tikriausiai bus šiokių tokių „niuansų“, bet patarė į tai žiūrėti iš praktinės pusės: „Valstybė nori nuo nesąžiningo pardavėjo apsaugoti pirkėją. Gali būti tokių atvejų, kad pardavėjas deklaruos nežinąs jokių trūkumų ir, be abejo, „Regitra“ priims tokią sutartį. Bet čia pradės veikti Civilinio kodekso nuostatos, kai nesąžiningas pardavėjas apgavystės būdu deklaruoja, kad, pavyzdžiui, oro pagalvės yra nesugadintos, bet, iš tiesų, jam eksploatuojant automobilį jos buvo suveikusios ir netinkamai suremontuotos. Aš sutinku, kad bus daug niuansų, bet čia yra žengtas žingsnis, kad pirkėjas susimąstytų ir detaliau pažiūrėtų į automobilio kokybę.“

Pavyzdžiui, metus laiko automobiliu važinėjęs naujasis savininkas, išsiaiškinęs, kad automobilio oro pagalvės yra netinkamos, gali kreiptis į teismą.

V.Pumputis negalėjo tiksliai atsakyti, kaip ilgai galios minėtoji civilinė atsakomybė, bet paminėjo metų laikotarpį. Pavyzdžiui, metus laiko automobiliu važinėjęs naujasis savininkas, išsiaiškinęs, kad automobilio oro pagalvės yra netinkamos, gali kreiptis į teismą. Tačiau naujasis savininkas per tokį laikotarpį ir pats gali pridaryti nemažai žalos ir ja kaltinti buvusį savininką. Susisiekimo ministerijos darbuotojas sakė, kad šiuo atveju tai yra „įrodinėjimo dalykas“.

Į tai V.Sadauskas atsakė prielaida: „Pavyzdžiui, aš parduodu automobilį, kuriame yra visos oro saugos pagalvės. Kitą dieną pirkėjas, jau nusipirkęs iš manęs automobilį, nuvažiuoja į servisą į tas pagalves išsiima ir kreipiasi į teismą. Įsivaizduokite: kaip įrodyti, kad pardavinėjamas automobilis buvo su oro pagalvėmis? Tai yra absurdas.“

Jis sakė, kad čia nepadės ir automobilio techninės apžiūros centras: jei pirkėjas norėtų įsitikinti, kad tai, ką pardavėjas deklaruoja, yra tiesa, jis negali kreiptis į techninės apžiūrų centrą, nes centras neturi galimybių nustatyti, ar automobilyje, pavyzdžiui, yra oro saugos pagalvė, ar nėra, pasakojo saugaus eismo ekspertas.

Jam paprieštaravo V.Pumputis, kuris sakė, kad apdairus pirkėjas norimo įsigyti automobilio kokybę pasitikrinti gali nuvažiavęs į autoservisą ir pirkimo-pardavimo sutartyje nurodyti, kad pretenzijų parduodamam automobiliui neturi. Lygiai taip pat dabar parduodant automobilį galima prirašyti, kad pardavėjas už jį neprisiima jokios atsakomybės.

Pranešti klaidą

Sėkmingai išsiųsta

Dėkojame už praneštą klaidą
Reklama
Išmanesnis apšvietimas namuose su JUNG DALI-2
Reklama
„Assorti“ asortimento vadovė G.Azguridienė: ieškantiems, kuo nustebinti Kalėdoms, turime ir dovanų, ir idėjų
Reklama
Išskirtinės „Lidl“ ir „Maisto banko“ kalėdinės akcijos metu buvo paaukota produktų už daugiau nei 75 tūkst. eurų
Akiratyje – žiniasklaida: tradicinės žiniasklaidos ateitis