Turbūt sunkiai, nes jau seniai įpratome prie išmaniųjų programėlių, veidą atpažįstančių užraktų ir kitų aukštųjų technologijų, tapusių neatsiejama mūsų kasdienybės dalimi. O ar atsimenate benzininius ir dyzelinius automobilius? Kuo puikiausiai! Bet leiskite šį klausimą pasilikti ir jums užduoti po 10 ar 20 metų. Laikai smarkiai keičiasi ir mes esame ne tik ant pokyčių slenksčio, bet visa koja kitoje to slenksčio pusėje. Mobiliųjų telefonų evoliucija įvyko, sveiki atvykę į automobilių, kuri jau seniai įgavo pagreitį.
Vos prieš kelis metus kalbėdami apie elektromobilius juos įsivaizdavome kaip šiokį tokį iš kosmoso nužengusiųjų aparatą. Tuomet elektromobilis dar turėjo būti išskirtinio dizaino ir kažkaip rėkiantis apie save, kad štai, pažiūrėkite, aš esu pionierius, kuris nusprendė pakeisti pasaulį į gerą. Visą tai puiku, nes vis daugiau žmonių pradėjo mąstyti apie elektrifikaciją, bet kadaise ji atrodė labai tolima. Šiandien elektra varomi automobiliai jau tampa kasdienybe ir retai kada priverčia gatvėje atsisukti.
Dar daugiau – elektromobiliai ar hibridai šiandien yra racionalus ne tik apie aplinką, bet ir apie savo piniginę galvojančio žmogaus pasirinkimas. O ir benzingalviai neturi dėl ko liūdėti, mat „paspausti“ yra ką.
Hibridinių ir elektrinių modelių gamą siūlo „Hyundai“: galite rinktis iš keturių hibridinių ir dviejų elektrinių automobilių. Ieškantys kompaktinio automobilio gali rinktis „Ioniq“ modelį, kuris yra siūlomas su įprasta arba iš tinklo įkraunama hibridine pavara, arba pilnai elektrinis, o norintys mažo miesto visureigio turėtų pasidomėti „Kona“ modeliu, kurį taip pat galima rinktis su įprastu vidaus degimo varikliu, su hibridine pavara arba pilnai elektrinį. Ieškantiems didesnį pravažumą turinčio SUV patiks „Tucson“ su švelniojo hibrido sistema.
Koks jausmas vairuoti elektromobilius?
Dažnai rinkos situacija neleidžia palyginti įprastų ir elektra varomų automobilių valdymo skirtumų, mat šie būna tiesiog skirtingi automobiliai ir turi daugiau skirtumų nei vien tai, kas suka jų ratus. Pabandžius „Hyundai“ automobilių gamą šiuos skirtumus įvardinti tampa paprasčiau, nors jų ne tiek ir daug.
„Ioniq“ – negalintis nepatikti
Su „Ioniq“ esu nuvažiavęs ne vieną šimtą kilometrų ir galiu pasakyti, kad visus juos važiavau su vos pastebima, bet nenuilstančia šypsena veide. Pažiūrėjus į automobilio formą sunku suprasti ko galima iš jo tikėtis, bet įlipus vidun darosi aiškiau – interjero dizainas modernus ir tuo pačiu ergonomiškas bei patogus.
Žinant naujų automobilių tendencijas atrodo, kad ergonomiką gamintojai labai dažnai pamiršta – kalbu apie visų funkcijų perkėlimą į ekranus, bet „Hyundai“ išlaikė sveiką protą. Erdvės salone taip pat nepagailėta. Priekyje atsisėdus kresnam vyrukui už jo lieka pakankamai vietos dar tokiam pačiam. Bagažinė, tuo tarpu, priklausys nuo modelio kurį pasirinksite, bet net ir įkraunamuose hibriduose ar elektromobiliuose pakaks vietos šeimos savaitgalio išvykos daiktams.
Džiugina ir gausi komplektacija su iš esmės viskuo, ko gali prireikti keliaujant automobiliu, o jei pasirinksite „Infinity“ garso aparatūrą apskritai nebenorėsite iš jo išlipti.
Dar vienas išskirtinumas ne tik „Ioniq“, bet ir kitų „Hyundai“ modelių yra tai, kad pagalbinės vairuotojo sistemos veikia patikimai ir užtikrintai. Kalbu daugiausiai apie juostų bei atstumo palaikymą. Į eismo juostas ši sistema reaguoja ne per vėlai ir vairo korekcijas atlieka užtikrintai. Pažįstu ne vieną žmogų, kurie vis dar nepripažįsta automobilio įsikišimo į vairavimą, bet visiems skeptikams galiu drąsiai teigti: visos šios saugumo sistemos tampa neatsiejama kelionių dalimi, tik duokite tam laiko ir kilometrų. Jeigu sakote, kad jos gadina vairavimo malonumą, siūlau pasidairyti į „i30 N“ – tai automobilis skirtas stipriam vairavimo džiaugsmui patirti. Visi kiti – transporto priemonės, kurios visų pirma turi būti saugios.
Kaip „Ioniq“ važiuoja? Nepatikėsite, bet labai minkštai ir tuo pačiu užtikrintai. Važiuoklė sureguliuota taip, kad net važiuojant žvyrkeliu jausitės patogiai, o salone negirdėsite jokių barškančių plastikų. Senamiesčio akmenimis grįstos gatvės irgi nebus kančia – automobilis labiau orientuotas į komfortą. Būtent dėl šios priežasties jis netaps Aukštaitijos vingiuotų kelių užkariautoju. Sumontuotos degalus taupančios padangos ir važiuoklė tikrai nėra skirti greitai įveikti posūkius ir agresyviai atakuoti „apeksus“, bet… Su šiuo automobiliu to daryti ir nesinori.
Važiuojant ir įprastu hibridu, ir ypatingai iš tinklo įkraunamu užvaldo kažkoks eko azartas ir noras matyti kuo mažesnius sąnaudas rodančius skaičius. Lygiai taip pat ir su pilnai elektrine versija. Su šia teko dalyvauti elektromobilių lenktynėse, kuriose sau išsikėlėme tikslą pasiekti kuo mažesnes sąnaudas ir tai pavyko absoliučiai neatsisakant greičio ir netampant eismo stabdžiu.
„Kona“ – pataikysite į SUV madą. Ekologiškai.
Prieš kalbant apie elektromobilių ir hibridų valdymo skirtumus noriu aptarti ir „Kona“ SUV. Šiuo automobiliu taip pat teko prasukti ne vieną šimtą kilometrų ir ne tik Lietuvos keliais, o vienas pagrindinių džiaugsmų atsisėdus prie vairo – aukštesnė sėdėjimo pozicija. Atsiras krūvos šaukiančių, kad SUV yra tik pakeltas hečbekas ir toks jis turėtų likti, bet jau prieš kurį laiką nusprendžiau, kad yra atvejų, kai stosiu SUV gerbėju pusėn. Taip, „Kona“ genetiškai gal ir yra arčiau hečbeko nei tikro didelio visureigio, bet tai, kam jis yra sukurtas, jis daro puikiai – mieste nebaisūs aukštesni borteliai, o važiuojant Vokiečių gatvės bangomis nebūtina pristabdyti baiminantis su bamperu paliesti šulinio dangtį. Važiuoklė, kaip ir „Ioniq“, labiau orientuota į komfortą.
Tą patirti padėjo Latvijos rajono keliai, kurie jau greičiau turėtų būti padėti į muziejų, nes remonto būta seniai. Su „Kona“ didelio diskomforto nejaučiau. Beje, visi vairuotojo pagalbininkai, kuriuos gyriau prieš tai, šiame modelyje veikia taip pat gerai.
Šio automobilio salonas taip pat vertas pagyrų – visoms pagrindinėms funkcijoms palikti fiziniai mygtukai, o komplektacijos gausa skųstis nėra ko. Tiek „Kona“, tiek „Ioniq“ nusipelno atskirų pagyrų dėl patogaus vairo ir itin patogios bei intuityvios multimedijos sistemos – nebus per drąsu sakyti, kad ši viena geriausių rinkoje. Bent jau savo klasėse tai tikrai.
„Kona“ išvaizda nelieka nepastebėta kelyje. Nors, būsiu atviras, pirmu žvilgsniu jis man nepatiko, bet pabuvus kelias dienas kartu akis priprato ir atradau gražių bei unikalių kėbulo linijų. Bagažinė sandėlio savo dydžiu neprimena, bet reikia suprasti, kad kažkur turi būti sumontuotos baterijos. Savaitgalio išvykai į Latviją ten tilpo viskas, ko reikia, ir dar daugiau.
Turėtų patikti ir šio automobilio kaina, mat benzininės versijos prasideda nuo 16 590 Eur, o hibridinė vos nuo 23 990 Eur. Nedaug daugiau kainuos ir elektra varoma versija, bet apie tai vėliau tekste.
Elektra ar ne?
Tad kuo visgi skiriasi ta elektra nuo benzino? Labai dviprasmiška, mat ir daug kuo, ir tuo pačiu, kai pripranti, niekuo. Kaip važiuoja automobilis su vidaus degimo varikliu turbūt retam reikia pasakoti. Ausyse girdime variklio darbą, skydelyje matome sūkius ir važiuojame į priekį su visais pavarų perjungimais ir galios svyravimais priklausomai nuo sūkiu diapazono.
Hibridinės versijos leidžia pajusti geriausias abiejų pasaulių savybes: pajudant iš vietos jaučiamas elektros sukimo momentas, kuris, skirtingai nuo įprasto variklio, jaučiamas vos spustelėjus greičio paminą, o važiuojant dideliu greičiu vidaus degimo variklio galia. Ir, tiesą sakant, vairuotojui galvos sukti čia nereikia, mat pats automobilis nuspręs kada važiuoti elektra, o kada benzinu.
Kiek daugiau įtakos šiam sprendimui turėsite vairuodami iš tinklo įkraunamą hibridą. Su „Ioniq Plug-In“ vien elektra galima nuvažiuoti iki 52 kilometrų, o vidutinės degalų sąnaudos šimtui kilometrų, važiuojant hibridiniu režimu, siekia vos 1,1 litrą. Taip, perskaitėte teisingai – vieną litrą!
Vairuodami įkraunamą hibridą kasdien į darbą, parduotuvę ar šalia miesto esanią sodybą jausitės it vairuotumėte elektromobilį, nes vidaus degimo variklis net neturės kur įsikišti. Nebent norėsite šiek tiek „pasportuoti“ – „sport“ režimu benzininis ir elektrinis variklis veikia kartu, o rezultate gaunate pagreitį, kuris tikrai stebina. Įkrauti šį hibridą bėdos taip pat nebus. Tą galima padaryti arba viešose įkrovimo stotelėse, arba iš namų elektros lizdo. Įkrovimas iš namų truks ilgiau, bet per naktį baterija įsikraus pilnai.
Vos nepamiršau geriausios „Hyundai“ hibridų dalies – dviejų sankabų automatinė pavarų dėžė. Tai lyg atgaiva sielai išlipus iš automobilių su variatorine pavarų dėže, o tokių pakankamai daug.
Kitas šios automobilių gamos ekstremumas – elektromobiliai. Tiek „Kona“, tiek „Ioniq“ elektrinius modelius nuo kitų atskirsite pagal šiek tiek skirtingą dizainą. Tam, kad būtų užtikrinta geresnė aerodinamika, automobilio priekinė dalis skiriasi nuo tų, kuriuose turi būti sumontuoti variklių aušinimo radiatoriai. Viena įkrova, pagal gamintojo pateikiamus duomenis, su „Ioniq“ nuvažiuosite daugiau nei 300 km, o su „Kona“ net iki 449 kilometrų.
Šie skaičiai bus dar didesni jei važinėsite tik mieste, o jame galėsite mėgautis aplenkdami kamščius važiuodami autobusams skirtomis juostomis ir nemokamu stovėjimu miesto centre, kai tuo tarpu kitiems kapsės sąskaita valgant dienos pietus.
Pagrindinės važiavimo savybės pasirodys paspaudus akseleratoriaus paminą – visais atvejais gausite tiek galios, kiek spausite. Tai nereiškia, kad laimėsite visas lenktynes nuo šviesoforo, bet šie elektromobiliai tam ir nėra skirti. O jei norite būti greitesni – važiuokite A juostomis. Pirmais kilometrais nejauki gali pasirodyti tyla, tvyranti elektromobiliuose, bet ilgainiui tai tampa didžiuliu privalumu, leidžian
iu mėgautis kokybiška muzika arba tiesiog nurimti mintims po sunkios darbo dienos. Važiuoklės darbas nedaug skiriasi nuo įprastų modelių, bet atidžiai ieškodami skirtumų galite pajausti skirtingo svorio centro įtaką valdymui. Čia laimi elektromobiliai, turėdami žemesnį svorio centrą. Važinėjant ramiu tempu tai nelabai aktualu, o sportui, kaip jau minėjau ne kartą, šie elektromobiliai nėra skirti.
Kitas dažnas klausimas – įkrovimo stotelių tinklas. Šiandien atsakymas jau lieka tik vienas – jų pakanka, o aplink Lietuvą ir kaimynines šalis galite keliauti per daug iš anksto nesukdami galvos apie tai, kur reikės įsikrauti. Žinoma, galite krautis ir namie. Pasinaudoję naktiniu tarifu ir įsikrovę „Kona“ nuo sostinės iki Lietuvos pajūrio nuvažiuosite už 9 eurus (100 km elektros kaina – 3 Eur).
Kompensacijos už elektromobilius
Teksto pradžioje užsiminiau, kad elektros jėgaines turintys automobiliai turėtų būti pasirinkimas tų žmonių, kurie rūpinasi savo piniginės turiniu, bet atsivertę kainoraščius galėtumėte su manimi pasiginčyti.
Bet yra vienas „bet“, gal netgi du „bet“: žmonėms, perkantiems naują elektromobilį valstybė siūlo net 4000 eurų išmoką, o pridavę savo seną automobilį utilizavimui galite gauti dar 1000 eurų. Taigi elektromobilio kaina jau sumažėja 5000 eurų.
Antrasis „bet“ yra tai, kad „Hyundai“ šiuo metu siūlo iki 5000 eurų nuolaidas visiems savo hibridiniams ir elektriniams modeliams, tad bendra nauda, kurią gaunate pirkdami naują automobilį gali siekti net iki 9000, o pridavus seną automobilį utilizavimui – net iki 10 000 eurų.
Dar paskaičiuokite tai, kad išlaidas degalams galėsite pamiršti, o elektra varomų automobilių eksploatacinės išlaidos taip pat gerokai mažesnės.