Kasdieniai automobiliai, kurie gimė būti formulėmis: 1. „Ariel Atom“

Kaip turėtų atrodyti automobilis, kad pamatę jį gatvėje nuspręstumėte, kad jam ten ne vieta ir vairuotojas pasiklydo? Didelis bekelės džipas? Ne, nors ir retai, kartais į miestų gatves užsuka ir šie galiūnai. Bagis? Galbūt, bet ir jie paprastai turi valstybinius numerius bei užsuka ir į miestų gatves. O kaip dėl „Formulės 1“ bolidą primenančio automobilio? Čia jau kažkas įdomiau.
Istorinis „Ariel Atom“
Istorinis „Ariel Atom“

„Formulės 1“ lenktynės yra labai populiarios, tačiau bolidai yra tokie sudėtingi, kad tik kai kurie techniniai sprendimai suranda kelią į gatvėmis važinėjančius automobilius. Visgi, pasaulyje yra ne viena kompanija, kuri bandė sukurti „Formulės 1“ bolido stiliaus superautomobilius.

Šioje straipsnių serijoje pažvelgsime į tris istorijas, kurios atspindi praeities nesėkmę, dabartinę, mažai žinomą retenybę ir daug paprastesnę, bet labai smagią mašiną. Bus aprašytas gerai žinomas „Caparo T1“, retas, bet labai įspūdingas „Tramontana Car“ ir daug paprastesnis ir pigesnis „Ariel Atom“. Kalbėti apie „Formulės 1“ bolidų įkvėptą automobilių dizainą ir nepaminėti „Ariel Atom“ nebūtų teisinga, todėl nuo jo ir pradėsime.

Kaip negirdėta kompanija sukūrė legendinį automobilį

Nors iš pažiūros „Ariel Atom“ nėra labai panašus į tikrą lenktyninį bolidą, nemažai jo dizaino elementų buvo pasiskolinta būtent iš „Formulės 1“ lenktynių. „Ariel Atom“ vietą šioje straipsnių serijoje rado ir todėl, kad, priešingai nei „Caparo T1“ ir „Tramontana Car“, jis yra gana populiarus ir palyginti pigus. „Ariel Atom“ taip pat yra daug žinomesnis nei kiti du šios straipsnių serijos automobiliai.

Daugelis automobilių entuziastų pažįsta „Ariel Atom“ iš „Aukščiausios pavaros“, „Penktosios pavaros“ bei kitų laidų apie automobilius. Bet ar žinojote, kad originalusis „Ariel Atom“ buvo universiteto studento projektas? Nikis Smartas automobilio projektą sukūrė dar 1996 metais studijuodamas transporto dizainą Koventrio universitete. Iš pat pradžių buvo aišku, kad nieko panašaus rinkoje nėra, kad tai unikalus, įdomus ir, svarbiausia, įgyvendinamas projektas.

„Ariel Atom“ su stiklu
„Ariel Atom“ su stiklu

Buvo vienintelė abejonė – ar atsirastų paklausa tokiam atviram automobiliui? Ar tokia keista idėja patikėtų investuotojai? Juk buvo aišku, kad automobilis niekada nebūtų labai pigus, o ir patogumų jame bus mažai. Tačiau Jungtinės Karalystės automobilių pramonė jau seniai garsėjo itin lengvais sportiniais automobiliais, todėl atsirado žmonių, kurie idėja patikėjo. Vienas iš labiausiai užsidegusių žmonių, kurie norėjo įgyvendinti N.Smarto idėją, buvo universiteto dėstytojas Simonas Saundersas, kuris tuo metu jau turėjo kompaniją, vėliau tapusią „Ariel Motor Company“. Jis ne tik ryžosi gaminti N.Smarto automobilį, bet ir pritraukė investuotojų ir projekto partnerių.

Nesunku suprasti, kodėl jis taip susižavėjo šia idėja. „Ariel Atom“ pirmtakas atrodė taip, lyg būtų nužengęs iš fantastinio filmo. Keistas lenktyninio bolido ir dykumų bagio hibridas negalėjo palikti abejingų. 1996 metais prototipas jau buvo demonstruojamas visuomenei, nors niekas netikėjo, kad tokia maža ir niekam negirdėta kompanija pajėgs jį paleisti į rinką. Visgi, į projektą įsitraukė ir „Lotus“ – šios firmos inžinieriai pasirūpino naujojo automobilio važiuoklės konstrukcija.

Važiuoklė ir automobilio korpusas ir yra pagrindinis „Ariel Atom“ išskirtinumas. Automobilis išvis neturi kėbulo – priekyje yra šiokia tokia nosis, pagaminta iš plastiko plokštės, pirkėjai gali užsisakyti ir dangą šonams bei stiklą, bet iš esmės tai yra automobilis be kėbulo. Važiuoklės dizainas iš dalies buvo pasiskolintas iš „Formulės“ bolidų. „Ariel Atom“ turi reguliuojamus amortizatorius ir spyruokles, todėl gali būti pritaikytas prie bet kokios trasos.

„Ariel Atom“ sniege
„Ariel Atom“ sniege

2000 metais buvo pradėta serijinė „Ariel Atom“ gamyba. Automobilis buvo varomas 2,0 litrų „Honda“ keturių cilindrų varikliu. Jis tikrai buvo greitas, nes svėrė mažiau nei 600 kg. Automobilių žurnalistai rodė didžiulį susižavėjimą „Ariel Atom“ konstrukcija ir dinaminėmis savybėmis. Nors automobilis išvaizda priminė „Formulės 1“ bolidą, jis puikiai galėjo važinėti gatvėmis. Vairuotojas galėjo matyti judančius ratus, jausti variklio keliamą vibraciją, mėgautis puikia vairavimo padėtimi. „Ariel Atom“ kasmet tobulėjo ir greitėjo, tačiau to, ką kompaniją pristatė 2008 metais, niekas nesitikėjo.

Į „Formulės“ bolidą panašiausias „Ariel Atom“

Lengvi britiški sportiniai automobiliai dažniausiai turi labai paprastą receptą – į kiek įmanoma lengvesnį kėbulą montuojamas mažas variklis ir mechaninė pavarų dėžė. Tai yra labai paprastas, bet kartu ir sumanus būdas vairuotojui suteikti neišdildomų įspūdžių. Dideli aštuonių cilindrų varikliai ir sudėtingos technologijos visada būdavo paliekamos didelėms mašinoms ir superautomobiliams. Bet „Ariel Atom“ pakeitė šią taisyklę.

2008 m. „Ariel“ pristatė „Atom 500 V8“ – trijų litrų V8 varikliu ginkluotą automobilį. Ši mašina buvo tikra staigmena iš tokios mažos kompanijos – ir šiandien „Ariel Motor Company“ yra vienas iš mažiausių Jungtinės Karalystės automobilių gamintojų, kuriame dirba vos 19 darbuotojų. Naujasis kūrinys kai kuriomis savo detalėmis nebejotinai priminė „Formulės 1“ bolidą. Pavyzdžiui, tiek priekyje, tiek gale buvo sumontuoti aptakai padidinti sukibimą. „Ariel Atom“ visada turėjo labai gerą važiuoklės konstrukciją, tačiau, kadangi automobilis nesivaikė trasos įveikimo rekordų, sukibimas, ypač priekyje, nebuvo idealus. Sumontavus didesnį variklį situacija tik pablogėjo, todėl buvo pasitelkti aerodinamikos sprendimai.

„Ariel Atom 500 V8“
„Ariel Atom 500 V8“

Žinoma, buvo ir kitų pasikeitimų. „Ariel Atom 500 V8“ variklis buvo sukurtas kompanijos viduje ir išvystė 500 AG (373 kW). Automobilis turėjo magnio ratus, kiek patobulintą važiuoklę, sustiprintą variklio skyrių ir taip toliau. „Ariel Atom 500 V8“ svėrė vos 550 kg, todėl galite įsivaizduoti, kaip greitai jis važiavo. Iš esmės tai buvo superautomobilis, nors neturėjo jokios jiems būtinos prabangos. Tiesa, mechaninę pavarų dėžę pakeitė sekvencinė transmisija, kad automobilis bėgėtųsi dar greičiau ir vairuotojui nereikėtų atitraukti rankų nuo vairo.

Rezultatas buvo neįtikėtinas. „Ariel Atom 500 V8“ iki 100 km/val. gali įsibėgėti per mažiau nei 2,5 sekundės. Iki šių dienų tai yra vienas iš geriausių laikų. Šis automobilis taip pat ilgą laiką nieko neprisileido prie „Aukščiausios pavaros“ trasos reitingų lentelės viršūnės, kur jį tik vėliau aplenkė „Pagani Huayra“.

„Ariel Atom 500 V8“ atrodė ir važiavo neįtikėtinai gerai. Jo auksine spalva dažytas korpusas išskyrė jį iš kitų „Ariel Atom“ automobilių. Visgi kompanija nesiryžo šį modelį gaminti nuolatos. Jis buvo itin brangus ir reikalavo didelių gamyklos personalo pastangų. Todėl iš viso buvo pagaminti tik 25 „Ariel Atom 500 V8“ automobiliai. Kita vertus, jei esate pasiturintis sportinių automobilių mėgėjas, ir šiandien galite susikomplektuoti į „Formulės 1“ bolidą panašų „Ariel Atom“.

„Ariel Atom 3.5R“
„Ariel Atom 3.5R“

„Ariel Atom“ – įperkamas „Formulės 1“ bolidas

Žinoma, „Ariel Atom“ nėra pigus. Tačiau kituose serijos straipsniuose minimi automobiliai yra gerokai brangesni, todėl „Ariel Atom“ gali būti pigiausias bolidą primenantis automobilis, kurį vis dar galite įsigyti. Tiesa, formulę primena tik kai kurie dizaino elementai.

Jau minėta, kad važiuoklės konstrukcija buvo pasiskolinta iš vienviečių bolidų. Tačiau ir „Ariel Atom“ išorėje galima rasti kai kurių „Formulės 1“ bolidą primenančių dizaino detalių. Pavyzdžiui, automobilis turi pailgą, siaurą nosį. Prie jos, pirkėjų pageidavimu, gali būti pritvirtintas platus aptakas, kuris padidins priekinės ašies sukibimą su keliu. Prastas sukibimas priekyje yra viena iš dažniausiai pastebimų „Ariel Atom“ problemų. Priekiniai ratai yra atviri – vairuotojas gali matyti, kaip dirba važiuoklė. Automobilio šonuose yra dvi oro paėmimo angos radiatoriams.

Didelį aptaką galima tvirtinti ir gale. Virš variklio yra ir kita oro paėmimo anga, kuri tikrai primena „Formulės 1“ bolidą. Pirkėjo pageidavimu, visas variklio dangtis gali būti gaminamas iš anglies pluošto.

Iš tikrųjų, laimingieji, kurie gali sau leisti turėti „Ariel Atom“ automobilį, gali koreguoti beveik viską. Kompanija pagamins jūsų svajonių automobilį pagal jūsų pageidaujamas spalvas, važiuoklės ir korpuso elementus ir taip toliau. Šiuo metu galingiausias siūlomas „Ariel Atom“ turi 350 AG (261 kw), kurių tikrai pakaks pramogoms trasoje ir vingiuotuose keliuose. Ši versija, vadinama „Ariel Atom 3.5R“, yra beveik tokia pat greita kaip ir modelis su V8 varikliu, tačiau kainuoja daug mažiau. Tiesa, kompanija pagamina tik apie 100 automobilių kasmet, todėl pirkėjams tenka laukti eilėje.

„Ariel Atom 3.5“
„Ariel Atom 3.5“

Kituose serijos straipsniuose aprašomi automobiliai kainuoja ne vieną šimtą tūkstančių eurų. Žinoma, jie yra didesni, turi ryškesnius „Formulės 1“ bolido bruožus, tačiau juos įsigyti yra nelengva. Greičiausias šiuo metu gaminamas „Ariel Atom“ gali būti jūsų maždaug už 62 tūkst. eurų, bet vos pažymėsite kelias varneles papildomos įrangos lape ši kaina gali šoktelėti iki 80 tūkst. ar daugiau.

Kaina, žinoma, nemenka, ypač turint omenyje, kad „Ariel Atom“ yra labiau žaislas nei automobilis. Tačiau vienvietis „BAC Mono“, taip pat turintis „Formulės 1“ bolido bruožų, kainuoja kelis kartus daugiau. „Ariel Atom“ yra sėkmės istorija – kompanija neatsigina užsakymų ir galvoja apie plėtrą. Šalia „Ariel Atom“ įmonė gamina dar vieną automobilį – „Ariel Nomad“. Tai – žvyrkeliams ir bekelei skirtas „Ariel Atom“ brolis. „Ariel“ ženklu puošiasi ir „Ace“ motociklas.

„Ariel Atom“ turi tik keletą „Formulės 1“ bolido bruožų. O kaip atrodytų automobilis, kuris iš šių mašinų pasiskolintų daug daugiau dizaino elementų? Sužinosite kitame serijos straipsnyje apie „Caparo T1“.

VIDEO: „Top Gear“ apžvalga: „Ariel Atom“

Pranešti klaidą

Sėkmingai išsiųsta

Dėkojame už praneštą klaidą
Reklama
Išmanesnis apšvietimas namuose su JUNG DALI-2
Reklama
„Assorti“ asortimento vadovė G.Azguridienė: ieškantiems, kuo nustebinti Kalėdoms, turime ir dovanų, ir idėjų
Reklama
Išskirtinės „Lidl“ ir „Maisto banko“ kalėdinės akcijos metu buvo paaukota produktų už daugiau nei 75 tūkst. eurų
Akiratyje – žiniasklaida: tradicinės žiniasklaidos ateitis