Pasigenda vairuotojų sąmoningumo
Kelių tiesimo, remonto ir dangos atnaujinimo darbus vykdančios darnios miestų ir infrastruktūros plėtros bendrovės „YIT Lietuva“ infrastruktūros verslo vadovas Aurelijus Braželis sako, kad kelių priežiūros darbų sezonas tęsiasi iki pat gruodžio mėnesio. Tai reiškia, kad daugiau darbų tenka vykdyti tamsiuoju paros metu, kai darbo ir eismo sąlygos yra sudėtingesnės.
„Stengiamės, kad vairuotojai kelių remonto darbų metu patirtų kuo mažiau nepatogumų. Deja, šios pastangos ne visuomet yra vertinamos. Dalis vairuotojų nevengia išreikšti savo nepasitenkinimo dėl laikinų greičio ribojimų, eismo nukreipimo viena juosta ar kitų būtinų priemonių, kurių imamasi atliekant darbus. Kiti vairuotojai paprasčiausiai stokoja atsargumo ir atidumo, pagarbos kitiems eismo dalyviams ir darbus atliekantiems specialistams“, – sako A.Braželis.
Anot A.Braželio, neretai pasitaiko atvejų, kai vairuotojai nesilaiko remontuojamame kelio ruože statomų ženklų ar šviesoforų signalų, kliudo specialius atitvarus, ženklus, sunkiąją techniką, kelia riziką darbuotojams.
Remontuojamuose ruožuose reikia ypatingo atidumo
Tai, kad kelio ruožuose, kuriuose vykdomi remonto darbai, dažniau pasitaiko eismo įvykių, patvirtina ir Lietuvos kelių policijos tarnybos Administracinės veiklos ir eismo priežiūros skyriaus vyriausiasis specialistas Renatas Siaurusaitis. Jo teigimu, vykdant kelio darbus, paprastai yra susiaurinama važiuojamoji dalis, joje atsiranda įvairių kliūčių, todėl vairuotojai tokiuose ruožuose turėtų būti dar atidesni.
„Vairuotojai turėtų suprasti, kad kelių remonto darbai yra atliekami jų labui. Dėl to reikėtų ne piktintis remontu, o demonstruoti brandą ir sąmoningumą, važiuoti saugiu greičiu, laikytis saugaus atstumo nuo kitų eismo dalyvių, paisyti kelio ženklų, eismo reguliuotojo nurodymų, kelių eismo taisyklių ir atsakingo vairavimo principų. Vairuotojų atsakingumas padeda darbus atlikti sklandžiau ir greičiau bei padeda užtikrinti visų eismo dalyvių saugumą“, – sako R.Siaurusaitis.
Policijos atstovo teigimu, paisyti įspėjamų kelio ženklų ir imtis visų reikiamų atsargumo priemonių ypač svarbu važiuojant tamsiuoju paros metu, kai vairavimo sąlygos ir taip kelia daugiau iššūkių. Jis pažymi, kad praėjusių metų rugsėjo–spalio mėnesiais eismo įvykių tamsiuoju paros metu, kuriuose nukentėjo žmonės, procentinė išraiška atskiram mėnesiui neperkopė 25 proc.
Tačiau lapkritį jau buvo matyti ryškus eismo įvykių padažnėjimas tokiu pačiu metu – 43 proc., o gruodžio mėnesį šis skaičius jau viršijo pusę visų eismo įvykių. 2021-ųjų sausį rodikliai išliko panašūs, o vasarį avarijų skaičius sutemus vėl ėmė mažėti. Anot R.Siaurusaičio, vėlesniais rudens ir pirmaisiais žiemos mėnesiais temsta itin anksti, tad natūralu, jog eismo įvykių rodiklių kreivė taip pat ūgteli, o ir eismas tampa intensyvesnis, didesniam skaičiui žmonių naudojantis asmeniniu transportu.
„Statistika rodo, jog daugiausiai eismo įvykių įvyksta penktadieniais, ankstų rytą arba po darbo valandų, kada būna prietema arba visiškai tamsu. Eismo įvykių dėsningumas tamsiuoju paros metu bėgant laikui kinta labai mažai, mat čia įtaką daro prastesnis matomumas, skubėjimas, neapdairumas. Dėl to, važiuodami tamsoje, vairuotojai privalo būti itin dėmesingi, rinktis ne didžiausią leistiną, o saugų greitį tam, kad, esant poreikiui, būtų galima laiku transporto priemonę sustabdyti“, – sako R.Siaurusaitis.
Jis pažymi, kad beveik ketvirtadalis visų šiemet fiksuotų eismo įvykių, kuriuose nukentėjo žmonės, ir daugiau kaip pusė – 55 proc. – avarijų, kuriose asmenys žuvo, įvyko dėl saugaus važiavimo greičio nepasirinkimo ar leistino greičio viršijimo, o tai yra metai iš metų stebima tendencija. Policijos atstovas pabrėžia, kad būtent dėl to nuolat ragina vairuotojus rinktis saugų greitį – ypač tamsoje ar važiuojant pro kelio ruožus, kuriuose yra vykdomi kelio darbai.
Saugumo užtikrinimui deda daug pastangų
„YIT Lietuva“ atstovas A.Braželis pažymi, kad atliekant darbus stengiamasi visomis įmanomomis priemonėmis užtikrinti darbuotojų ir eismo dalyvių saugumą, sukelti vairuotojams kuo mažiau nepatogumų. Tam kelių priežiūros ir remonto darbai miesto zonose pradedami po rytinio eismo piko ir užbaigiami prieš prasidedant vakariniam. Prireikus, specializuoti darbai intensyvesnio eismo gatvėse atliekami naktį ar savaitgaliais.
„Bene sudėtingiausia asfaltavimo darbus netrukdant eismui atlikti viešojo transporto juostose. Dėl to jose darbus planuojame po paskutiniojo troleibuso reiso ir atliekame taip, kad kitą rytą viešasis transportas galėtų be kliūčių išvažiuoti į gatves. Vykdydami darbus naktį visuomet pasirūpiname geru vietos apšvietimu, įspėjamaisiais ženklais su šviesą skleidžiančiais ar atspindinčiais elementais. Darbuotojai visuomet – tiek šviesiu, tiek tamsiu paros metu – dėvi ryškiaspalves, šviesą atspindinčias liemenes, o naudojamoje technikoje visuomet įjungiami įspėjamieji šviesos signalai“, – sako A.Braželis.
Jis pasakoja, kad užmiestyje darbai vykdomi įrengus specialias statybvietes. Visais atvejais eismo dalyvių ir darbuotojų saugumas užtikrinamas pasitelkus reikiamas priemones – eismą reguliuojančius šviesoforus, kelio ženklus, nukreipiamąsias gaires. Prireikus eismą remontuojame ruože reguliuoja specialūs darbuotojai.
Prieš planuojant keliones automobiliu rekomenduojama reguliariai pasitikrinti informaciją apie kelių darbus ir eismo ribojimus. Ją galima rasti interneto svetainėje, miestų savivaldybių interneto puslapiuose. Vairuotojams aktuali informacija taip pat skelbiama miestų gatvėse įrengtose elektroninėse informacinėse lentose, per radiją, neretai pateikiama ir išmaniosiose navigacijos sistemose bei programėlėse.