Priminsime, kad tai nėra bandymas kritikuoti Benediktą Vanagą ar „Vanagas Extreme Machines“ seriją. Tiesiog tiems, kuriuos sudomino ši apžvalga norime pasiūlyti dar keletą įdomių faktų, kurie nebuvo paminėti dėl pasirinkto formato ar vaizdo įrašo ilgio. Galbūt tai paskatins pasidomėti šiuo modeliu giliau. Praeitą kartą kalbėjome apie „Toyota GR Supra“, o šiandien – apie BMW M3 E30.
Apžvalgos pradžioje matome ne tik E30 M3, bet ir naujausią F80 M3 modelį. Skirtumų tarp šių mašinų daugiau nei panašumų. Vienas iš ryškiausių skirtumų – durelių skaičius.
Pirmos kartos M3, gamintas 1986-1991 metais, turėjo kupė arba kabrioleto kėbulą. Šių laikų M3 buvo parduodamas tik su keturduriu kėbulu, nes kupė versija gavo M4 ženklą. Panašumas tarp E30 ir F80 M3 modelių yra tas, kad abu jau nebėra gaminami. Dėl griežtėjančių taršos reikalavimų F80 M3 gamyba buvo nutraukta pernai.
Tačiau prieš pažvelgdami į kelias E30 M3 įdomybes kviečiame pažiūrėti apžvalgą:
Vanagas paminėjo, kad F80 M3 yra žymiai didesnis už E30 versiją, bet skirtumas iš tikrųjų yra šokiruojantis. Pirmojo M3 ilgis – 4,35 m, o plotis – 1,68 m. Naujojo M3 ilgis – net 4,67 m, o plotis – 1,88 m. Tai yra išties didžiulis skirtumas. F80 M3 savo išmatavimais yra artimesnis ne E30, o E34 M5 automobiliui. E30 M3 svėrė šiek tiek mažiau nei 1,2 tonas, o šiuolaikinis F80 M3 sveria beveik 1,65 t. Tačiau šis skirtumas nepasakoja visos istorijos.
Standartinis F80 M3 V6 variklis išvysto 317 kW. Taigi, galios/svorio santykis yra 192,1 kW/t. 1989-ųjų E30 M3 turėjo 158 kW keturių cilindrų variklį, todėl galios/svorio santykis siekė 131,7 kW/t. Taigi, skirtumas yra didelis ir jis – naujesnės mašinos naudai. Kita vertus, lengvesnis automobilis smagiau lekia posūkiais ir vairuotojui teikia daugiau malonumo. E30 M3 iki 100 km/val. bėgėjosi apie 6,7 sekundes, o maksimalus greitis siekė 235 km/val. (Sport Evolution versija bėgėjosi iki 249 km/val.)
B.Vanagas užsimena, kad per maždaug 7 metus E30 M3 kaina išaugo nuo 10-12 iki maždaug 50 tūkstančių eurų. Tai, žinoma, yra tiesa, tačiau pasižvalgę skelbimuose rasite ir mažiau nei 30 tūkstančių kainuojančių E30 M3 automobilių. Kaip taip gali būti?
Viskas labai paprasta – entuziastai jau kurį laiką masiškai konvertuoja senus E30, paversdami juos M3 replikomis. Gerai tai, kad daugelis jų šiuos automobilius pardavimo skelbimuose taip ir apibūdina, tačiau jei kada bandysite įsigyti E30 M3, būtinai įsitikinkite, kad tai yra originalus automobilis.
Vaizdo įraše buvo atkreiptas dėmesys ir į pavarų perjungimo svirtį. E30 M3 naudojo Getrag 5 laipsnių transmisiją, su atgal jungiama pirma pavara (dogleg konfigūracija, pirmoji pavara yra ten, kur įprastame automobilyje būtų antroji, o antroji – ten, kur būtų trečioji). Kaip minėjo Vanagas, tai – sportinė pavarų dėžės konfigūracija, leidžianti lengviau įjungti dažniausiai naudojamas pavaras. Įdomu tai, kad į Šiaurės Ameriką eksportuoti E30 M3 automobiliai turėjo tradicinę pavarų perjungimo schemą.
Vanagas atkreipė dėmesį ir į palyginti ankštą saloną bei puikų matomumą. E30 neturėjo oro pagalvių, tačiau tai nėra vienintelė priežastis, kodėl matomumas yra toks puikus. Kadaise reikalavimai saugumui nebuvo tokie griežti, todėl priekinis stiklas galėjo būti montuojamas arčiau, o kapotas – žemiau. Šiais laikais automobilio stiklas privalo būti toliau nuo keleivių, o kapotas turi būti pustas ir lankstus.
Visi E30 M3 automobiliai gamyklą paliko su vairu kairėje, tačiau pirkėjus kai kurie pasiekė su vairu dešinėje. Kaip tai įmanoma? Kai kurios atstovybės Jungtinėje Karalystėje automobilius modifikuodavo pagal pirkėjo pageidavimus. Viena iš tokių modifikacijų – vairo perkėlimas į dešinę pusę.
Beje, jei prakalbome apie Jungtinę Karalystę, siūlome pažiūrėti, ką apie E30 M3 mano Harry Metcalfe:
B.Vanagas paminėjo ir unikalų M3 dizainą. Žinoma, visų pirma į akis krenta pūstos automobilio arkos, sukurtos siekiant pailginti ašis, kad M3 būtų stabilesnis. E30 M3 turi plokščias pūstas arkas. Tai yra gana retas sprendimas. Panašias arkas turėjo Maserati Shamal, Lancia Delta Integrale, Audi Quattro ir dar keletas automobilių, sukurtų maždaug tuo pačiu metu. Vėlesnių kartų M3 jau turėjo apvalintas pūstas arkas.
Vanagas pastebėjo, kad beveik visos M3 kėbulo panelės yra unikalios šiam modeliui – su paprastesniais E30 modeliais šis dalijasi tik kapotu ir stogu. Tačiau iš tikrųjų ir durelės yra beveik identiškos. Jos nėra pūstos ir neturi unikalaus dizaino. Tiesiog ant jų nėra plastikinės apdailos juostelės ir jai skirto įdubimo. M3 turi ir kitokią važiuoklę, efektyvesnius stabdžius. Įdomu ir tai, kad M3 ratlankiai yra tvirtinami penkiais, o ne keturiais varžtais, kaip buvo įprasta.
Kalbant apie dizainą, ar atkreipėte dėmesį, kaip gražiai atrodo šio automobilio variklio skyrius? Suderintos spalvos ir chromuoti varžtai su apvaliomis viršūnėmis atrodo išties gražiai. Akivaizdu, kad vaizdas po variklio gaubtu buvo svarbi M3 įvaizdžio dalis.
E30 M3 automobilio pardavimai gerokai pranoko BMW lūkesčius. 1988 metais pasirodė Evolution versija su pagerinta aerodinamika, plonesniais stiklais, lengvesniu bagažinės dangčiu. Vėliau sekė EVO2, Sport Evoluotion versija (neoficialiai vadinta EVO3), dar keli riboto leidimo modeliai.
Šis vaizdo siužetas buvo išties įdomus ir, kaip visada, labai kokybiškas. Gaila tik tiek, kad nepamatėme šio M3 vingiuotame užmiesčio keliuke ar lenktynių trasoje. Bet kuriuo atveju, lauksime kitos Vanagas Extreme Machines dalies.