Kodėl aerodinamikai pagerinti nėra uždengiami galiniai automobilių ratai?

Aerodinamika automobiliams yra labai svarbi. Aptakus automobilis lengviau skrodžia orą, todėl gali būti greitesnis, stabilesnis ir ekonomiškesnis. Tai kodėl tuomet galiniai ratai nėra slepiami po aptakais?
Volkswagen XL1 yra sukurtas tik tam, kad būtų labai taupus. Į kasdieniškus dizainus uždarų arkų Volkswagen neperkėlė. (Gamintojo nuotrauka)
Volkswagen XL1 yra sukurtas tik tam, kad būtų labai taupus. Į kasdieniškus dizainus uždarų arkų Volkswagen neperkėlė. (Gamintojo nuotrauka)

Automobilių ratai ir arkos visada buvo aerodinamiškai problemiška vieta. Automobilio formą galima koreguoti ieškant optimaliai aptakiausio silueto. Tačiau ratai privalo būti apvalūs ir visada greitai suksis, generuodami sūkurius.

Tas neišvengiamas tarpas tarp rato ir arkos inžinieriams yra nemažas galvosūkis, nes aplink automobilį tekantis oras nori čia apsigyventi. Tiksliau tariant, didėjant automobilio greičiui auga ir slėgis ratų arkose. Ir tai gali sukelti stabilumo problemų. Be to, patys ratlankiai kuria sūkurius – tai yra neišsprendžiamas besisukančios formos trūkumas.

Ratus būtų galima slėpti kėbulo viduje ir tai buvo bandoma padaryti ne kartą. Dymaxion buvo toks radikalios aerodinamikos projektas, o Schlörwagen apskritai priminė vandens lašą (ašarą, jei esate poetas). Kiek labiau kasdieniškas bandymas buvo Ursaab prototipas, turėjęs kėbule paslėptus ratus, ir SAAB 92, kurio ratai irgi buvo šiek tiek pridengti.

Paslėpti priekinius ratus po aptakais yra gana sudėtinga, nes jie privalo turėti vietos sukiotis į šalis – juk jie yra vairuojami.

1949-ųjų Saab Ursaab. (Wikimedia)
1949-ųjų Saab Ursaab. (Wikimedia)

Norint juos paslėpti reikia, kad kėbulas būtų žymiai platesnis už ašis su ratais. Be to, tokioje uždaroje arkoje gali kauptis sniegas, kuris gali nebeleisti vairuoti automobilį. Būtent dėl grėsmės, kad sniegas sutrukdys ratams sukiotis į šalis, SAAB inžinieriai ir atsisakė uždarų arkų.

Tačiau galiniams ratams reikia mažiau vietos – juk jie nėra vairuojami. Taigi, juos būtų galima paslėpti uždarose arkose. Istorinių tokio dizaino pavyzdžių yra labai daug.

Štai Tatra 77, pirmasis aerodinamiškas serijinės gamybos automobilis pasaulyje, turėjo uždaras arkas:

Tatra 77 Čekijos Nacionaliniame technikos muziejuje.
Tatra 77 Čekijos Nacionaliniame technikos muziejuje.

Citroën DS, vienas iš gražiausių visų laikų automobilių, irgi slėpė savo galinius ratus. Šis automobilio kūrėjai taip pat daug dėmesio skyrė aerodinamikai:

Citroën DS – vienas gražiausių ir technologiškai pažangiausių visų laikų automobilių. (Lothar Spurzem, Wikimedia(CC BY-SA 2.0 de)
Citroën DS – vienas gražiausių ir technologiškai pažangiausių visų laikų automobilių. (Lothar Spurzem, Wikimedia(CC BY-SA 2.0 de)

Yra ir ne tokių senų pavyzdžių. Štai McLaren 2012 metais pagal užsakymą sukūrė vienetinį X-1. Šis neįtikėtino dizaino automobilis gimė, nes vienas McLaren gerbėjas norėjo superautomobilio, kuriuo galėtų važiuoti į operą:

Vienetinis McLaren X-1, pristatytas 2012 metais. (Gamintojo nuotrauka)
Vienetinis McLaren X-1, pristatytas 2012 metais. (Gamintojo nuotrauka)

Uždarų galinių arkų pavyzdžius būtų galima vardinti labai ilgai. Tiesą sakant, šį aerodinaminio dizaino bruožą naudojo ne tik įvairūs lengvieji automobiliai, bet ir kai kurie autobusai bei nameliai ant ratų. Atrodo, kad dabar, kai į mūsų garažus vis užtikrinčiau žengia elektromobiliai, dengtos galinės arkos turėjo tapti labai populiarios. Bet netapo ir greičiausiai netaps.

Pranešti klaidą

Sėkmingai išsiųsta

Dėkojame už praneštą klaidą
Reklama
Išmanesnis apšvietimas namuose su JUNG DALI-2
Reklama
„Assorti“ asortimento vadovė G.Azguridienė: ieškantiems, kuo nustebinti Kalėdoms, turime ir dovanų, ir idėjų
Reklama
Išskirtinės „Lidl“ ir „Maisto banko“ kalėdinės akcijos metu buvo paaukota produktų už daugiau nei 75 tūkst. eurų
Akiratyje – žiniasklaida: tradicinės žiniasklaidos ateitis