Skamba kaip šio amžiaus legenda: Kinijoje vairuotojai, kurie atsitiktinai sužeidžia pėsčiuosius, kartais bando juos užmušti. Tai nėra vienetiniai atvejai: miestuose įtaisytos vaizdo kameros daug kartų užfiksavo vairuotojus, kurie, partrenkę pėsčiąjį, pavažiuoja atgal, kad pervažiuotų jį dar kartą. Kinų kalboje netgi yra posakis, nusakantis šį veiksmą: „Geriau partrenkti ir užmušti, nei partrenkti ir sužaloti.“
Šis fenomenas yra žinomas kelis dešimtmečius. Slate.com straipsnio autorius prisiminė, kad pirmą kartą apie šį „partrenkti-užmušti“ veiksmą išgirdo prieš dvidešimt metų iš savo kolegos Taivane. Jis sakė, kad neva elgtųsi taip pat – partrenkęs žmogų, pervažiuotų jį dar kartą.
Jeigu stipriai sužaloji žmogų, moki už jo priežiūrą visą likusį gyvenimą. Jeigu užmuši, turi mokėti tik vieną kartą – tai tarsi laidotuvių mokestis.
„Taivane, jeigu stipriai sužaloji žmogų, moki už jo priežiūrą visą likusį gyvenimą. Jeigu užmuši žmogų, turi mokėti tik vieną kartą – tai tarsi laidotuvių mokestis“, - tuomet sakė taivanietis.
Kinijoje šis fenomenas ne mažiau stiprus. Jeigu vairuotojas partrenkia žmogų ir būna pripažįstamas kaltu dėl avarijos sukėlimo, turi sumokėti 30-50 tūkst. dolerių. Jeigu žmogus sužalojamas ir praranda dalį darbingumo, kompensacijas tenka mokėti visą gyvenimą ir suma gali siekti šimtus tūkstančių dolerių.
Kinijos žiniasklaida neseniai rašė apie atvejį, kai neįgaliuoju po avarijos pavirtusio pėsčiojo priežiūra pirmus 23-ejus metus kainavo 400 tūkst. dolerių. Visą tą sumą turėjo sumokėti avarijos kaltininkas – vairuotojas.
Dėl kartais keistai interpretuojamų įstatymų net ir tyčia automobiliu pervažiavęs žmogų vairuotojas gali išsisukti su sąlyginai maža bauda. Pavyzdžiui, Zhao Xiao Chengas buvo nufilmuotas pervažiuojantis per senelę penkis kartus ir atsipirko 70 tūkst. dolerių kompensacija.
Kinų pasirinkimas „partrenkti ir užmušti“, rašo Slate.com, buvo populiaresnis prieš keliolika metų, kai vaizdo stebėjimo kameros nebuvo paplitusios. Tuomet užmušti pėsčiąjį buvo ne tik pigesnis būdas išsisukti nuo atsakomybės už eismo įvykį. Nesant vaizdo įrašo gerokai sunkiau įrodyti tyčinį nužudymą. Šiomis dienomis, vaizdo kameroms stebint didžiąją dalį centrinių miestų gatvių, „pigesnio būdo“ populiarumas yra sumenkęs.
Vairuotojams bandymas užsitraukti amžiną sąžinės graužatį ir sutaupyti piniginės išmokos sumą kartais nepavyksta – Kinijoje plačiai nuskambėjo atvejis, kai 2014-aisiais senyvo amžiaus vyrą partrenkęs ir dar kartą tyčia jį pervažiavęs Zhangas Qingda sėdo į kalėjimą 15-ai metų.