Tad, keičiantis padangas prieš naują sezoną, pravartu skirti daugiau dėmesio ir pačioms padangoms ar automobiliui.
Apie tai, kaip bėgant metams keičiasi padangos, kuo svarbus kruopštus ir apskaičiuotas jų keitimas bei skaityti padangų „raštus“, kalbamės su bendrovės „Melga“ padalinio vadovu Martynu Žemaičiu.
Ar padangos – keičiasi?
„Padangos sumontavimo procedūra iš esmės nekinta jau daugelį dešimtmečių, tačiau ne paslaptis, kad tobulėja tiek patys automobiliai, tiek saugumo sistemos bei padangos. Pavyzdžiui, ratų slėgio kontrolės sistema, kuri pirmą kartą buvo panaudota 1986 m. „Porsche 959“ automobilyje, o jau nuo 2014 m. lapkričio 1 dienos yra privaloma visiems naujiems automobiliams, parduodamiems ES.
Tokia sistema nepakeitė padangų montavimo kardinaliai, tačiau privertė pakeisti tam tikrus padangų montavimo įpročius. Dar stipriau padangų montavimą pakeitė 1991 m. atsiradusi ir pirmąjame XXI amžiaus dešimtmetyje stipriai išpopuliarėjusi „RunOnFlat“ technologija. Tam, kad sumontuoti tokio tipo padangas, prireikia tiek papildomos įrangos, tiek specifinių įgūdžių“, – pasakoja M. Žemaitis.
Pasak eksperto, su kiekvienais metais pastebimai keičiasi ir automobilių ratų dydis, o tai priverčia montuojant padangas naudoti tiek kitokią įrangą, tiek papildomas apsaugos priemones.
„Prieš gerą dešimtmetį Lietuvoje itin populiarus automobilis buvo „Audi A6“. Jo ratlankio skersmuo tebuvo 15 arba 16 colių, o tuo metu naujojo „Audi A6“
padangų dydis, priklausomai nuo pasirintos komplektacijos, gali siekti ir 20 colių. Sumontuoti tokio dydžio ratus galima toli gražu ne kiekvienomis staklėmis, be to, montuojant juos, rekomenduojama naudoti specifines apsaugos priemones, kurios yra montuojamos ant pačios įrangos“, – atkreipia dėmesį M. Žemaitis.
Ratų balansavimas – vienas svarbiausių etapų
Eksperto teigimu, šiais laikais automobilių gamintojai stipriai pažengė kurdami sudėtingas automobilių važiuokles. Jų dėka, siekiant kuo tikslesnio automobilio valdymo, atsirado vadinamosios daugiasvirtės pakabos, aktyvūs stabilizatoriai, adaptyvūs amortizatoriai ir kt. Tačiau, anot M. Žemaičio, dėl šių naujovių būtina daugiau dėmesio skirti ir ratų balansavimui.
Gamintojai stipriai pažengė kurdami sudėtingas automobilių važiuokles.
„Visos automobilių konstrukcinės naujovės stipriai veikia automobilio jautrumą ratų kokybei plačiąja šio žodžio prasme. Ratų kokybei priskirčiau ne tik padangų gamintojo žinomumą ar pačios produkcijos pagaminimo kokybę, tačiau ir jų sumontavimo bei balansavimo kokybę. Ratų balansavimas – vienas iš svarbiausių ratų keitimo etapų. Jo metu privalome užtikrinti, kad po ratų keitimo paslaugos automobilis „elgtųsi“ stabiliai ir nebūtų juntamos papildomos vibracijos ar diskomfortas, tad skiriame ypatingą dėmesį balansavimo bei montavimo įrangos kalibravimui bei derinimui“, – pabrėžia M. Žemaitis.
M. Žemaitis taip pat atkreipia dėmesį į tai, kad dažnas vairuotojas net nenutuokia, kokią žalą padangai ar net važiuoklei gali padaryti iš pažiūros tik lengvai įlenktas ratlankis. Todėl, anot jo, prieš montuojant ratus, visada verta patikrinti, ar ratlankiai yra tinkami naudoti.
„Eksploatacijos metu tiek padanga, tiek pats ratlankis patiria daugybę smūgių. Vieni jų būna nekenksmingi ir nepadaro žalos pačiam ratlankiui, o tuo tarpu kiti gali juos stipriai deformuoti. Didėjant ratlankio skersmeniui, didėja ir tikimybė ratlankį pažeisti, tad servisai turi turėti ratlankių lyginimo įrangą, kuri padangų sezono metu galėtų ištiesinti ratlankius“, – teigia M. Žemaitis.
Klaidos, kurias daro vairuotojai
Ekspertas pastebi, kad vairuotojai, keisdamiesi padangas patys, namų sąlygomis, kartais padaro netgi neatitaisomų klaidų.
„Dažnas atvejis, kai vairuotojas pats keisdamas ratus kieme, pats to nesuvokdamas, padaro tam tikrų klaidų: padangos uždedamos ne pagal joms skirtą sukimosi kryptį, netinkami susukami varžtai ir veržlės. Yra pasitaikę atvejų, kai keičiant neoriginalius ratlankius originaliais, nenuimami ratų centravimo žiedai, tuomet rato „pametimas“ yra praktiškai garantuotas. Keisdamas ratus namų sąlygomis, vairuotojas jų nesubalansuos. Rato balansavimas yra skirtas tolygiam svorių paskirstymui, jei balansavimas atliktas nekokybiškai, važiuojant juntamos vibracijos bei rizikuojama padaryti nepataisomą žalą pačiai padangai“, – nurodo M. Žemaitis.
Pasak M. Žemaičio, pasitikėti padangų montavimo ir keitimo specialistais verta vien dėl jų patirties: pro jų akis daug rečiau praslysta pažeistos padangos ar dėl padangų galimai atsiradę ir viso automobilio gedimai.
„Vienas, profesionalus ratų montavimo specialistas per vieną darbo dieną, keitimo sezono metu, vienaip ar kitaip vidutiniškai susiduria su 200 padangų, tad pro jo akį sunkiai praslysta tokie dalykai, kaip padangos pažeidimai, gumos struktūros pokyčiai ar per didelis, o gal netolygus jos nusidėvėjimas. Taip pat specialistas įvertina ne tik tas padangas, kurias montuoja, tačiau ir tas, kurias numontuoja. Padangos yra važiuoklės veidrodis: jei padanga dyla netolygiai, tai gali rodyti kur kas rimtesnes problemas, susijusias su automobilio važiuokle. Toli gražu ne kiekvienas vairuotojas yra tiek išprusęs, kad pastebėtų tokias smulkmenas“, – pabrėžia M. Žemaitis.
Kaip „skaityti“ padangas?
„Kiekviena ES parduodama padanga privalo būti sertifikuota ir turėti E žymėjimą. Šalia jo privalomas skaičius, kuris nurodo šalies, kurioje padanga buvo sertifikuota, kodą, pvz., E4, E22 ir pan. Taip pat ant padangos privalo būti įspaustas DOT numeris, jis taip pat nurodo padangos pagaminimo datą, kur pirmieji du skaičiai rodo pagaminimo savaitę, paskutiniai du – metus. Ne ką mažiau svarbu yra vizualinė perkamos padangos apžiūra – tokie dalykai, kaip netvarkingos liejimo žymės, deformacija arba ES nustatyto lipduko nebuvimas, turėtų kelti rimtų įtarimų dėl padangos kokybės“, – atkreipia dėmesį ekspertas.
Taip pat M. Žemaitis primena, kad šiandien tam tikri gamintojai vairuotojams rekomenduoja įsigyti ir automobilį eksploatuoti tik su atitinkamomis padangomis. Anot eksperto, vairuotojai tai taip pat turėtų įvertinti.
„Kai kurie, dažniausiai aukštesnio segmento automobilių gamintojai savo automobiliams rekomenduoja montuoti tik jų homologaciją turinčias padangas, taip siekdami išlaikyti pirmines važiuoklės bei paties automobilio sureguliavimo savybes. Vieni pirmųjų tokias rekomendacijas, o vėliau jau ir reikalavimus pradėjo naudoti „Porsche“, o dabar tokias padangas rekomenduoja ir kiti gamintojai, tarp kurių „Audi“, „Bentley“, BMW, „Mercedes-Benz“ ir kiti. Tiesiogiai bendradarbiaudami su gamintojais, stengiamės patenkinti kiekvieno jų rekomendacijas, o atskirais atvejais – ir reikalavimus“, – apibendrina M. Žemaitis.