Pavyzdžiui, jūsų automobilis gali naudoti tokių išmatavimų padangas – 235/45 R17. Pirmasis skaičius – padangos plotis milimetrais. Antrasis – pločio ir sienelės aukščio santykis. Trečiasis – ratlankio skersmuo coliais. Kodėl coliais? Kodėl net šalyse, kur viskas matuojama milimetrais ir centimetrais, ratlankio skersmuo apibūdinamas coliais?
Kai kurie ratlankių parametrai apibūdinami milimetrais – pavyzdžiui, plotis, tarpai tarp skylių. Tik skersmuo apibūdinamas coliais, nes būtent šis dydis istoriškai yra svarbiausias renkantis padangas. Ankstyvųjų automobilių ratlankiai visi buvo siauri ir, iš esmės, labiausiai diametru. Ir būtent dėl to jis matuojamas coliais.
Pažvelkime, kada įkurti keli iš didžiausių padangų gamintojų. Prancūzų „Michelin“ pasaulį išvydo 1889 m., „Dunlop“ – irgi 1889-aisiais, „Pirelli“ – 1872 m. (iš pradžių padangų negamino), „Goodyear“ – 1898-aisiais, „Continental“ – 1871-aisias (bet padangas gamina nuo 1898 m.) Kaip matote, šios kompanijos atsirado dar prieš visuotinį lengvųjų automobilių įsigalėjimą.
Pirmoji pneumatinė padanga buvo sukurta dviračiui, o ne automobiliui. Ir ilgą laiką tos padangos buvo klijuojamos tiesiai prie ratlankio. Tai reiškė, kad jų keitimas buvo tik specializuotų dirbtuvių darbas, užtrunkantis kelias valandas.