2023 06 05

Kodėl automobilių ratlankiai matuojami coliais, o ne milimetrais?

Jei vairuojate europietišką automobilį, tikėtina, kad visos jo detalės yra apibūdinamos metrinės sistemos vienetais. 10 mm veržlė, 15 mm skersmens žarnelė ir taip toliau. Juk didžiojoje pasaulio dalyje naudojami Si matavimo vienetai – metrai, centimetrai, kilogramai, vatai ir taip toliau. Tačiau ratlankiai ir Europoje matuojami coliais. Ir tai yra šiek tiek keista.
Automobilių ratlankiai Ženevos automobilių parodoje
Automobilių ratlankiai Ženevos automobilių parodoje / Andriaus Lauciaus nuotr.

Pavyzdžiui, jūsų automobilis gali naudoti tokių išmatavimų padangas – 235/45 R17. Pirmasis skaičius – padangos plotis milimetrais. Antrasis – pločio ir sienelės aukščio santykis. Trečiasis – ratlankio skersmuo coliais. Kodėl coliais? Kodėl net šalyse, kur viskas matuojama milimetrais ir centimetrais, ratlankio skersmuo apibūdinamas coliais?

Kai kurie ratlankių parametrai apibūdinami milimetrais – pavyzdžiui, plotis, tarpai tarp skylių. Tik skersmuo apibūdinamas coliais, nes būtent šis dydis istoriškai yra svarbiausias renkantis padangas. Ankstyvųjų automobilių ratlankiai visi buvo siauri ir, iš esmės, labiausiai diametru. Ir būtent dėl to jis matuojamas coliais.

Pažvelkime, kada įkurti keli iš didžiausių padangų gamintojų. Prancūzų „Michelin“ pasaulį išvydo 1889 m., „Dunlop“ – irgi 1889-aisiais, „Pirelli“ – 1872 m. (iš pradžių padangų negamino), „Goodyear“ – 1898-aisiais, „Continental“ – 1871-aisias (bet padangas gamina nuo 1898 m.) Kaip matote, šios kompanijos atsirado dar prieš visuotinį lengvųjų automobilių įsigalėjimą.

Pirmoji pneumatinė padanga buvo sukurta dviračiui, o ne automobiliui. Ir ilgą laiką tos padangos buvo klijuojamos tiesiai prie ratlankio. Tai reiškė, kad jų keitimas buvo tik specializuotų dirbtuvių darbas, užtrunkantis kelias valandas.

Pranešti klaidą

Sėkmingai išsiųsta

Dėkojame už praneštą klaidą
Reklama
Išmanesnis apšvietimas namuose su JUNG DALI-2
Reklama
„Assorti“ asortimento vadovė G.Azguridienė: ieškantiems, kuo nustebinti Kalėdoms, turime ir dovanų, ir idėjų
Reklama
Išskirtinės „Lidl“ ir „Maisto banko“ kalėdinės akcijos metu buvo paaukota produktų už daugiau nei 75 tūkst. eurų
Akiratyje – žiniasklaida: tradicinės žiniasklaidos ateitis