Nesuprantate apie ką kalba? Europoje populiarūs „Dacia Duster“, „Dacia Sandero“ ir „Dacia Logan“ Brazilijoje vadinami „Renault Duster“, „Renault Sandero“ ir „Renault Logan“. Ir ne tik Brazilijoje, bet ir praktiškai visur už Europos ribų. Tai iš pažiūros yra tie patys automobiliai, bet jie žymimi ne „Dacia“, o „Renault“ ženklu. Todėl keliaujantiems žmonėms kartais kyla klausimų, kodėl kituose regionuose naudojamas kitas prekės ženklas.
Kas yra „Dacia“?
„Dacia“ – tai 1966 metais Rumunijos vyriausybės įkurtas automobilių gamintojas. Iš pradžių kompanija vadinta UAP (Uzina de Autoturisme Pitești), bet modeliai buvo žymimi „Dacia“ marke. „Dacia“ vardas – tai rumuniškas istorinio Dakijos regiono pavadinimas. Dakijos sritis dabar apytiksliai apimtų Rumunijos ir Moldavijos teritorijas, griebdama šiek tiek Vengrijos ir Ukrainos.
„Dacia“ nuo pat pradžių buvo glaudžiai susijusi su prancūzų „Renault“. Pirmasis serijinis „Dacia“ automobilis buvo gaminamas pagal „Renault 8“ licenciją, vėlesnis „Dacia 1300“ – pagal „Renault 12“, dar vėlesnis „Dacia 2000“ giminiavosi su „Renault 20“. „Dacia“ buvo pakankamai sėkmingas automobilių gamintojas, nemažai automobilių buvo eksportuojama į kitas Rytų Europos valstybes.
Tačiau viskam ateina pabaiga. 1999 metais Rumunija pardavė „Dacia“ bendrovę „Renault“, kuri nusprendė pozicionuoti šią markę kaip biudžetinių automobilių gamintoją. „Dacia“ automobiliai iš tikrųjų yra vieni iš pigiausių, jei ne patys pigiausi mūsų regione. „Renault“ tai pasiekė atsisakydama visų prabangos komponentų ir naudodama senesnių „Renault“ modelių bazes. Ir šis receptas veikia – „Dacia“ markė tikriausiai neturi entuziastingų fanų klubų, bet tai vis tiek yra žinomas ir įtakingas automobilių gamintojas.
„Dacia“ ir dabar yra didžiausia Rumunijos kompanija. Šios markės automobilius dažnai renkasi įmonės ir valstybinės institucijos, nes jie yra pigūs, pakankamai patikimi, turi garantiją ir platų aptarnavimo centrų tinklą.
2019 metais (vadinasi, prieš COVID-19 pandemiją) „Dacia“ pardavė daugiau 736 tūkstančius automobilių. Iš jų daugiau nei 530 tūkstančių sudarė populiariausi markės modeliai – „Duster“ ir „Sandero“. Tiesą sakant, jie yra dar populiaresni nei atrodo – tiesiog dalis jų neturi „Dacia“ logotipo.
Kodėl kituose regionuose „Dacia“ yra „Renault“?
Egzistuoja kelios pagrindinės priežastys, kodėl automobilių koncernai turi po kelias markes, bet daugelis jų susiveda į vieną – rinkodara.
Kiekviena markė turi savo įvaizdį – „Mercedes-Benz“ yra prabangių automobilių gamintojas, „Škoda“ automobiliai yra labai praktiški, „Rolls-Royce“ – nepaprastai prabangūs ir taip toliau. Kelių markių naudojimas leidžia kurti kelis skirtingus įvaizdžius, užimti didesnę rinkos dalį ir išvengti painiavos modelių gamoje. Be to, gamintojai iš savo platformų gali uždirbti daugiau.
„Škoda“ modeliai drąsiai galėtų nešioti „Volkswagen“ logotipus. Tačiau „Volkswagen“ koncernas laiko „Škoda“ šiek tiek pigesnių, bet vis tiek labai praktiškų automobilių marke. „Volkswagen Tiguan“ jums per brangus ar tiesiog nepatinka? Pirkite šiek tiek pigesnį „Škoda Kodiaq“ ar šiek tiek stilingesnį „SEAT Tarraco“ – „Volkswagen“ grupė siūlo didelę skirtingų modelių įvairovę, o skirtingi prekės ženklai padeda nesusipainioti.
„Dacia“ – tai patys pigiausi, o „Renault“ – aukštesnės klasės prancūziški automobiliai. „Dacia“ modelių integravimas į „Renault“ asortimentą atpigintų vertingesnės markės įvaizdį ir potencialiai pakenktų brangiausių „Renault“ modelių pardavimams. Bet tai galioja tik Europoje.
Rusijoje, Meksikoje, Centrinėje ir Pietų Amerikoje, Afrikoje ir kai kuriuose kituose regionuose „Renault“ neturi to aukštesnės klasės rinkos dalyvio įvaizdžio, o „Dacia“ apskritai nėra žinoma. Kadangi tai – silpnesnių ekonomikų rinkos, joms siūlyti brangiausius „Renault“ modelius neapsimoka. Čia didžiausias verslas siejamas su pigiausiais automobiliais – tokiais, kokius gamina „Dacia“. Jie ir siūlomi, bet pažymėti nepalyginamai garsesniu „Renault“ logotipu.
Brazilijoje „Renault“ galėtų siūlyti tik „Dacia“ modelius, bet juos būtų sunku reklamuoti dėl prasto markės žinomumo. „Renault“ vardas čia žinomas neblogai, nes kompanija Brazilijoje įsikūrė 1997 metais ir netrukus čia ėmė gaminti automobilius. „Renault“ automobiliai Brazilijoje atpažįstami kaip vietinis, o ne koks nors prancūziškas produktas. Todėl Brazilijoje vietoje „Dacia“ naudojamas geriau žinomas „Renault“ prekės ženklas. Kartu tai atveria galimybes kurti mišrią modelių gamą.
Brazilijoje „Renault“ salonuose galima rasti tokius mums žinomus „Dacia“ modelius kaip „Sandero“, „Sandero Stepway“, „Logan“, „Duster“ ir „Oroch“ („Duster“ pikapas) – tiesiog visi jie turi „Renault“ rombą. Tačiau šalia jų stovi ir mums pažįstamas „Renault Captur“ ir ne toks pažįstamas „Renault Kwid“. Su Rumunijos „Dacia“ šie automobiliai neturi nieko bendro, nes yra gaminami Brazilijoje ir yra pritaikyti šiai rinkai – jie gali naudoti etanolį arba benziną.
Panašiai ši marketingo strategija sudėliota ir kitose šalyse. „Renault“ galėtų pardavinėti „Dacia“ modelius, bet kam investuoti į naujos markės įvaizdžio kūrimą naujose rinkose? Kodėl nepanaudojus geresnio, vertingesnio ir geriau žinomo „Renault“ ženklo?
Kita vertus, analogiškai išoriškai atrodantys „Renault“ ir „Dacia“ modeliai savo konstrukcija ir jėgainėmis gali labai skirtis. Tarkime, Rusijai skirti modeliai gaminami ant senos platformos, o V.Europai – ant naujos. Todėl net „Renault Arkana“ Rusijos rinkoje savo kokybe yra labiau „Dacia“, nei „Renault“.
Panašiai elgiasi ir kitos kompanijos. Daug mums žinomų senesnių „Opel“ modelių („Astra“, „Vectra“, „Corsa“) Pietų Amerikoje važinėja su „Chevrolet“ logotipais. Ir tikriausiai jau seniai žinote, kad tai, kas žemyninėje Europoje yra „Opel“, Jungtinėje Karalystėje yra „Vauxhall“.