Kodėl išskiriami motociklininkai?
Jau metus kartu su pradedančiaisiais, taksi automobilių, mopedų, triračių, lengvųjų keturračių, keturračių, galingųjų keturračių, transporto priemonių, kurių didžiausioji leidžiamoji masė didesnė kaip 3,5 t arba kurios turi daugiau kaip 9 sėdimąsias vietas, arba kuriomis vežami pavojingieji kroviniai, vairuotojais laikėmės 0,00 promilės įstatymo, kuris kėlė aštrias diskusijas motociklininkų bendruomenėje.
Esminis klausimas – ne grąžinti buvusią tvarką, bet kodėl mes esame išskiriami iš daugumos, t.y. automobilių vairuotojų? Beje, kaip rodo Lietuvos kelių policijos tarnybos statistika, 2015 m. buvo užfiksuoti 403 atvejai, kai minėtų kategorijų vairuotojai pažeidė šį įstatymą. Iš jų – 14 motociklininkų. „Tik“ ar „net“?
Tačiau viskas tuo nesibaigia. Jeigu ir bus priimtas 0,00 promilių įstatymas visiems ir tapsime tokia penkta valstybe Europoje, nuo šių metų balandžio 1-osios motociklininkams, pradedantiesiems vairuotojams bei transporto priemonėms, kurių didžiausioji leidžiamoji masė yra didesnė negu 3,5 t arba kuriose yra daugiau negu 9 sėdimos vietos, gresia transporto priemonių vairavimo teisių atėmimas, jeigu viršysime 30 km/val. greitį.
Nejučia kyla ironiškas klausimas – kas toliau? Kokiais dar apribojimais būsime išskirti iš daugumos?
Kuo remiantis siūlomos pataisos?
Jeigu motociklininkas nustatytą greitį viršys nuo 30-40 km/val. – jam bus privaloma skirti teisės vairuoti transporto priemones atėmimą nuo 3 iki 6 mėnesių. Tačiau jeigu vairuotojas tai padarys su automobiliu, išsisuks su 120-170 eurų bauda.
Kai nustatytas greitis viršijamas nuo 40-50 km/val., motociklininkui privaloma skirti teisės vairuoti transporto priemonės atėmimą nuo 6 mėnesių iki vienerių metų. Na, o jeigu viršysi mažiau negu 30 km, piniginė bauda vis tiek bus didesnė negu kitoms transporto priemonėms.
Šį Administracinių nusižengimų kodekse įrašytą punktą laikau diskriminuojančiu. Kokiais statistikos duomenimis remiantis jis grindžiamas? Eismo įvykiu skaičiumi? Ar tuose duomenyse nesuplakami į vieną motociklai su mopedais ir keturračiais bei asmenimis, kurie neturėjo teisės apskritai vairuoti motociklo (mopedo ar keturračio)?
Norėčiau kartu su įstatymų „redaktoriais“ įsigilinti į statistiką ir pateikti jiems šiuos klausimus. Vėliau galėčiau ir motociklu pamokyti važiuoti. Na, gerai, gal kiek per aštrus humoras.
Šių straipsnių pakeitimo įstatymo projektų Aiškinamajame rašte (užregistruotas 2015 gruodžio 9 d.) nepateikiami jokie argumentai, kodėl reikėtų atimti vairuotojo pažymėjimą išvardintų transporto kategorijų vairuotojams. Jame daugiausiai kalbama apie alkoholio ir neblaivumo sukeliamas problemas. Prie aiškinamojo rašto 13 punkto „Rengiant įstatymų projektus gauti specialistų vertinimai ir išvados“ pateiktas atsakymas: „rengiant įstatymų projektus negauta specialistų vertinimų“. Tad pasikartosiu – kuo remiantis siūlomos šios pataisos?
Peršasi išvada, kad tai – neargumentuota įstatymo pataisa. Ar ji ir vėl bus pagrįsta „apie orą“, t.y. „taip yra ir kitose Europos šalyse“? Jeigu taip – gerai, tinka! Tačiau: kokiose, nuo kada ir ar tai turėjo įtakos eismo įvykių skaičiui?
Jeigu kažką keičiame, privalo būti atlikti namų darbai – iš anksto pateikti atsakymai, kodėl tai darome. Tobulu atveju – kodėl tai yra būtina. Noriu per daug? Galite kaltinti mano „jaunatvišką“ maksimalizmą.
Ar Seimo nariai vairuoja motociklus?
Įdomu buvo apklausti Seimo narius, kurie ir balsavo už tokių pataisų priėmimą. Visiems el. būdu buvo pateikti 3 klausimai ir suteiktos 2 savaitės atsakymams. Teiravomės, ar Seimo nariai turi A (A1, A2) kategoriją, ar šiuo metu vairuoja motociklą, jeigu ne – ar vairavo anksčiau ir kokį?
Į pateiktus klausimus atsakė tik ketvirtadalis. Iš visų atsakiusiųjų neturi A (A1, A2) kategorijos teisių, motociklo nevairuoja ir niekada nevairavo – 77 proc. informantų.
Motociklus „JAWA“, „IŽ“, „Minsk“, „ČZ“ vairavę anksčiau arba „jaunystės“ laikais – 23 proc., iš kurių dauguma turi A kategorijos vairuotojo pažymėjimą. Ir tik du atsakę respondentai šiuo metu vairuoja šiuolaikinius standartus atitinkančius motociklus.
Svarbu pažymėti, kad motociklininkų bendruomenė nesnaudžia. Šiuo metu Lietuvos baikerių kongresas, subūręs darbo grupę, imasi iniciatyvos rasti atsakymus į mums iškylančius klausimus.