Kodėl XX a. automobiliai turėjo „mirtininkų dureles“?

Ar žinojote, kad daug 20 amžiaus pradžios automobilių turėjo vadinamąsias mirties arba savižudžių dureles? Tai – atgal atidaromos automobilių durelės, tokį vardą gavusios dėl savo nesaugumo.
Renault 4CV – ten, kur yra šios moters kojos, įprastai būtų durelės. (Bleiglass, Wikimedia(CC BY-SA 3.0)
Renault 4CV – ten, kur yra šios moters kojos, įprastai būtų durelės. (Bleiglass, Wikimedia(CC BY-SA 3.0)

Ir tai niekada nebuvo ginčytinas faktas – automobilių kūrėjai žinojo, kad tokia durelių konstrukcija turi rimtų trūkumų. Tai kodėl tokios durelės buvo apskritai naudojamos?

Jūsų automobilio durelės greičiausiai atsidaro į priekį. Tai yra, durelių vyriai yra pritvirtinti prie priekinės jų briaunos. Tokia konstrukcija yra saugesnė, nes kelyje oro srautas neleistų durelėms atsidaryti, net jei žmogus netyčia truktelėtų už rankenėlės ar dėl kokių keistų priežasčių sulūžtų durelių užraktas. Tokį patį privalumą, beje, turi ir į priekį atidaromi kapotai.

Tuo tarpu savižudžių durelių vyriai yra gale. Todėl, atidariusias dureles, vėjas nori atlapoti jas dar plačiau. Kadangi keleivio ar vairuotojo ranka dažnai ilsėdavosi paremta į langą, o saugos diržai tiesiog neegzistavo, atsidariusios tokios mirtinos durelės galėjo išplėšti žmogų į lauką.

Tačiau, nepaisant šio pavojaus, XX amžiaus pradžioje savižudžių durelės buvo labai populiarios – prieš Antrąjį pasaulinį karą jos populiarumu mažai nusileido įprastoms į priekį atidaromoms durelėms.

Tokias nesaugias dureles naudojo ir prabangių automobilių kaip Delahaye 135 ar Mercedes-Benz 770 gamintojai, ir pigesnių mašinų Peugeot Type 159 kūrėjai. Visi prieš Antrąjį pasaulinį karą sukurti Tatra automobiliai turėjo savižudžių dureles. Nors dauguma Ford Model T versijų turėjo mums įprastas į priekį atidaromas dureles, būta ir versijų su pavojingomis durelėmis.

Iš tikrųjų, tai net nestebina. Nemažai XVIII-XIX amžiaus karietų turėjo atgal atidaromas dureles, o ankstyvieji automobiliai, kaip tikriausiai žinote, buvo kuriami pagal karietų gamintojų ištobulintą dizainą.

Juk karietos akmenuotais keliais dardėdavo pakankamai lėtai, todėl atsitiktinis durų atsidarymas nekėlė jokio pavojaus. O automobiliai buvo kitokie – net ir mažesni, senesni automobiliai pasiekia nemažą greitį, todėl aerodinamika ir saugumas jiems yra labai svarbūs.

Bet tos ankstyvosios automobilizmo pamokos nebuvo išmoktos greitai. Nors antrojoje XX amžiaus pusėje mirtinų durelių populiarumas prabangiuose automobiliuose labai sumažėjo, visiškai jos nebuvo pamirštos – pigesnių automobilių gamintojai jas vis tiek naudojo.

Tokias dureles pamėgo Citroën, SAAB, Renault ir daug kitų gamintojų. Štai Fiat 500 Topolino, gamintas 1936-1955 metais turėjo tokias dureles – tai yra suprantama, nes tai buvo senas prieškarinis dizainas. 1957 metais Fiat šį modelį pakeitė nauju 500, kuris iš pradžių taip pat turėjo mirtinas dureles. Jos buvo labai plonos, o ir naudoti užraktai nebuvo labai patikimi, todėl jų atsidarymas kelyje buvo tikra grėsmė.

Fiat šią klaidą vėliau ištaisė – 1957-1965 metais gaminti Fiat 500 turi savižudžių dureles, o 1965-1975 gamintų automobilių vyriai jau buvo perkraustyti į priekį. Tai – vienas iš būdų atpažinti ankstyvuosius Fiat 500.

Nesaugias dureles turėjo ir ankstyvieji Fiat 600 (1955-1969 m.) bei jo giminaičiai. Štai Fiat 600 Multipla turėjo įprastas dureles gale ir mirties dureles priekyje. Tokia keista konstrukcija leido galinių ir priekinių durelių vyrius tvirtinti prie vieno stipresnio statramsčio. Galiausiai, ir vienas iš pirmųjų Subaru automobilių 360 turėjo mirtinas dureles – dažnai jos prastai įsiliedavo į kėbulo formas, todėl vėjas jas nuolat plėšė laukan.

Tai kodėl automobilių gamintojai rinkosi savižudžių dureles, jei buvo žinoma, kad jos nėra tokios saugios kaip į priekį atidaromos durelės? Kokiais privalumais jos pasižymėjo?

Mirtinų durelių privalumai

Nors jums galbūt taip ir neatrodo, iš tikrųjų savižudžių durelės yra šiek tiek patogesnės – tai yra viena iš priežasčių, kodėl jas pamėgo Rolls-Royce. Jos atveria platesnę erdvę priekyje, todėl net ir aukšti bei nelankstūs vyrai gali tiesiog, vaizdžiai tariant, įsisukti į savo sėdynes. Tai ypač svarbu mažesniuose automobiliuose kaip minėtuose Fiat 500 ir Subaru 360.


Be to, automobilyje sėdinčiam žmogui nereikia pasilenkti, kad pasiektų dureles ir galėtų jas uždaryti – jos visada yra kažkur šalia peties. Dėl tos pačios priežasties ir atidaryti jas iš vidaus yra lengviau – tereikia pasukti ranką, o ne pasilenkus stumti dureles toli į priekį. Galiausiai, išlipti iš savižudžių dureles turinčio automobilio yra šiek tiek lengviau, nes galima žengti pirmyn – keltis panašiai kaip kylate nuo kėdės.

Paminėjome Rolls-Royce – itin prabangių automobilių gamintoją, kuris yra žymiausias savižudžių durelių ambasadorius 21 amžiuje. Nors tokios durelės padeda įlipti ir išlipti, negalime nepaminėti fakto, kad jos taip pat yra ir pakankamai išskirtinis dizaino elementas. Kitaip tariant, Rolls-Royce atveju jos suteikia unikalumo, kurio taip geidžia tokių automobilių pirkėjai.

Atgal atveriamos durelės leido vyrius montuoti prie centrinio statramsčio, kuris įprastai buvo tiesesnis ir stipresnis. Tai buvo ypač svarbu pigių automobilių gamintojams, nes tai supaprastindavo durelių geometriją. Aišku, šis privalumas išnyko, kai gamintojai buvo priversti susirūpinti daugumu.

Nemažai automobilių turi tik galines nesaugias dureles – tai yra, priekinės ir galinės durelės yra atidaromos priešingomis kryptimis kaip kokios daržinės durys. Pavyzdžiui, ketvirtosios kartos Lincoln Continental (1961-1969) kabrioletas turėjo atgal atidaromas galines dureles. Jos palengvino patekimą ant galinių sėdynių, nes kitaip dėl kabrioleto dizaino subtilybių galinės durelės būtų buvusios labai mažos (arba jų nebūtų buvę visai).

Atgal atidaromas galines dureles turi ir Austin FX4, jums geriau žinomas kaip Londono taksi. Savižudžių durelės ne tik palengvino taksi keleivių įlipimą bei išlipimą, bet dar ir leido vairuotojui nepakilus iš darbo vietos pasiekti galinių durelių rankenėlę.

Savižudžių dureles gale turi ir kai kurie šeimoms skirti vienatūriai (pavyzdžiui, Opel Meriva). Čia jos leidžia sukurti labai platų patekimą į saloną, kuris padeda gale sumontuoti vaikišką sėdynę.

Kartais savižudžių durelės gale yra labai mažos ir gali būti atidarytos tik kai priekinės durelės jau yra atviros. Tokias dureles gali turi Mazda RX-8 ir MX-30, BMW i3, Honda Element, Toyota FJ Cruiser ir nemažai pikapų. Tokia konstrukcija, neleidžianti atskirai atidaryti tik galinių durelių, išsprendžia savižudžių durelių saugumo klausimą. Tiesa, jis ir taip nebėra labai aktualus.

Kodėl modernios savižudžių durelės nebėra nesaugios?

Paminėtuose automobiliuose įprastos priekinės durelės prilaiko galines savižudžių dureles, todėl jos kelyje tiesiog negali atsidaryti. Tačiau modernios savižudžių durelės ir taip nebėra pavojingos, nes daugelis automobilių turi automatinius užraktus, o žmonės šiais laikais privalomai segasi saugos diržus. Be to, ir pačios durelės yra didelės, sunkios ir tobulai telpa į joms skirtą vietą, todėl į kėbulo siūles įsisukęs vėjas negali jų atplėšti. Kitaip tariant, šiuolaikinė inžinerija ir saugumo standartai savižudžių dureles pavertė labai saugiomis.

Tačiau jos vis tiek nėra labai populiarios, nes turi ir kitų trūkumų. Pavyzdžiui, priekinės savižudžių durelės sukelia nepatogumų ankštose automobilių stovėjimo aikštelėse, nes ant jų pritvirtinti veidrodėliai neleidžia durelių atidaryti plačiau, jei šalia yra kitas automobilis ar siena. Žinoma, veidrodėlius būtų galima montuoti ant priekinių statramsčių ar sparnų, tačiau tada jie trukdytų išlipti. Rolls-Royce šią problemą išsprendė kitaip – atidarant dureles veidrodėlis pakyla į viršų. Tačiau toks mechanizmas pigesniems automobiliams būtų tiesiog neprieinamas.

Galbūt tai nuskambės keistai, bet atgal atidaromos durelės ir pačios yra brangesnės. Taip yra dėl to, kad gamintojai jų tiesiog nenaudoja, todėl norint pritaikyti savižudžių dureles tektų kurti visiškai kitokią kėbulo konstrukciją. Pavyzdžiui, jei būtų nuspręsta, kad kitos kartos Audi A8 privalo turėti savižudžių dureles, inžinieriams tektų iš naujo pergalvoti visą automobilio rėmą, nes durelių svorį laikytų visiškai kiti statramsčiai. Be to, ant durelių sumontuotus mygtukus jungiantis laidynas tokiu atveju turi būti šiek tiek ilgesnis.

Ir taip, saugumo klausimas vis tiek tebėra svarbus. Šiuolaikinės žinios ir technologijos leidžia savižudžių dureles paversti gyvenimu besidžiaugiančiomis saugiomis durelėmis, bet tie sprendimai nėra nei paprasti, nei pigūs. Rolls Royce Ghost ir BMW 7 yra giminingi automobiliai, bet tik vienas iš jų turi atgal atveriamas dureles ir tai nėra BMW.

Minėjome, kad kai kurie automobiliai turi tik galines savižudžių dureles. Tai – geras sprendimas, leidžiantis plačiai atverti prieigą prie automobilio salono. Tačiau tuomet kartu į automobilio priekį ir galą lipantys keleiviai trukdo vienas kitam. Jei ankštoje aikštelėje išliptumėte iš Opel Meriva vienatūrio priekio, kai jūsų vaikai liptų pro galines dureles, pastebėtumėte, kad esate įkalintas ir neturite kur pasitraukti, kol nebus uždarytos bent vienos iš dviejų durelių.

Galiausiai, savižudžių durelių privalumai nėra tokie jau dideli. Tikriausiai jūs net nustebote perskaitę, kad jos yra patogesnės, nes mes tiesiog esame pripratę prie įprastos konstrukcijos durelių ir laipinimasis į automobilį yra automatinis, protinių pastangų nereikalaujantis veiksmas. Todėl pastangos ir investicijos, kurių reikia norint sukurti, pagaminti ir sumontuoti atgal atveriamas dureles, tiesiog nėra vertos tų mažų privalumų, kuriuos jos suteikia.

Pranešti klaidą

Sėkmingai išsiųsta

Dėkojame už praneštą klaidą
Reklama
Pasisemti ilgaamžiškumo – į SPA VILNIUS
Akiratyje – žiniasklaida: ką veiks žurnalistai, kai tekstus rašys „Chat GPT“?
Reklama
Išmanesnis apšvietimas namuose su JUNG DALI-2
Reklama
„Assorti“ asortimento vadovė G.Azguridienė: ieškantiems, kuo nustebinti Kalėdoms, turime ir dovanų, ir idėjų