Tai – „Porsche 914“, dabartinio „Boxster“ prosenelis. Šis straipsnis – apie 914 istoriją ir kodėl jis atrodo taip neįprastai „Porsche“ markei.
„Volkswagen“ anksčiau gamino ir sportinius automobilius. 1955-1975 metais buvo gaminamas „Volkswagen Karmann Ghia“ keturvietis sportinis automobilis. Septintajam dešimtmečiui artėjant prie pabaigos „Volkswagen“ jau reikėjo naujo sportinio automobilio. Tuo tarpu Porsche artėjo prie savo pigiausio 912 modelio gamybos pabaigos. Taip dvi kompanijos nusprendė kurti vieną mažą sportinį automobilį, kuris pakeistų abi mašinas.
Tuo metu „Porsche“ kurdavo automobilius „Volkswagen“ – toks buvo šių kompanijų susitarimas. Kontrakte buvo likęs vienas modelis, kurį „Porsche“ turi sukurti „Volkswagen“, todėl ir buvo pasirinktas mažas sportinis automobilis. Iš pat pradžių buvo nuspręsta, kad „Volkswagen“ ženklu žymima versija turės 1,7 litrų keturių cilindrų variklį, o „Porsche“ versija – šešių cilindrų agregatą. Visgi „Porsche“ nesidžiaugė, jog gamins tokį pat automobilį, kokį savo gamoje turės „Volkswagen“. Todėl buvo pasiektas susitarimas, kad bent jau Šiaurės Amerikoje abu modeliai bus vadinami „Porsche“.
Nors kelyje pasitaikė sunkumų, tarp kurių buvo ir „Volkswagen“ vadovo Heinricho Nordhoffo mirtis, ir vėliau sekę finansiniai nesutarimai, galiausiai pasaulį išvydo „Porsche 914“. Tai buvo mažas sportinis automobilis su targa tipo nuimamu stogu ir varikliu viduryje. 914/4 versija, kuri buvo iš dalies gaminama „Karmann“ gamykloje, turėjo 1,7 litrų keturių cilindrų variklį, išvystantį 59 kw (79 ag), o 914/6 versija turėjo 2 litrų šešių cilindrų 81 kW (109 ag) agregatą. Žinoma, didesnis variklis leido pasiekti didesnį greitį – 914/4 pasiekdavo 186,5 km/h, o 914/6 išvystydavo net 207 km/h greitį.
Varikliai per 5 laipsnių mechaninę pavarų dėžę suko galinius ratus. Teigiama, kad 914 buvo smagus automobilis – nei tonos nesveriantis dvivietis „Porsche 914“ posūkiuose laikė savo liniją, buvo puikiai subalansuotas ir įdomus. 1970 metais „Porsche 914“ tapo Motor Trend metų importiniu automobiliu. Ir nesunku suvokti kodėl, nors varikliai buvo aušinami oru, o greičiausia versija iki 100 km/h įsibėgėdavo per 8,7 s.
Deja, 914/6 pardavimai ėjosi prastai. Tuo tarpu 914/4, Europoje pardavinėtas kaip Volkswagen-Porsche, buvo tiesiog graibstomas. Buvo akivaizdu, kad automobilis su šešių cilindrų varikliu „Porsche“ yra nuostolingas, todėl 1972 metais 914/6 gamyba buvo nutraukta. Šešių cilindrų variklį pakeitė 2 litrų keturių cilindrų agregatas, išvystantis 74 kW (99 AG). 1974 metais 914/4 versija taip pat buvo atnaujinta – sumontuotas naujas 1,8 litrų 63 kW (84 hp) agregatas. Jau 1976 metais „Porsche 914“ gamyba pasiekė pabaigą.
„Porsche 914“ yra vienas iš keistesnių automobilių šios markės istorijoje. „Porsche“ nebuvo linkusi gaminti automobilių su varikliu viduryje. Dar daugiau – dauguma Porsche modelių pasižymi aptakiu kėbulo dizainu su užapvalintomis linijomis, o štai 914 buvo kampuotas ir, reikėtų sakyti, negražus. Priekinis kapotas slėpė bagažinę ir buvo šiek tiek žemiau nei viršutiniai sparnų kampai, kuriuose buvo sumontuoti posūkių žibintai.
Pagrindiniai „Porsche 914“ žibintai buvo uždaromi – kai automobilis važinėjo paslėpęs savo šviesas, jo priekis atrodė išties nekaip. Iš galo 914 taip pat neatrodo įspūdingai gražiai – variklis slepiasi po neišraiškingu plokščiu gaubtu. Galiausiai, masyvūs skirtingų spalvų buferiai tikrai nepuošia šio automobilio.
1976 metais „Porsche“ į rinką išleido modernesnį, tvirtesnį ir daugiau patogumų turintį 924 modelį, kuris buvo apvalesnis ir turėjo variklį priekyje. Visgi 914 netiesiogiai yra šiuolaikinių „Boxster“ ir „Cayman“ protėvis.
Tai taip pat yra labai neprastas pasirinkimas restauracijos projektui – pataisomi „Porsche 914“ automobiliai dabar kainuoja mažiau nei 10 tūkstančių eurų. Taip yra todėl, kad 914 nėra retas (neskaitant 916 ir kitų riboto leidimo versijų). Iš viso pagaminti 118 978 „Porsche 914“ automobiliai, tačiau reikėtų spėti, kad ateityje ši kaina vis tiek išaugs.