Mokyklos gatvės kvartalas įsikūręs kone miesto centre: vos už kelių šimtų metrų parke stovi paminklas, žymintis geografinį Klaipėdos centrą.
Kvartale, kurio centre veikia darželis, yra mokykla, dauguma pastatų – individualūs ir keli daugiabučiai. Tačiau tūkstančiai gyventojų kas rytą susiduria su problema, kai reikia išvažiuoti iš kvartalo. Po judrios Mokyklos gatvės rekonstrukcijos neliko vieno išvažiavimo iš kvartalo.
Dabar iš jo veda tik dvi gatvelės: Slyvų gatvė vinguriuoja tarp individualių namų ir veda „Klaipėdos baldų“ link. Tačiau trišalėje sankryžoje galima sukti tik į dešinę. Kairysis posūkis draudžiamas, o norintieji išvažiuoti miesto centro link turi ieškoti saugaus apsisukimo vietos.
Kitas kelias veda iš Verpėjų gatvės. Tačiau kas rytą čia susidaro spūstys, o gyventojai piktinasi, kad jų balso valdininkai neišgirdo ir numatyti pokyčiai situaciją tik „apspręs“, bet neišspręs. Nerimą pasėjo ir spaudoje pasirodžiusi žinia, kad Verpėjų gatvė kol kas nebus platinama ir vienoje juostoje stovės ir sukantieji į kairę, ir į dešinę. Gyventojai užvertė laiškais savivaldybę ir pyksta, kad į jų problemą reaguojama vangiai.
Miesto centre – bet lyg kaime
Mokyklos kvartalas anksčiau vertintas gana kontroversiškai dėl „žymiojo“ bendrabučio, vis sulaukusio policijos dėmesio. Tačiau pastaraisiais metais jis išgyvena renesansą: vyksta statybos, rekonstruojami anksčiau statyti namai, kuriasi jaunos šeimos.
Kvartale veikia ir Klaipėdos licėjus, į kurį vaikai suvežami iš viso miesto.
„Rytais išvažiuoti yra iššūkis ir jei bus įgyvendinta tai, ką mes skaitome, problema nebus išspręsta“, – kalbėjo šiame rajone gyvenantis Ignas Pakalniškis.
Žmonės tikino, kad ne kartą rašė raštus į savivaldybę atkreipdami dėmesį į gana komplikuotą eismo reguliavimą šioje miesto vietoje.
Ir vairuotojai skundžiasi turį tik vieną išvažiavimą, ir pėstieji taip pat vargsta: šaligatvių trūksta, mamoms ir neįgaliesiems rateliuose tenka manevruoti gatvėmis, jei šaligatvių atkarpa ir pasitaiko – sunkiai išvažiuojama. Į greta esantį Tilžės turgų žmonės eina žvyrkeliu per garažų masyvą ir braunasi pro krūmus. Įvažiuoti ratuotiems – neįmanoma.
Iššūkių kelia ir pietinėje kvartalo pusėje esanti geležinkelio pervaža, kur nėra jokio tako pėstiesiems.
Tiesa, pėstiesiems ir dviratininkams projektuojamas išėjimas pro Žemaičių gatvę į Joniškės gatvę šiaurinėje kvartalo pusėje.
Nesaugi neįgaliesiems ir pagrindine įvardijama perėja per judrią Mokyklos gatvę. Į gatvę čia veda nuokalnė, kurią įveikti – iššūkis.
Po audito – kelios alternatyvos
2020-aisiais buvo atliktas eismo auditas, nors būta kritikos, kad pandeminis laikotarpis neatspindi tikrųjų srautų.
Audito metu buvo skaičiuojami automobiliai, analizuojama, kuriuo metu susidaro spūstys, ir paryškintos probleminės vietos.
Audito autoriai parengė kelias alternatyvas ir dėl arteriniu laikomo išvažiavimo Verpėjų gatve. Pripažinta, kad nieko nedarant trišalė sankryža liktų sudėtinga ir pavojinga: pagrindine Mokyklos gatve vyksta intensyvus eismas, šalutinėje gatvėje yra apsunkinti kairieji posūkiai.
Pirmoji alternatyva, kuri patiems gyventojams atrodo priimtiniausia, numatė Verpėjų ir Mokyklos gatvių sankryžoje įrengti šviesoforą ir dvi pėsčiųjų perėjas. Verpėjų gatvėje būtų siaurinamas šaligatvis ir atsirastų papildoma juosta, sukantiems į kairę. Audito rengėjai išsyk įžvelgė privalumą bei trūkumą: eismo saugumas pagerėtų, tačiau žymiai suprastėtų eismo kokybė važiuojantiems Mokyklos gatve.
Antroji alternatyva – panaši, tačiau nenumatė pėsčiųjų perėjos Mokyklos gatvėje, pėstiesiems tektų paeiti apie 150 metrų. Tačiau neįrengus čia perėjos sumažėtų transporto priemonių laukimo laikas ir pagerėtų eismo kokybė.
Trečioji alternatyva numato šviesoforu reguliuojamą sankryžą, kurioje pagrindiniame kelyje nuo Mokyklos gatvės tilto yra panaikinamas kairinis posūkis.
Eismo kokybė pagerėtų, tačiau vairuotojai, norintys patekti į šalutinę gatvę, gali susidurti su nepatogumais, ieškodami, kur apsisukti.
Praėjusių metų spalį posėdžiavusios Klaipėdos miesto savivaldybės saugaus eismo komisijos narių nuomonės išsiskyrė.
Pirmąją alternatyvą palaikė Klaipėdos Kelių policijos tarnybos viršininkas Mindaugas Džermeika, atkreipęs dėmesį, kad greta yra mokykla ir gali nutikti taip, kad vaikai kirs gatvę degant žaliam signalui nepaisant to, kad perėjos nėra.
Balsavimo metu trečioji alternatyva nesulaukė palaikymo, o dėl pirmųjų dviejų balsai pasiskirstė po lygiai. Sprendimą pritarti antrajai alternatyvai nulėmė komisijos pirmininkas Gintaras Neniškis.
Saugumas ar pralaidumas?
M.Džermeika 15min teigė, kad situacija dėl Mokyklos gatvės rajono jam gerai žinoma. Pati Mokyklos ir Verpėjų gatvių sankryža nepasižymi avaringumu. Tą parodė ir auditas: vos keli įvykiai per ketverius metus.
„Tačiau avarijų netrūksta aukščiau, t. y. važiuojant nuo Mokyklos viaduko. Todėl ten atsirado greičio matuoklis“, – aiškino pareigūnas.
Net ir prabėgus geram pusmečiui po vykusio posėdžio jis laikosi nuomonės, kad pėsčiųjų perėja šioje vietoje užtikrintų eismo saugumą.
„Mano nuomone, kad pirmumas turi būti teikiamas žmonių saugumui. Kodėl perėjos ten neprojektuoti, jei yra visos prielaidos jai ten būti? Be to, kaip minėjau, iš mokyklos išėję vaikai gali kirsti gatvę, manydami, kad žalias signalas – saugu“, – kalbėjo M.Džermeika.
Jis pabrėžė, kad ir Kelių eismo taisyklėse prioritetas yra žmonių saugumas, o ne eismo pralaidumas.
Tačiau, kaip teigė Eismo saugumo komisijos pirmininkas, savivaldybės administracijos vadovas Gintaras Neniškis, išsiskyrė nuomonės ir pačių gyventojų. Buvo kas palaikė perėją, buvo ir priešininkų.
Anot jo, šviesoforo įrengimo pirkimo darbai jau pajudėję. Dėl pėsčiųjų perėjos jis nebuvo kategoriškas – korekcija galima, kai atsiras tam prielaidos.
Pabrėžiama, kad projektuojama ir papildoma juosta iš Verpėjų gatvės, kaip ir buvo numatyta antroje alternatyvoje.