„Paaiškėjo naujos aplinkybės, kai kurių rangovų nenoras bendradarbiauti, vengti atsakomybės, nepateikti dokumentų. Paaiškėjo ir tokios aplinkybės, kaip informacija apie pirkimo dokumentus, kurie skiriasi nuo pateiktų techninių projektų.
Tai reiškia, kad keliai buvo parengti ne pagal LAKD idėją. Šitos aplinkybės verčia nerimauti dėl tam tikrų objektų defektų ištaisymo iki metų pabaigos. Bet dalis rangovų imasi iniciatyvos ir defektus pašalino, o kiti atsisako bendradarbiauti“, – sako V.Andrejevas.
Pasak jo, visi rangovai, kurie atsisako bendradarbiauti ir pašalinti defektus, bus viešinami tam, kad būtų suvokiama, kokio masto yra problemos.
Klastojo tyrimų rezultatus
Taip pat nustatyta, kad kai kurios bendrovės klastojo ir tyrimų duomenis, kuriais remiantis pirmo audito metu nebuvo aptikta jokių pažeidimų.
„Kitų atvejų turime, kai rezultatai tokie, kurie nesutampa su audito metu nustatytais rezultatais. Pastebima, kad medžiaga nustatyta prastesnė negu buvo numatyta projekte. O rangovai, sutikę bendradarbiauti, pateikia savo duomenis, kuriais remiantis viskas yra gerai. LAKD pastebėjus, kad yra didžiulis skirtumas tarp rezultatų, mes pasitelkiame užsienio laboratoriją, t.y. Latvijos, kad nustatytų, kurie rezultatai yra tinkami“, – sako V.Andrejevas.
Tokiu atveju, pasak jo, bendradarbiavimas atrodo mažų mažiausiai keistai ir tik parodo, ką rangovai slepia.
Gali būti ir daugiau problemų
Kadangi tyrimo laukas plečiasi V.Andrejevas teigia, jog gali tekti susidurti su dar daugiau problemų ir kituose objektuose. Pasak A.Andrejevo, sunku kol kas pasakyti, kiek kelių gali būti nutiesta nekokybiškai.
Šešiuose objektuose ištaisyti defektai, kituose 6 nustatinėja apimtis, o dar 6 yra problemų dėl nesutikimo bendradarbiauti. Siekiama, kad būtų gautas produktas, kuris ir buvo nutartas. Jei rangovas išpildys reikalavimus ir susitarimą – su juo galės būti bendradarbiaujama ir toliau, o jei nepašalins - bus kreipiamasi į teisėsaugą.
„Jei įmonės atsisakys vykdyti ištaisymo defektus, laikome tai sutarties nevykdymu, tai tokiu atveju priėmus teismo sprendimą nebebūtų sąlygų dalyvauti viešuosiuose pirkimuose. Konfidencialumo nebus, mes apie kiekvieną atvejį užbaigus tyrimą informuosime atskirai“, – sako V.Andrejevas.
Daugiau tyrimų ir prevencinių priemonių
LAKD po pirmų pristatymų ėmėsi dokumentų peržiūros. Bus investuojama ne į 15 proc. objektų tikrinimą, kaip anksčiau, o bus tikrinami visi objektai.
Taip pat prieš tris mėnesius įsigyta moderni įranga, kuri leidžia stebėti kelių būklę bei teikti rekomendacijas. Šiuo būdu gaunama informacija bus pasidalijama ir su rangovais, kad šie turėtų informacijos iš šalies bei žinotų, kokia tiksliai yra jų atliekamų darbų kokybė.
Valstybinės reikšmės kelių kokybės audito metu nustatyti defektai ruožuose, dėl kurių rangovai bendradarbiauja, bus pašalinti iki 2019 metų pabaigos. Kituose ruožuose, dėl kurių rangovai atsisako bendradarbiauti ir vilkina procesus, defektų ištaisymas gali persikelti į kitus metus.
Dalis įmonių sutinka bendradarbiauti, teikia informaciją, sutinka ištaisyti defektus. Pavyzdžiui, AB „Panevėžio keliai“, AB „Kauno tiltai“, UAB „Alkesta", UAB „Žemaitijos keliai“, AB „Eurovia Lietuva“.
„Kelių kokybės auditas atskleidė didžiulį piktnaudžiavimo mąstą Lietuvos keliuose. Tikrai nesakome, kad nesąžiningai dirbo visos įmonės – buvo tokių, kurios klydo, tai pripažino ir ištaisė savo klaidas. Vis dėlto turime labai sudėtingų atvejų, kai rangovai ne tik bando nuslėpti savo piktavališkumą, bet ir ieško politinio užtarimo aukštų vadovų kabinetuose. Šioje vietoje privalome būti principingi. Tai mūsų keliai, mūsų valstybės lėšos, visuomenė privalo reikalauti atsakomybės ir išgirsti visus atsakymus“, – sakė laikinai einantis pareigas susisiekimo ministras Rokas Masiulis.
Sukčiauja kelio kokybės sąskaita
Tačiau bendradarbiauti sutinka toli gražu ne visi rangovai. Kai kurie piktybiškai vilkina procesus, atsisako teikti informaciją, ignoruoja nustatytas faktines aplinkybes.
Kelių kokybės audito metu tikrinant, ar atlikti darbai atitinka projektinę dokumentaciją, paaiškėjo, kad UAB „Fegda“ įrengtame ruože (kelio Nr. 5230 Paberžė–Barskūnai–Medžiukai ruožas nuo 6,50 iki 11,16 km), projektinė dokumentacija neatitinka viešojo pirkimo techninės specifikacijos – skaldos pagrindo sluoksnis pakeistas pigesnėmis ir prastesnėmis medžiagomis. Taip pat pirkimo metu buvo numatytas ne mažiau nei 25 cm šalčio atsparaus sluoksnio storis, tačiau projektas parengtas sumažinant reikalavimus ir nustatyta, kad sluoksnio reikšmė galima nuo 0.
Visi šie neatitikimai leido rangovui darbus atlikti pigiau ir gerokai sumažino kelio laikomąją gebą ir kelio tarnavimo laiką.
Vykdant kelių auditą susidurta su atveju, kai rangovai slepia faktines aplinkybes, siekiant išvengti atsakomybės. UAB „YIT Lietuva“ (anksčiau UAB „Lemminkainen Lietuva“) įrengtame objekte (kelio Nr. 4220 Verdainė–Pašyšiai ruožas nuo 0,696 iki 5,300 km) vietoje viešųjų pirkimų dokumentuose nustatyto skaldos pagrindo sluoksnio buvo panaudotos prastesnės ir pigesnės medžiagos taip susilpninant kelio dangos konstrukciją. Ir nors šie trūkumai paaiškėjo dar vykdant darbus, tačiau projektas buvo priimtas kaip kokybiškas.
Tiesa, pati įmonė su tokiais teiginiais nesutinka.
„YIT Lietuva“ nevengia atsakomybės. Gavus pakartotinių laboratorijos tyrimų rezultatus raštu kreipėmės į LAKD su konkrečiais pasiūlymais. Tikimės artimiausiu metu susitikti su LAKD ir priimti sprendimus“, – atsiųstame komentare sako „YIT Lietuva“ ryšių su visuomene vadovė Akvilė Varanauskienė.
Nesutinka apmokėti išlaidų
Siekiant pašalinti audito metu nustatytus defektus, kartu su audito išvadomis Kelių direkcija pateikė UAB „Kamesta“ alternatyvų sprendinį defektams ištaisyti, t.y. įrengti papildomą asfalto sluoksnį visame kelio ruože (kelio Nr. 5223 Buivydžiai–Lavoriškės–Kena ruožas nuo 0,00 iki 8,67 km).
Kadangi rangovas atsisakė savo sąskaita ištaisyti defektus, Kelių direkcija ketina pirkti papildomus rangos darbus ir po to sąskaitą už juos pateiks rangovui. Panaši situacija susiklostė ir UAB „Šiaulių plentas“ įrengtuose ruožuose (kelio Nr. 4001 Žeimiai–Pamūšis–Pašvitinys ruožas nuo 22,69 iki 26,46 km; kelio Nr. 4001 Žeimiai–Pamūšis–Pašvitinys ruožas nuo 27,55 iki 32,61 km; kelio Nr. 4004 Kuršėnai–Smilgiai–Aukštelkė ruožas nuo 8,16 iki 11,38 km).
Audito metu buvo tikrinti keliai, statyti bei rekonstruoti 2008–2017 metais.