Visų varančiųjų ratų sistema „quattro“ ne kartą nustebino ralio pasaulį. Du čempionato titulai automobilių lenktynininkams ir dar du gamintojams. O kur dar rekordai „Pikes Peak“ lenktynėse, moters lenktynininkės Michèle Mouton pergalės ir „quattro“ vaidmuo 24 valandų Le Mano lenktynėse!
Ši sistema tapo drąsių eksperimentų dalimi. Tokių kaip pakilimas šuolių su slidėmis rampa, stačiausios Austrijos kalnų slidinėjimo trasos užkariavimas ir net integracijos kuriant mėnuleigį su „quattro“ pavara.
„quattro“ ištakos
Jau aštuntojo dešimtmečio pabaigoje „Audi“ inžinieriai suprato visų varančiųjų ratų sistemos, kuri iki tol buvo naudojama tik visureigiuose, taip pat sunkiojoje ir karinėje technikoje, privalumus. Tada gimė idėja naudoti ją ir sportiniuose lengvuosiuose automobiliuose, tokiu būdu užtikrinant stabilumą bei saugumą.
Audi quattro“ (taip pat žinoma „ur-quattro“ vardu) buvo pristatyta 1980 m. Ženevos automobilių parodoje. Sportiška, visais ratais varoma kupė su penkių cilindrų varikliu ir 200 arklio galių laimėjo automobilių gerbėjų širdis visame pasaulyje ir padėjo tvirtus pamatus „Audi“ visų varančiųjų ratų sistemos ateičiai. Pirmasis „quattro“ modelis tapo automobilių pasaulio ikona ir yra daugelio entuziastų kolekcijose bei automobilių muziejuose.
Ralio legenda
Automobilių lenktynėms „quattro“ atvėrė anksčiau nematytas galimybes. 1981 m. žiemą „Audi quattro“ debiutavo „Jänner Rallye“ ralyje Austrijoje, po kurio išvyko į FIA pasaulio ralio čempionatą ir nuskynė pirmąsias pergales. Po metų „Audi“ triumfavo gamintojų varžybose.
1982 m. suomis ralio lenktynininkas Hannu Mikkola su savo „Audi quattro“ pasiekė pergalę vairuotojų varžybose, o 1984 m. „Audi“ ir „quattro“ šventė dvigubą pergalę, laimėdami titulus tiek vairuotojo, tiek gamintojo kategorijose.
Stigas Lennartas Blomqvistas tapo čempionu vairuotojų varžybose. Daugeliui ralio gerbėjų ryškūs prisiminimai yra susiję su FIA ralio čempionato B grupės laikais, kai taisyklės leido gamintojams pademonstruoti savo kūrybingumą įvairiais techniniais sprendimais. 1984 m. „Audi“ pristatė savo „Sport Quattro“ modelį, pasižymintį sutrumpinta ratų baze ir žymiai didesne galia. Po metų gamintojas patobulino aerodinaminius elementus, sukurdamas vieną iš iki dabar žinomiausių ralio automobilių.
Pirmoji moters pergalė ralyje
Pradėjusi dalyvauti ralio lenktynėse, „Audi“ pasirašė kontraktą su prancūze lenktynininke Michèle Mouton, kuri anksčiau dalyvavo keliuose FIA ralio čempionato etapuose. Įstojus į „Audi“ komandą, jos keli pirmieji pasirodymai nebuvo sėkmingi, tačiau 1981 m. Portugalijos ralyje prancūzė laimėjo keletą specialių etapų ir finišavo ketvirta. Ji įrodė, kad moteris taip pat gali puikiai pasirodyti sporte, kuriame iki tol dominavo vyrai. Dešimtajame sezono etape Sanreme, Italijoje, M. Mouton iškovojo savo pirmąją pergalę, tapdama pirmąja moterimi, laimėjusia FIA ralio čempionato etapą.
1982 m. sezone lenktynininkė įrodė, kad jos laimėjimas Sanremo mieste nebuvo atsitiktinis ir užėmė aukščiausią vietą ant podiumo dar tris kartus (Portugalijoje, Graikijoje ir Brazilijoje), o vėliau iškovojo antrąją vietą Anglijos ralyje. Iš viso prancūzė ant prizininkų pakylos užlipo aštuonis sykius. Iki šiol M. Mouton išlieka vienintele moterimi, kada nors laimėjusia FIA ralio čempionato etapą.
„Pikes Peak“ rekordas
„Pikes Peak“ lenktynės, vykstančios ant Paiko kalno (Koloradas, JAV), prasidėjo dar 1916 m. ir bėgant laikui tapo reikšmingu automobilių sporto renginiu, kurio lenktynes sekė gerbėjai iš viso pasaulio. Ilgą laiką didžioji lenktynių trasos dalis buvo padengta žvyru, taigi devintajame dešimtmetyje tai buvo puiki vieta pademonstruoti akivaizdžius „quattro“ visų varančiųjų ratų pranašumus Šiaurės Amerikos rinkoje.
„Audi“ „Pikes Peak“ lenktynėse triumfavo trejus metus iš eilės. 1985 m. pirmą kartą pasisekė M. Mouton, kuri, būdama vienintelė moteris varžybose, su savo „Audi Sport Quattro S1“ 12 sekundžių pagerino ankstesnį trasos rekordą. Dar po metų geriausią rezultatą pademonstravo Boby Unseris, o 1987 m. „lenktynes į debesis“ laimėjo ralio legenda Walteris Röhrlas su savo „Audi Sport Quattro S1“. Po šios pergalės W. Röhrlas tapo pirmuoju lenktynininku, kuris į kalno viršūnę pakilo per mažiau nei 11 minučių.
Drąsi reklama
1986 metais „Audi“ pribloškė pasaulį su drąsia reklama, kurioje vokietis ralio lenktynininkas Haraldas Demuthas su savo „Audi 100 quattro“ užvažiavo ant sniegu padengtos šuolių su slidėmis rampos Kaipoloje, Suomijoje. Šios rampos nuolydis yra net 37,5 proc. ir iki pat reklamos filmavimo pabaigos niekas nebuvo šimtu procentų tikras, kad šis rizikingas triukas pavyks. Tačiau „quattro“ sistema pateisino visus lūkesčius ir reklama tapo vienu garsiausių vaizdo įrašų automobilių pasaulyje. Po devyniolikos metų, 2005 m., „Audi“ ir H. Demuthas pakartojo pasiekimą su „Audi A6 4.2 quattro“, taip paminėdami „quattro“ 25-metį.
Istorinę 1986 m. „Audi“ reklamą galite pažiūrėti čia:
„e-tron“ įveikė kalną
2019 m. „Audi“, bendradarbiaudama su Austrijos gėrimų gamintoju „RedBull“, priėmė naują „quattro“ iššūkį – šį kartą su visiškai elektriniu „e-tron“ modeliu. Eksperimentui buvo pasirinkta viena sunkiausių slidinėjimo trasų pasaulyje – „Streif“ Austrijoje, kurios nuolydis yra 40,4 proc.
Užduotis įveikti šį šlaitą buvo patikėta Mattiasui Ekströmui, FIA pasaulio ralio kroso čempionui ir dviejų DTM titulų laimėtojui. Jo 370 kW galios „Audi e-tron“ mūvėjo sniego dangai skirtas padangas ir turėjo atitinkamą saugos paketą, tačiau, kaip ir važiuojant šuolio su slidėmis rampa, šiam iššūkiui nebuvo naudojama jokia papildoma įranga. „Audi“ įrodė, kad „quattro“ vertybės nesikeičia ir naujojoje elektrinėje epochoje, suteikdamos vairuotojams pasitikėjimą, našumą, stabilumą ir saugumą kelyje.
Vaizdo įrašą apie tai, kaip „Audi e-tron“ įveikia stačią „Streif“ trasą, galite rasti čia:
Ralio kroso čempionas
2014 m. Mattiasas Ekströmas kartu su privačia komanda dalyvavo FIA pasaulio ralio kroso čempionate su specialiai šiai sporto šakai pritaikytu „Audi S1 EKS RX quattro”.
Jau trečiose debiutinių metų lenktynėse M.Ekströmas laimėjo vieną sudėtingiausių sezono etapų Holjes mieste, Švedijoje. Tačiau dar ne viskas. Visą 2016 metų sezoną M. Ekströmas nuožmiai konkuravo su titulą ginančiu pasaulio čempionu Petteriu Solbergu. Sezono lūžis įvyko Rygoje, kur M. Ekströmas užlipo ant pakylos ir sekančiame etape, praleisdamas DTM lenktynes, užsitikrino FIA pasaulio ralio kroso čempiono titulą. 2016 metais EKS komanda su „Audi S1 EKS RX quattro“ taip pat iškovojo komandinę pergalę.
Atkaklumas ir ištvermė Le Mano lenktynėse
Legendinės 24 valandų Le Mano varžybos yra seniausios pasaulyje aktyvių sportinių automobilių varžybos, rengiamos nuo 1923 metų. 13,6 km trasa yra iššūkis, reikalaujantis maksimalių pastangų tiek iš lenktynininkų, tiek iš automobilių.
„Audi“ šiose lenktynėse triumfavo 13 kartų, įskaitant tris kartus su „Audi R18 e-tron quattro“. „Audi R18 e-tron quattro V6 TDI“ galinių ratų sukaupiama kinetinė energija buvo perduodama variklio generatoriui, kuris papildomai išjudindavo priekinius ratus. „Audi R18 e-tron quattro“ debiutavo lenktynėse 2012 m. ir jau pirmaisiais metais padėjo „Audi“ laimėti 24 valandų Le Mano lenktynes.
Pažymėtina, kad garsus Danijos ralio vairuotojas Tomas Kristensenas paskutinę iš savo devynerių Le Mano pergalių iškovojo su „Audi R18 e-tron quattro”.
Misija – Mėnulis
2015 m. grupė mokslininkų iš Vokietijos ir „Audi“ suvienijo jėgas, kad sukurtų mėnuleigį „Audi Lunar quattro“, kuris būtų siunčiamas į Žemės palydovą. „Audi“ ekspertų žinios ir patirtis kuriant automobilius su visais varančiaisiais ratais ir „quattro“ galimybės veikti atšiaurioje vietovėje kartu su „e-tron“ elektrinio mobilumo galimybėmis leido mokslininkų grupei tobulinti ir plėtoti mėnuleigio dizainą ir konstrukciją.
„Audi Lunar quattro“ turi keturias kameras, kurios padeda jį valdyti nuotoliniu būdu ir geba fotografuoti 3D bei 360 laipsnių kampu. Tikimasi, kad „Audi“ mėnuleigis pradės savo kosminę misiją jau 2021 m. „Audi Lunar Quattro“ pasirodė 2017 metų filme „Svetimas. Covenant“.
„Audi Lunar Quattro“ ištraukoje iš filmo „Svetimas. Covenant“: