Lenktynininko patarimai: žiemos kelią reikia „jaukintis“

Vos ne kiekvieną dieną girdime kelininkų įspėjimus apie slidžius kelius, tačiau šiuo metų laiku labai dažnai matome automobilius nuslydusius į griovį, kartais net ir pačiose nekalčiausiose situacijose. Vairuojame vis naujesnius automobilius, aprūpintus visokiais elektroniniais vairuotojo asistentais, bet kritinėse situacijose ir jie nėra visagaliai.
Žiema kelyje
Žiema kelyje / A. Karčiausko nuotr.

Specialistai pastebi, kad norint išvengti nemalonių patirčių reikia suprasti, kad žiemiškas vairavimas turi prasidėti nuo mūsų pačių suvokimo, kad kelias šiuo metų laiku yra kitoks.

Pastebėjimais apie žiemišką vairavimą šį kartą dalijasi daugkartinis Lietuvos

Komandos nuotr./P. Paškevičius
Komandos nuotr./P. Paškevičius

kartingo čempionas ir CIK-FIA Europos čempionato dalyvis lenktynininkas Paulius Paškevičius. 

Geras vairavimas – ramus vairavimas 

Visų pirma kartingo meistras pastebi, kad važiuojant slidžia kelio danga vertėtų pamiršti agresyvesnius manevrus, energingą įsibėgėjimą ir stabdymą. Tai vienas iš pagrindinių žiemiško vairavimo kanonų. 

„Automobilis turi važiuoti tolygiai. Įsibėgėjimas, persirikiavimai ir stabdymas turėtų būti be staigių pikų, atliekami kaip vienas judesys. Nesakau, kad tai reiškia itin lėtą važiavimą, tolygiai galima važiuoti ir gana greitai. Pagrindinė taisyklė – jokių aštrių judesių. Iliustracijai – labai sena istorija. Vienas garsiausių pasaulio lenktynininkų Valteris Riolis, prieš pradėdamas sportininko karjerą, vežiojo Kelno vyskupą.

Vienas garsiausių pasaulio lenktynininkų Valteris Riolis, prieš pradėdamas sportininko karjerą, vežiojo Kelno vyskupą.

Tuomet jo mėgstamiausias žaidimas buvo „atidirbinėti“ posūkių įveikimo trajektorijas ir stebėti vidutinius greičius vežant šventiką, kuris net nepajusdavo, kad tuomet dar būsima automobilių ralio legenda važiuoja gana greitai. Nukrypimas, bet tai yra puiki iliustracija – tolygus vairavimas yra tikras kompetetingo vairuotojo aukštasis pilotažas. Ir saugumo garantas važiuojant slidžiu keliu. Žiemos kelią reikia prisijaukinti“, – apie vairavimo pagrindus pasakojo Paulius Paškevičius.

Pasak sportininko, tolygumas itin svarbus posūkiuose. Važiuojant slidžiu keliu greitį sumažinti derėtų dar prieš posūkį ir vingį įveikti stabiliu greičiu. Viena didžiausių klaidų – posūkyje perjungti pavaras ar stabdyti, nes taip labai paprasta išprovokuoti nevaldomą slydimą. Stabdymas irgi turi būti tolygus, pradėti stabdyti derėtų iš anksto, nes esant slidžiai kelio dangai stabdymo kelias gali būti neįtikėtinai ilgas. 

Automobilis valdomas ir varikliu

Kartingo lenktynininkas P.Paškevičius pastebėjo dar vieną gana gajų vairuotojų įsitikinimą. Pasak sportininko, nemažai vairuotojų mano, kad pats reikalingiausias pedalas žiemą – stabdžių pedalas. 

„Variklis ne tik „traukia“ automobilį, jis gali ir stabdyti, ir net vairuoti, todėl vertėtų pamiršti taupų važiavimą aukščiausia pavara, geriau įsijungti žemesnę pavarą ir užsitikrinti traukos rezervą. Teisingai stabdant slidžiame kelyje stabdoma ir varikliu, stabdžiai tik talkina. Tiesa, naudojant variklio trauką nevertėtų pamiršti jau aptarto tolygaus važiavimo principo – ir įsibėgėjant, ir stabdant negalima tiesiog „mesti“ sankabos pedalo“, – vairavimo tiesas aiškino sportininkas. 

Slydimo paprasčiau išvengti, nei jį suvaldyti

Važiuojant slidžiu keliu nepaprastai išauga nevaldomo slydimo rizika. Daugumai vairuotojų pojūtis, kad automobilis pradeda slysti, būna paskutinis prieš atsiduriant griovyje. Specialistai gali važiuoti efektingai slysdami, tai vadinama valdomuoju slydimu, tačiau toks aukštasis pilotažas reikalauja itin didelės patirties ir kasdienių treniruočių.

„Daug paprasčiau pašalinti priežastį nei pasekmes. Geriau apsidrausti ir neatsidurti situacijoje, kai automobilis pradeda slysti. Tiesa, žinoti, kas per „baubas“ yra slydimas, verta. Automobilio galui slystelėjus, suktelkite vairą į „užnešimo“ pusę ir taip suvaldysite prasidedantį slydimą. Bet čia tik pats principas, viena iš daugybės slystančio automobilio valdymo sudedamųjų dalių. Apie tai, ką minėjau, papasakoti lengva, bet padaryti – anaiptol ne. Žinojimas, kaip valdomas slydimas, gal ir padėtų mažiau sutrikti, bet pats geriausias sprendimas – apsidrausti ir neatsidurti situacijoje, kai automobilis pradeda slysti.

Treniruotis aikštelėse ar ant užšalusių ežerų dabar nevalia. Tad siūlau savo gabumus žiemą tobulinti norintiems vairuotojams užsukti į kartodromus. Juk Lietuvoje yra net penkios aukščiausio lygio kartingo trasos, kuriuose organizuojami šalies čempionatai. O kartingas – puiki vairavimo mokykla, norintiems geriau suprasti automobilio valdymo fiziką“, – pasakojo lenktynininkas Paulius Paškevičius.    

Pranešti klaidą

Sėkmingai išsiųsta

Dėkojame už praneštą klaidą
Reklama
Testas.14 klausimų apie Kauną – ar pavyks teisingai atsakyti bent į dešimt?
Reklama
Beveik trečdalis kauniečių planuoja įsigyti būstą: kas svarbiausia renkantis namus?
Reklama
Kelionių ekspertė atskleidė, kodėl šeimoms verta rinktis slidinėjimą kalnuose: priežasčių labai daug
Reklama
Įspūdžiais dalinasi „Teleloto“ Aukso puodo laimėtojai: atsiriekti milijono dalį dar spėsite ir jūs